• 1
  • 2
2017-06-05, 12:26
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad gäller verksamheter av detta slag så kan man ju till viss del säga att de går med vinst även om de rent ekonomiskt går med förlust. Om alternativet är att de personer som jobbar på Samhall annars hade fått socialbidrag så får de nu istället lön men drar också in lite pengar. Så även om pengarna de drar in inte täcker kostnaderna så kan det ändå täcka en del av kostnaderna och i jämförelse med alternativet fortfarande vara lönsamt. Utöver det så finns det också ett icke-monetärt värde i att handikappade har en arbetsplats att gå till, lär sig rutiner och det sociala samt känner sig behövda och att de skapar någonting av värde.

Så även om de går med ekonomisk förlust så är det en helt fantastisk idè och en av få saker staten lyckats göra rätt!

Märk att det idag sällan är handikappade/funktionshindrade som påbörjar anställning på Samhall utan individer som av olika anledningar är långtidsarbetslösa!
Citera
2017-06-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni behöver ju bara läsa på deras hemsida för att få svar på frågan, så slipper ni gissa och spekulera: https://samhall.se/om-samhall/
https://samhall.se/om-samhall/faq/

Samhall ska alltså gå runt ekonomiskt, men förväntas inte ge avkastning utöver det. Vad gäller det som skrivits i tråden om att de har billigare personal, så stämmer inte det. Samhall anställer folk med funktionsnedsättning med lika höga/låga stöd som andra arbetsgivare.

Bör väl som en disclamier lägga till att jag inte jobbar på Samhall, eftersom mitt "försvar" av företaget garanterat kommer att leda till den slutsatsen.
Är det enbart folk med funktionsnedsättning som blir anställda? Jag tyckte att jag hörde nyligen att de hade anställt folk på basis av långtidsarbetslöshet, alltså UTAN funktionsnedsättning
Citera
2017-06-05, 20:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Märk att det idag sällan är handikappade/funktionshindrade som påbörjar anställning på Samhall utan individer som av olika anledningar är långtidsarbetslösa!
Presentera gärna källa på det. Det är nämligen Af som anvisar personer arbete på Samhall, och de gör de i enlighet med Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2000-630

Läs för övrigt Samhalls frågor och svar.

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...m-Samhall.html

Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Är det enbart folk med funktionsnedsättning som blir anställda? Jag tyckte att jag hörde nyligen att de hade anställt folk på basis av långtidsarbetslöshet, alltså UTAN funktionsnedsättning
Som ovan. Presentera gärna källa.
Citera
2017-06-06, 12:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Presentera gärna källa på det. Det är nämligen Af som anvisar personer arbete på Samhall, och de gör de i enlighet med Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder...

Mycket av det som presenteras angående Samhall på Arbetsförmedlingens webbplats är bara nonsens!
Först ska jag provjobba i två veckors tid för att Samhall ska utröna om jag klarar av jobbet i fråga om stresstålighet.
För 5 år sedan provjobbade jag som mat-distributör i en månads tid men fick inte fortsätta när jag inte klarade av pressen.
Med andra ord så krävs det idag minst lika hög funktionalitet för att fungera på en Samhall-arbetsplats som på en vanlig.

Jag har en barndomsvän som också av olika anledningar haft svårt att få en tillsvidare anställning.
Nu jobbar han på Samhall som städare och får ta en massa övertidspass som gör att han kammar hem 30.000:-/månaden. Han skulle aldrig få ta så mycket övertid genom en vanlig anställning där det kostar mycket pengar att anställa. Samhall skapar en arbetsmarknad med förtäckta svartjobb där ingen inre kontroll av arbetstimmar används, bara man arbetar och håller käften!

Det är de facto, lättare att få och behålla jobbet som Samhalls-anställd än på den reguljära arbetsmarknaden.
Jag har bråkat med Arbetsförmedlingen sedan -90-talet och förstår att de blir nöjda om de blir av med några "jobbiga typer" ur sina rullor.
Citera
2017-06-06, 18:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Mycket av det som presenteras angående Samhall på Arbetsförmedlingens webbplats är bara nonsens!
Först ska jag provjobba i två veckors tid för att Samhall ska utröna om jag klarar av jobbet i fråga om stresstålighet.
För 5 år sedan provjobbade jag som mat-distributör i en månads tid men fick inte fortsätta när jag inte klarade av pressen.
Med andra ord så krävs det idag minst lika hög funktionalitet för att fungera på en Samhall-arbetsplats som på en vanlig.

Jag har en barndomsvän som också av olika anledningar haft svårt att få en tillsvidare anställning.
Nu jobbar han på Samhall som städare och får ta en massa övertidspass som gör att han kammar hem 30.000:-/månaden. Han skulle aldrig få ta så mycket övertid genom en vanlig anställning där det kostar mycket pengar att anställa. Samhall skapar en arbetsmarknad med förtäckta svartjobb där ingen inre kontroll av arbetstimmar används, bara man arbetar och håller käften!

Det är de facto, lättare att få och behålla jobbet som Samhalls-anställd än på den reguljära arbetsmarknaden.
Jag har bråkat med Arbetsförmedlingen sedan -90-talet och förstår att de blir nöjda om de blir av med några "jobbiga typer" ur sina rullor.
Så för att sammanfatta ditt svar: Nej du har alltså inga belägg för att personer som inte har funktionshinder, anvisas till arbete på Samhall.
Citera
2017-06-07, 23:23
Bannlyst
Samhall jag som fullt vuxen tänker man på folk med en arm, blinda eller folk i rullstol som INTE konkurrerade med andra om jobben.

I dag så gömmer Sossarna folk på Samhal
l. Jag tänker på alla som städar hos allmännyttan trappstädning eller snöskottning eller dom som hämtar kundvagnar eller packar påsar när det är mycket folk i butiken. Typ Coop

Vet Ni vad jag tänker Statligt finanisierade jobb till 100% och dom som jobbade med detta förut var är dom i dag?

Jag var med förr 4 år sedan. Så nytt är detta.
Citera
2017-06-07, 23:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatturerad.m.Tofs
Samhall jag som fullt vuxen tänker man på folk med en arm, blinda eller folk i rullstol som INTE konkurrerade med andra om jobben.

I dag så gömmer Sossarna folk på Samhal
l. Jag tänker på alla som städar hos allmännyttan trappstädning eller snöskottning eller dom som hämtar kundvagnar eller packar påsar när det är mycket folk i butiken. Typ Coop

Vet Ni vad jag tänker Statligt finanisierade jobb till 100% och dom som jobbade med detta förut var är dom i dag?

Jag var med förr 4 år sedan. Så nytt är detta.
Om du skulle lägga in lite punkter, bygga fullständiga meningar och belägga dina påståenden med källor...ja du vet, allt det där som vuxna gör när dom kommer med inlagor i en diskussion...vad är det då sammantaget du vill få sagt med ditt inlägg?
Citera
2017-06-08, 00:08
Medlem
Citat:
Presentera gärna källa på det. Det är nämligen Af som anvisar personer arbete på Samhall, och de gör de i enlighet med Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2000-630

Läs för övrigt Samhalls frågor och svar.

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...m-Samhall.html

Enklare idag att bli stämplad som funktionsnedsatt
http://www.dagensarena.se/innehall/v...ktionsnedsatt/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...nsnedsattning?

""Uppdrag av regeringen
Verksamhetens grunduppdrag är att skapa utvecklande jobb åt personer med funktionsnedsättning. Vid en extra bolagsstämma tidigare i år beslutade man att utveckla sitt grunduppdrag, på uppdrag från regeringen.
Enligt beslutet ska Samhall också skapa arbete åt ytterligare 2 000 långtidsarbetslösa personer med fokus på unga genom så kallade utvecklingsanställningar.
""

En utvecklingsanställning är på 1 år, arbetar du bra vill de gärna förlänga efter 1 år, man tjänar runt 13 000 efter skatt. Har under tiden då jag jobbade med just ett sådant kontrakt hos dem på Mat.se, fått se en så bred skara av folk. De flesta som hade utvecklingsanställning försökte sköta sig för att kunna få en anställning på Samhall, för att kunna fortsätta arbeta med deras uppdrag fast med lite bättre betalt. Det var ständigt prat och falska hopp om anställningar, fick ju även höra att en kille där var inne på sitt andra år med sin "utvecklingsanställning". Arbetsplatsen hade runt 35-50 på plats, vilket varierade kraftigt beroende på om det kom nytt folk, om de försvann, sjukskrivningar osv. Över hälften var anställda direkt på Samhall, resten var personer med UVA som antingen stannade eller hoppade till annat uppdrag. Efter att ha pratat med en del, så verkade många vara helt förståndiga i huvudet och har inte något synligt fysiskt handikapp. Självklart såg jag även personer som verkligen behöver Samhall, men det höga tempot med plock på Mat.se klarar inte alla av, och därför tror jag att det var just så många "friska" som arbetade där...
Citera
2017-06-08, 20:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinz
Enklare idag att bli stämplad som funktionsnedsatt
http://www.dagensarena.se/innehall/v...ktionsnedsatt/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...nsnedsattning?

""Uppdrag av regeringen
Verksamhetens grunduppdrag är att skapa utvecklande jobb åt personer med funktionsnedsättning. Vid en extra bolagsstämma tidigare i år beslutade man att utveckla sitt grunduppdrag, på uppdrag från regeringen.
Enligt beslutet ska Samhall också skapa arbete åt ytterligare 2 000 långtidsarbetslösa personer med fokus på unga genom så kallade utvecklingsanställningar.
""

En utvecklingsanställning är på 1 år, arbetar du bra vill de gärna förlänga efter 1 år, man tjänar runt 13 000 efter skatt. Har under tiden då jag jobbade med just ett sådant kontrakt hos dem på Mat.se, fått se en så bred skara av folk. De flesta som hade utvecklingsanställning försökte sköta sig för att kunna få en anställning på Samhall, för att kunna fortsätta arbeta med deras uppdrag fast med lite bättre betalt. Det var ständigt prat och falska hopp om anställningar, fick ju även höra att en kille där var inne på sitt andra år med sin "utvecklingsanställning". Arbetsplatsen hade runt 35-50 på plats, vilket varierade kraftigt beroende på om det kom nytt folk, om de försvann, sjukskrivningar osv. Över hälften var anställda direkt på Samhall, resten var personer med UVA som antingen stannade eller hoppade till annat uppdrag. Efter att ha pratat med en del, så verkade många vara helt förståndiga i huvudet och har inte något synligt fysiskt handikapp. Självklart såg jag även personer som verkligen behöver Samhall, men det höga tempot med plock på Mat.se klarar inte alla av, och därför tror jag att det var just så många "friska" som arbetade där...
Att Samhall uttrycker önskemål om att anställa personer som inte omfattas av deras uppdrag är givetvis inte bra, då vore det bättre att dom anställde fler funktionshindrade eller tog på sig färre uppdrag. För något statligt företag som gör precis det som privata företag kan göra, utan att det finns ett samhällsuppdrag/en samhällsnytta, en social nytta, eller vad man vill kalla det, är givetvis inte bra.

Vad gäller UVA, så är ju även det en anställning enligt funktionshinderförordningen.
Citera
2017-06-10, 10:48
Medlem
Nochillss avatar
Jag har sökt en del vanliga sommarjobb inom lokalvård men jag har trots en tidigare längre erfarenhet på en restaurang bara fått "nej tack".

Igår var jag på ett introduktionsmöte på 3 timmar på Samhall där vi fick en snabbkurs i att lära oss att städa och konstigt nog var vi bara 4 deltagare. Jag vet att det är många fler som ska sommarjobba inom Samhall lokalvård då man ska påbörja en praktikperiod på 2 veckor from nästa vecka. Vi gick igenom det mesta, förutom maskinerna då och jag kan intyga att tempot var högt så att en person med "ett riktigt" funktionshinder hade nog haft det svårt att hänga med.

Nja, jag ser det här bara som ett sommarjobb där lönen kommer att ligga på 19.900:-/månad och det är väl vad en ordinarie städare får ut?

Arbetsförnedringen är en idiotisk byråkrati som stämplar långtidsarbetslösa som "besvärliga" och då går jag ändå på A-kassa som många andra. För flera år sedan blev jag påtvingad en "hitte-på diagnos" av Arbetsförmedlingen i syfte att det skulle vara lättare att få in mig på Samhall.

Min ambition i livet är att försöka fixa ett administrativt jobb och för att söka och få en arbetsplats-intervju måste man som bekant; "ha ett jobb för att få ett annat".
Citera
2017-06-18, 16:34
Medlem
StureSventons avatar
Samhall är ett aktiebolag som ägs till 100% av svenska staten, men de har ett särskilt uppdrag som de får det de kallar merkostnadsersättning från statskassan för.

2016 fick de 2,5 miljarder intäkter från kunderna och 4,4 miljarder i bidrag från staten, lägg därtill 94 miljoner för att de tar emot gratis arbetskraft från arbetsförmedlingen. Rent budgetmässigt ses allting som intäkter vilket gör att de oftast ligger +- noll.

Med tanke på de hårda och monotona jobb Samhall har skulle det bli helt omöjligt att bedriva verksamheten med bara faktiskt handikappade. De finns fortfarande kvar, men sedan ett antal år är de mest på-pappret-funktionshindrade som kommer in till Samhall. AF stämplar arbetslösa som defekta på löpande band, skulle man gå igenom hela arbetskraften med samma kriterier skulle de flesta bli kvalificerade för Samhall/berättigade till lönebidrag för arbetsgivaren.
Det är ännu inte tillåtet att AF går in och nagelfar personer som redan har jobb för att fixa lönebidrag till arbetsgivaren.

https://samhall.se/om-samhall/samhal...l-information/
Senast redigerad av StureSventon 2017-06-18 kl. 17:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in