2017-06-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den är betydligt större än vad de som sitter i elfenbenstorn tror.
Sådant här har stor tröghet.
Resultatet visar sig kanske om ett halvår.
2017-06-05, 18:39
Medlem
Citat:

Kanske ett nyttigt uppvaknande om OU skulle minska rejält efter senaste tillkännagivandet. Hornen och svansen växer snart ut, men jag nästan önskar det är så.
Det finns tid att ta igen det.
2017-06-05, 19:39
Medlem
Närmast väntar Demoskop? Jag ser inga stora rörelser, tyvärr håller ju alltid Demoskop ner SD. Därför tror jag bara på en mindre ökning från 17,3% till 17,6%, naturligtvis visar inte detta sanningen. Jag har ju tidigare sagt att SD går upp med 3% fram till valet och till slut kan inte dom olika instituten hålla nere SD.

Rent taktiskt håller jag inte med dom som säger att Jimmie lägger sig platt. Det var ju Batra som i januari erbjöd samtal och samarbete. Det är något nytt att man vill ha med SD och då borde också partiet inte rycka undan mattan i ett svårt läge för henne.
Sista ordet är inte sagt. Det är ett politiskt spel och orden faller ibland fel.

Jag tror också vi får en minskning av Socialklossarna från 27,8% till cirkus 27,2% och med bland annat högre dödlighet bland pensionärerna ser jag bara ett sakta fall för S nu med -06% och fram till valet med -3%.
Ta nu inte för hårt på Demoskop, dom har alltid visat fel.
2017-06-05, 19:53
Medlem
Citat:

Nja, de som skriker högt om att de nu minsann ska lämna SD för radikalare alternativ är en ytterst marginaliserad grupp, vem minns inte de gamla SVP.arna som högljutt skränade på forumet om att SD närmast skulle implodera på grund av den massiva väljarströmmen till SVP.

Det var ungefär samma tongångar då, Åkesson är tafatt, SD är PK, SD vill ha invandrarröster, yada yada yada. Det slutade som bekant med att stollepartiet lyckades dra ihop några tusen röster totalt och tvingades lägga ner.

Gaphalsarna som nu skriker är också max något tusental och kommer inte göra något som helst avtryck i opinionen.

Tycker inte man ska göra sådan stor sak av Åkessons senaste utspel då vi inte vet vad det handlar om, det mesta inom politiken handlar om strategi och det politiska spelet, snarare än sakpolitiska ståndpunkter. Jag kan lova att det förekommer massvis med informella samtal mellan SD och M som inte kommer ut till allmänheten och detta utspel kan vara resultatet av ett sådant samtal, en kompromiss som i slutändan gynnar båda partierna.
2017-06-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Tycker inte man ska göra sådan stor sak av Åkessons senaste utspel då vi inte vet vad det handlar om, det mesta inom politiken handlar om strategi och det politiska spelet, snarare än sakpolitiska ståndpunkter. Jag kan lova att det förekommer massvis med informella samtal mellan SD och M som inte kommer ut till allmänheten och detta utspel kan vara resultatet av ett sådant samtal, en kompromiss som i slutändan gynnar båda partierna.

Handlar om att göra steget så litet som möjligt för moderaterna.

Får man bara till det första samarbetet så är det gjort. Då kan man gå in på att kompromissa normalt från båda sidor sen. Sen dröjer det inte så länge innan S inser att de också måste om de ska ha något att säga till om alls i framtiden.

Själv är jag närmare S, iaf högerflanken i S, än M i grundåsikter, men S går inte med nuvarande ledning, där måste in lite normalt folk först innan samarbete ditåt fungerar.
2017-06-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Får man bara till det första samarbetet så är det gjort. Då kan man gå in på att kompromissa normalt från båda sidor sen. Sen dröjer det inte så länge innan S inser att de också måste om de ska ha något att säga till om alls i framtiden.
Eller så lurar de gamla rävarna M brallorna av SD. Vad tror du är troligast? Rävspel har dessutom en tendens att komma tillbaka och bita en i baken. Även vad gäller opinionssiffror..
2017-06-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Eller så lurar de gamla rävarna M brallorna av SD. Vad tror du är troligast? Rävspel har dessutom en tendens att komma tillbaka och bita en i baken.

Det kan de ju göra. Isåfall sitter Batra där som statsminister efter att SD har hjälpt henna bli det, och sen får hon inte igenom ett skit samtidigt som Media hudflänger henne för att hon allierat sig med SD.

I det läget är det bara för SD att backa då. säga att vi stödde henne för att visa god samarbetsvilja, men sen vägrade hon prata mer. Då blir hon inte långvarig som regeringchef och både globalister och nationalister är skitsura på henne.
2017-06-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det kan de ju göra. Isåfall sitter Batra där som statsminister efter att SD har hjälpt henna bli det, och sen får hon inte igenom ett skit samtidigt som Media hudflänger henne för att hon allierat sig med SD.

I det läget är det bara för SD att backa då. säga att vi stödde henne för att visa god samarbetsvilja, men sen vägrade hon prata mer. Då blir hon inte långvarig som regeringchef och både globalister och nationalister är skitsura på henne.
Men då kan M få SD att framstå sm löftesbrytare. Och ett parti som fäller alliansen kommer ju inte ses med blida ögon av borgerligt sinnade väljare. Bättre att göra klart från början så håller man både egna sympatisörer nöjda och entusiastiska, samt slipper framtida svekdebatter/passivitetsdebatter. Jag tror att SD behöver fundera en gång till på vad de vill, och, än mer, på sin "kommunikationsplan". Kanske har Jimpan lyssnat för mycket på sina spinndoktorer, precis som en gång Reinfeldt. Och se hur det gick, både politiskt och i opinionen.
2017-06-05, 20:52
Medlem
Citat:
Men då kan M få SD att framstå sm löftesbrytare. Och ett parti som fäller alliansen kommer ju inte ses med blida ögon av borgerligt sinnade väljare. Bättre att göra klart från början så håller man både egna sympatisörer nöjda och entusiastiska, samt slipper framtida svekdebatter/passivitetsdebatter. Jag tror att SD behöver fundera på vad de vill, och, än mer, på sin "kommunikationsplan". Kanske har Jimpan lyssnat för mycket på sina spinndoktorer, precis som en gång Reinfeldt. Och se hur det gick, både politiskt och i opinionen.

Ser inget problem sålänge man inte lovar att stödja i mer än statsministeromröstningen.

Däremote ska man naturligtsvis inte avge löften som man inte tänker hålla. Men att rösta med i just första omröstningen utan att kräva något i gengälld känns helt ok.

Skulle sen AKB´s första lagförslag som regeringchef vara att tex förbjuda dubbla medborgarskap eller något liknande... då röstar man klart för det med.. är politiken bra så behövs inte att prata om det först, men det hade såklart underlättat.
2017-06-05, 20:53
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Men då kan M få SD att framstå sm löftesbrytare. Och ett parti som fäller alliansen kommer ju inte ses med blida ögon av borgerligt sinnade väljare.
Jag tror tiden för sådana analyser och slutsatser är förbi. SD är ett uselt alternativ, men vida bättre än alla andra. För att sammanfatta, alltså.
2017-06-05, 22:35
Medlem
Vi kan inte förbjuda dubbla medborgarskap hur som helst. I skatteavtalet med Tyskland finns regler för hur Tyska pensioner skall beskattas vid olika medborgarskap och man kan inte rycka undan mattan för inomEuropeiskt folk.

Däremot kan man behandla ekonomiska migranter från MENA mycket hårdare.

Nu väntar närmast tråkiga Demoskop och jag förutser att detta institut höjer siffran för SD från 17,3% till 17,6% men jag fattar inte att dom ligger så förbannat lågt, när till och med Regimens marionetter i SCB ger över 18%. "Something is wrotten in Denmark"
2017-06-06, 17:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Nja, de som skriker högt om att de nu minsann ska lämna SD för radikalare alternativ är en ytterst marginaliserad grupp, vem minns inte de gamla SVP.arna som högljutt skränade på forumet om att SD närmast skulle implodera på grund av den massiva väljarströmmen till SVP.

Det var ungefär samma tongångar då, Åkesson är tafatt, SD är PK, SD vill ha invandrarröster, yada yada yada. Det slutade som bekant med att stollepartiet lyckades dra ihop några tusen röster totalt och tvingades lägga ner.

Gaphalsarna som nu skriker är också max något tusental och kommer inte göra något som helst avtryck i opinionen.

Jag är en av dem som vill se ett radikalare SD eller radikalare alternativ än SD. Syftar du på mig som en som skriker? En gaphals?

Det som fick mig att jubla över SD till att vara lite mera kritisk var JÅ intervju i lördagsekot för flera år sedan när han planterade "öppen svenskhet" och att "individen själv ska avgöra om denne är svensk eller ej". Där håller jag inte riktigt med.

Därefter var det hela historien med MK, RJ, SDU och expo. Det väckte många frågor och sådde tvivel på allvar.

Det finns mer, men jag stannar där för stunden. Jag utesluter inte SD men de är inte lika självklara för mig som de var 2014. Gör det mig till en skränig gaphals?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in