2017-06-07, 15:00
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Bra att ha. Tror att Reservdagar också kommer att användas.

Det sades i måndags att 9/6-reservdag, skulle behöva användas.
Citera
2017-06-07, 15:11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att AM omedelbart fattade vem som låg bakom och vågade säga det räddade henne nog från nya attacker från MR på sjukhus också.
Tror ändå inte att MR skulle åkt till sjukhuset för att avsluta jobb
Citera
2017-06-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.

Det som är stötande är att en svensk domstol låter ett barn schavottera. Men så är det ju också Västmanland.
Citera
2017-06-07, 15:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.

Mycket bra formulerat av tingsrätten i frågan!
Mycket bra återgivet och refererat också av Ann-Sofie Sannemalm som här, liksom i referat från domstolen visar att hon har tagit sig tid till att sätta sig in i det här komplicerade fallet.

"Den 13-årige sonen sa inledningsvis till polisen att han och hans mamma varit hemma under mordkvällen den 3 augusti. 42-åringen hade sagt till honom vad han skulle säga om polisen frågade – annars fanns det risk att familjen skulle splittras, enligt förhöret i förundersökningen."

"Men den falska berättelsen fick pojken att må dåligt. Efter att ha pratat med sin pappa bestämde han sig för att berätta sanningen."

Citera
2017-06-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det som är stötande är att en svensk domstol låter ett barn schavottera. Men så är det ju också Västmanland.

Håller inte helt med!

Då den hemliga avlyssningen med sonen redan är uppspelad i rätten anser jag detta vara en ickefråga.

Ska hans sista ord få vara, - Tack vare mig (menande då att han har konspirerat med sin mamma om att ljuga för polisen).
Ska han behöva leva med detta resten av livet?
Eller ska han få en möjlighet att rätta till sitt misstag som han anser han har gjort.
Att inte ge honom den chansen hade vart fruktansvärt.

Jag kan anse att rätten borde beslutat om frågan innan avlyssningen spelades upp.
Senast redigerad av rundkvist 2017-06-07 kl. 15:29. Anledning: stavfel
Citera
2017-06-07, 15:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Just han nämnde ingenting om att ha varit med om att spöa sexpojkarna!

Det är förvånande på flera sätt att det efter snart ett år inte ens hållits förhör efter misshandeln.
Det finns en åklagare och en polis i Eskilstuna som bär ansvaret för detta.
Det har varit uppe flera gånger i tråden och jag vet inte varför det drar ut på tiden så länge.

Det har ju också framförts i tråden flera gånger att det tycks vara omöjligt att få JM åtalad i Eskilstuna. Hon är ju misstänkt som initiativtagare till misshandeln. Det finns ju även uppgifter om att hon väntade utanför i bilen. Jag tror att det är två eskilstunapoliser som finns på JMs "ex-lista". Han som inte vill förhöra de som misstänks för misshandeln är inte ex-pojkvän till JM (vad jag vet), men har ju också angripit Ekuriren för att dom skrev om att JM hade sex med pojkar som hon knutit till sig på sitt boende för ensamkommande.

Att inte MR sagt något om misshandeln skulle jag gissa är på inrådan av hans advokat.

Citera
2017-06-07, 15:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Håller inte helt med!

Då den hemliga avlyssningen med sonen redan är uppspelad i rätten anser jag detta vara en ickefråga.

Ska hans sista ord få vara, - Tack vare mig (menande då att han har konspirerat med sin mamma om att ljuga för polisen).
Ska han behöva leva med detta resten av livet?
Eller ska han få en möjlighet att rätta till sitt misstag som han anser han har gjort.
Att inte ge honom den chansen hade vart fruktansvärt.

Jag kan anse att rätten borde beslutat om frågan innan avlyssningen spelades upp.

Visst finns det olika infallsvinklar på detta, men i nuläget så handlar det IMO ganska mycket om att låta AGs sista ord vara en lögn eller om han ska få framföra sanningen, att han ljög och varför.

Tingsrätten har sagt sitt.

Citera
2017-06-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst finns det olika infallsvinklar på detta, men i nuläget så handlar det IMO ganska mycket om att låta AGs sista ord vara en lögn eller om han ska få framföra sanningen, att han ljög och varför.

Tingsrätten har sagt sitt.

Det va precis det jag menade med mitt inlägg!

Framgick inte det att jag helt höll med tingsrätten?
Citera
2017-06-07, 15:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det va precis det jag menade med mitt inlägg!

Framgick inte det att jag helt höll med tingsrätten?

Jodå, och jag höll bara med...

Citera
2017-06-07, 15:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

TR skriver:

AG uppgav sanningsenligt till polisen tiderna när JM var borta från lägenheten - det var hans sista uppgifter till polisen.

Väldigt sorgligt att hans vittnesmål mot sin mor nu ska uppföras i rätten. Barnröster har inget i denna mordrättegång att göra. Hoppas han får hjälp att bearbeta eventuella grubblerier för detta i framtiden, stackars barn. Vem kan det egentligen gynna att han vittnar mot sin mor? Han kanske nu uppger att han vill - men sedan i framtiden om han känner annorlunda?

Om något av mina minderåriga barn skulle vilja vittna mot sin andra förälder i en rättegång, hade jag för deras egen skull gjort allt i min makt för att mitt barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.
Oavsett om jag hatade deras far eller inte. Alldeles särskilt inte om det, som i detta fall, antagligen är ett helt överflödigt vittnesmål dessutom. Jag hade aldrig tillåtit att mitt minderåriga barn blev en bricka i ett rättegångsdrama som handlar om vuxnas vansinniga handlingar och mord. Aldrig!
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-07 kl. 15:55.
Citera
2017-06-07, 15:51
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

TR skriver:

Tydligt beslut och intressant formulering. Jag utgår nu från att sonen slipper vittna (såvida inte försvarsadvokaten kallar honom, Gud förbjude).
Nu är jag ingen jurist, men jag tolkar beslutet som att TR kan tänka sig att tillmäta detta förhör ett värde som inte är obetydligt.
Citera
2017-06-07, 15:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
AG uppgav sanningsenligt till polisen tiderna när JM var borta från lägenheten - det var hans sista uppgifter till polisen.

Väldigt sorgligt att hans vittnesmål mot sin mor nu ska uppföras i rätten. Barnröster har inget i denna mordrättegång att göra. Hoppas han får hjälp att bearbeta eventuella grubblerier för detta i framtiden, stackars barn. Vem kan det egentligen gynnas att han vittnar mot sin mor? Han kanske nu uppger att han vill - men sedan i framtiden om han känner annorlunda?

Om något av mina minderåriga barn skulle vilja vittna mot sin andra förälder i en rättegång, hade jag för deras egen skull gjort allt i min makt för att mitt barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.
Oavsett om jag hatade deras far eller inte. Alldeles särskilt inte om det, som i detta fall, antagligen är ett helt överflödigt vittnesmål dessutom. Jag hade aldrig tillåtit att mitt minderåriga barn blev en bricka i ett rättegångsdrama som handlar om vuxnas vansinniga handlingar och mord. Aldrig!
Men man kan inte som JM tycka det är ok. att förhöra sonen, bara han säger det mamma sagt att ska säga, inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in