• 1
  • 2
2017-06-06, 07:49
Medlem
sasos avatar
säkert 10de paraplyn som går sönder på grund av vind
någon som har något tips till bra paraply eller regnskydd?
Citera
2017-06-06, 09:12
Medlem
borrizs avatar
  • Gå inte ut med paraply i storm/orkanväder, inte ens det bästa paraplyet i välden klarar en stormby.
  • Köp ett bra paraply nästa gång, undvik den billiga skiten. Trots allt så får du vad du betalar för.
Citera
2017-06-06, 09:15
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
  • Gå inte ut med paraply i storm/orkanväder, inte ens det bästa paraplyet i välden klarar en stormby.
  • Köp ett bra paraply nästa gång, undvik den billiga skiten. Trots allt så får du vad du betalar för.

tack för tipsen
Vad menar du med "bra paraply"? tips?
Citera
2017-06-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso

Köp en regnjacka istället. Helly Hansen, Didriksons, Fjällräven eller något annat företag kan du titta på.
Blir nog billigare i längden än att köpa nytt paraply.
Citera
2017-06-06, 10:51
Medlem
Citat:

Jag har byggt ett eget, stormsäkert paraply.
Det består av armeringsjärn av diameter 12. Dock är det något tungt och en gång var det så kraftig vind att jag åkte omkull o drogs med några meter. Det kanske är bättre att paraplyet går sönder än att man släpas med i någon vindsurfing-liknande situation.
Citera
2017-06-06, 11:11
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det består av armeringsjärn av diameter 12. Dock är det något tungt och en gång var det så kraftig vind att jag åkte omkull o drogs med några meter. Det kanske är bättre att paraplyet går sönder än att man släpas med i någon vindsurfing-liknande situation.

haha!
du har nog rätt i det du säger
hur kom du på idén att bygga eget? inget man kan bara komma på sådär
Citera
2017-06-06, 13:06
Medlem
Citat:
haha!
du har nog rätt i det du säger
hur kom du på idén att bygga eget? inget man kan bara komma på sådär

För att mitt nyinköpta paraply höll exakt fem steg utanför butiken innan allt vände sig ut och in.
Då blev jag trött inombords.
Citera
2017-06-06, 16:59
Medlem
Citat:
Jag använder inte paraply alls. Jag bor i Göteborg där det både regnar och blåser mycket så det är dödsdömt med paraply. Förstår inte varför folk envisas med paraply i Göteborg när det uppenbart är sämsta stället att ha det på.

Kläder med Goretex är lösningen. Jag har jacka, byxor och skor/kängor med Goretex. Jag cyklar året runt så det krävs bra kläder som fungerar för alla väder.
Citera
2017-06-06, 18:46
Medlem
Roxanas avatar
Köp ett stort där man säljer reseeffekter, t.ex på varuhus eller egna butiker. Där kan man hitta rejäla,förstärkta paraplyer. Undvik de små hopfällbara. Dessa håller sällan länge oavsett märke. Ett stort måste man dessutom hålla i handen hela tiden, så mindre risk att man glömmer det på något bussäte.
Citera
2017-06-06, 19:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:

"armeringsjärn av diameter 12" Skulle vara intressant att se om ditt paraply klarar Knivlagen (Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål).
Citera
2017-06-06, 19:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
tack för tipsen
Vad menar du med "bra paraply"? tips?
'
Jag blev tipsad om en Gustbuster
https://www.enklareliv.se/orkan-para...Lp1BoCZZrw_wcB
Citera
2017-06-06, 19:12
Medlem
Citat:
För att mitt nyinköpta paraply höll exakt fem steg utanför butiken innan allt vände sig ut och in.
Då blev jag trött inombords.

Stormsäkra paraplyer kan nog också vända sig ut och in, men förhoppningsvis utan att gå sönder. En del är gjorda delvis i glasfiber för att klara mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in