Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Presentera gärna källa på det. Det är nämligen Af som anvisar personer arbete på Samhall, och de gör de i enlighet med Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder...
Som ovan. Presentera gärna källa.
Mycket av det som presenteras angående Samhall på Arbetsförmedlingens webbplats är bara nonsens!
Först ska jag provjobba i två veckors tid för att Samhall ska utröna om jag klarar av jobbet i fråga om stresstålighet.
För 5 år sedan provjobbade jag som mat-distributör i en månads tid men fick inte fortsätta när jag inte klarade av pressen.
Med andra ord så krävs det idag minst lika hög funktionalitet för att fungera på en Samhall-arbetsplats som på en vanlig.
Jag har en barndomsvän som också av olika anledningar haft svårt att få en tillsvidare anställning.
Nu jobbar han på Samhall som städare och får ta en massa övertidspass som gör att han kammar hem 30.000:-/månaden. Han skulle aldrig få ta så mycket övertid genom en vanlig anställning där det kostar mycket pengar att anställa. Samhall skapar en arbetsmarknad med förtäckta svartjobb där ingen inre kontroll av arbetstimmar används, bara man arbetar och håller käften!
Det är de facto, lättare att få och behålla jobbet som Samhalls-anställd än på den reguljära arbetsmarknaden.
Jag har bråkat med Arbetsförmedlingen sedan -90-talet och förstår att de blir nöjda om de blir av med några "jobbiga typer" ur sina rullor.