2017-06-05, 16:14
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluespeed
Ingångslön är som en vanlig civilingenjör som arbetar inom IT, varken mer eller mindre. Det är en ganska trendig titel hos företagen som anställer och har fattat grejen med data, men det är en ganska långsam förändringsprocess ute i kundled där ledningsgrupper inte riktigt förstår värdet av att använda sig av existerande data på ett avancerat sätt.

Så i Stockholm hos en privat konsultfirma är det rimligt med 30-35? Hur ser det ut med löneutveckling? Har ni svårt att få tag på folk?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Som erfaren data scientist hos ett större konsult- eller produktbolag så bör du tjäna mer än en genomsnittlig civ.ing. Som nybakad är det nog mer normala lönenivåer som gäller. Mest pga av att det är erfaret folk som det är brist på. Att vara kvalificerad data scientist implicerar ju i princip att du har ett antal års jobberfarenhet i och med att det är en multi-disciplinär syssla.

Så ni har enkelt att få tag på folk? Just när det gäller erfarna personer så verkar det vara en brist inom en rad områden. Men då menar du att löneutvecklingen är god? Har du några andra tips får du gärna skriva dem. Om man t ex ska lära sig något specifikt språk eller annat som är eftertraktat.

Tack för svaren!
Citera
2017-06-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
"data scientist", va fan, är detta ett skämt eller? Sök på högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik.

Vilken skojare du är om du inte hört titeln "Data scientist" innan. Man kan tjäna grova pengar inom de området.
Citera
2017-06-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluespeed
Data scientist är visst en titel som används i Sverige för en specifik typ av roll inom IT-branschen. Inom mitt bolag arbetar Data Scientists med att hjälpa våra kunder att använda den data, t.ex. kunddata, på nya sätt.

Ingångslön är som en vanlig civilingenjör som arbetar inom IT, varken mer eller mindre. Det är en ganska trendig titel hos företagen som anställer och har fattat grejen med data, men det är en ganska långsam förändringsprocess ute i kundled där ledningsgrupper inte riktigt förstår värdet av att använda sig av existerande data på ett avancerat sätt.

Detta gör att det snart kommer explodera när företagen väl kommer igång med "data". Det är då data scentists kommer bli användbara och bli ett bra yrke.
Citera
2017-06-05, 16:30
Medlem
Xer0s avatar
I min värld är den typiska data scientisten en ekonom utan övrig teknisk kompetens som kan göra enkla sql statements för att plocka in skit i excel och få fram grafer.

De lite mer avancerade kan göra script och använda R, matlab mm för att genomföra bland annat regressionsanalys och hitta korrelationer.

När det gäller sql så är du hemma om du kan använda group by, order by, case satser, rownumber och common table expressions. Då är du förmodligen del av de 5% bästa på sql på hela företaget.
Senast redigerad av Xer0 2017-06-05 kl. 16:42.
Citera
2017-06-05, 16:36
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Så i Stockholm hos en privat konsultfirma är det rimligt med 30-35? Hur ser det ut med löneutveckling? Har ni svårt att få tag på folk?

Det råder brist på all IT personal. Den fackliga ingångslönen är 33k för en civilingenjör eller person med motsvarande master.

Jag har jobbat ca 3 år med inrikting mjukvaruutveckling för bigdata och datavaruhus, jag ligger en bit över 40 tkr.
Citera
2017-06-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
I min värld är den typiska data scientisten en ekonom utan övrig teknisk kompetens som kan göra enkla sql statements för att plocka in skit i excel och få fram grafer.

De lite mer avancerade kan göra script och använda R, matlab mm för att genomföra bland annat regressionsanalys och hitta korrelationer.

När det gäller sql så är du hemma om du kan använda group by, order by, case satser, rownumber och common table expressions. Då är du förmodligen del av de 5% bästa på sql på hela företaget.

Det verkar inte vara högt ställda krav. Inte om jag jämför med vilka annonser som finns. När det gäller SQL så ligger den på min lista över vad jag vill lära mig.

Citat:
Det råder brist på all IT personal. Den fackliga ingångslönen är 33k för en civilingenjör eller person med motsvarande master.

Jag har jobbat ca 3 år med inrikting mjukvaruutveckling för bigdata och datavaruhus, jag ligger en bit över 40 tkr.

Ja det låter onekligen positivt! Söker även tjänster inom mjukvaruutveckling inom just big data. Ibland kallas det även för data scientist. Verkar skilja sig från olika företag vad man kallar det. Gällande datavaruhus och min bild av vilken kompetens som krävs så har jag inte det. Men du får gärna utveckla vilka kompetenser som du anser krävs. Och tack för svaret!
Citera
2017-06-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Så ni har enkelt att få tag på folk? Just när det gäller erfarna personer så verkar det vara en brist inom en rad områden. Men då menar du att löneutvecklingen är god? Har du några andra tips får du gärna skriva dem. Om man t ex ska lära sig något specifikt språk eller annat som är eftertraktat.

Tack för svaren!

Folk finns det gott om, men få med rätt kompetens. Men har man rätt kompetens kan man få en bra lön.
Vad man behöver kunna varierar. Det finns ett antal produkter, open source ramverk och programmeringsspråk som kan vara aktuella. Studera de platsannonser som finns inom området och se vad de efterfrågar specifikt. Det kan se rätt olika ut beroende på vilken typ av jobb det är.
Citera
2017-06-05, 17:39
Medlem
Falafelns avatar
Är inte "data scientist" helt enkelt någon som studerat datavetenskap? Det ryser i kroppen när jag läser "data scientist" i svenska sammanhang. Och Googlar man på "data scientist" så kommer man till engelskspråkiga resultat. Jag känner mig inte alls övertygad. För de som analyserar data finns det väl redan en alldeles utmärkt titel: dataanalytiker.

E: Jag har kanske fel, efter att ha läst lite mer om det. "Data scientist" verkar snarare vara ordet man använder i brist på en bra översättning (eftersom datavetenskap redan är upptaget).
Senast redigerad av Falafeln 2017-06-05 kl. 18:06.
Citera
2017-06-05, 17:41
Medlem
Citat:

Det låter mer som traditionell statistik och i viss mån "analytics" i mina öron. Lite luddigt är ju begreppet utan tvivel men tycker väl iofs att wikipedia har en rätt hyfsad definition:

"Data science is an interdisciplinary field about scientific methods, processes and systems to extract knowledge or insights from data in various forms, either structured or unstructured, similar to data mining."

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_science
Citera
2017-06-05, 17:44
Medlem
Citat:
Folk finns det gott om, men få med rätt kompetens. Men har man rätt kompetens kan man få en bra lön.
Vad man behöver kunna varierar. Det finns ett antal produkter, open source ramverk och programmeringsspråk som kan vara aktuella. Studera de platsannonser som finns inom området och se vad de efterfrågar specifikt. Det kan se rätt olika ut beroende på vilken typ av jobb det är.

Det är just det som är kruxet. Det är svårt att veta vilken typ av kompetens som få har utan att vara i branschen. När det gäller annonser så kollar jag dagligen och min uppfattning är att det finns rätt många gemensamma nämnare i annonserna. Det verkar hur som helst som att det inte direkt finns ett överskott på nyexade med rätt kompetens. Många företag hör av sig rätt snabbt.
Citera
2017-06-05, 18:38
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Det låter mer som traditionell statistik och i viss mån "analytics" i mina öron. Lite luddigt är ju begreppet utan tvivel men tycker väl iofs att wikipedia har en rätt hyfsad definition:

"Data science is an interdisciplinary field about scientific methods, processes and systems to extract knowledge or insights from data in various forms, either structured or unstructured, similar to data mining."

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_science

Begreppets luddighet bekräftas dock i artiklen.

Citat:
When Harvard Business Review called it "The Sexiest Job of the 21st Century" [6] the term became a buzzword, and is now often applied to business analytics.

Det är lite som "data lake" eller skillnaden mellan "BA", "BI" och "Finansiella raporter".
Senast redigerad av Xer0 2017-06-05 kl. 18:41.
Citera
2017-06-05, 19:28
Medlem
Jthunderas avatar
Vi söker ett team av data scientists just nu eller alternativt ett företag att köpa upp. Jag tror på detta jobbet i framtiden. När Industry 4.0 väl tar fart kommer dessa personer behövas och betalas bra. Tror det är nästa guldgruva för konsultbolag att hyra ut med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in