2017-06-05, 14:35
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
En tråd för oss som är eller tänker bli en så kallad data scientist. Titeln innefattar en rad olika kompetenser, främst inom statistik, matematik, programmering och databashantering.

Jag håller på att söka nu och undrar vad en rimlig ingångslön är för ett första jobb i Stockholmsområdet.

Någon som har insikt?

Känn er fria att diskutera andra relevanta frågor med koppling till yrket som data scientist.
Citera
2017-06-05, 14:43
Medlem
Falafelns avatar
Jag har aldrig hört begreppet "data scientist" förut, men jag antar att du menar dataingenjörer?
Citera
2017-06-05, 14:50
Medlem
Jag menar inte nödvändigtvis dataingenjör. Även om det är en bakgrund som vissa har. Det finns ingen, vad jag vet, översättning men dataanalytiker är en titel som också används.
Citera
2017-06-05, 14:51
Medlem
Fenjal888s avatar
"data scientist", va fan, är detta ett skämt eller? Sök på högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik.
Citera
2017-06-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
"data scientist", va fan, är detta ett skämt eller? Sök på högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik.

Det är inget skämt och en titel som används i Sverige, se även tidigare inlägg om just titeln.

Jag vet inte riktigt varför jag skulle söka på de orden. Har du inget mer att tillföra så behöver du inte skriva mer.
Citera
2017-06-05, 14:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Det är inget skämt och en titel som används i Sverige, se även tidigare inlägg om just titeln.

Jag vet inte riktigt varför jag skulle söka på de orden. Har du inget mer att tillföra så behöver du inte skriva mer.

Nej, det är inte en titel som används i Sverige. Det låter snarare som något hittepå från en barnfilm. Och om du inte vet varför du ska söka på det jag föreslog bör du nog göra det ändå, för det är exakt vad du letar efter. Högskole- och civilingenjör inom datateknik är bakgrunden förr 99% av kvalificerade jobb inom data.
Citera
2017-06-05, 15:12
Medlem
Citat:
Nej, det är inte en titel som används i Sverige. Det låter snarare som något hittepå från en barnfilm. Och om du inte vet varför du ska söka på det jag föreslog bör du nog göra det ändå, för det är exakt vad du letar efter. Högskole- och civilingenjör inom datateknik är bakgrunden förr 99% av kvalificerade jobb inom data.

Det finns många annonser med den titeln, sök själv och kolla. Eftersom du inte har koll kan jag göra det enkelt för dig. I stort så sysslar dataingenjörer med infrastruktur och data scientist med analys. Även om arbetsuppgifterna går in i varandra ibland.
Citera
2017-06-05, 15:16
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Det finns många annonser med den titeln, sök själv och kolla. Eftersom du inte har koll kan jag göra det enkelt för dig. I stort så sysslar dataingenjörer med infrastruktur och data scientist med analys. Även om arbetsuppgifterna går in i varandra ibland.

Det är ändå civilingenjör inom data som är grunden, sedan väljer man ett lämpligt masterprogram. Du säger att du söker jobbet, men vad har du för bakgrund?
Citera
2017-06-05, 15:19
Medlem
Citat:
Det är ändå civilingenjör inom data som är grunden, sedan väljer man ett lämpligt masterprogram. Du säger att du söker jobbet, men vad har du för bakgrund?

Jag har en master i matematisk statistik. Lämplig bakgrund är matematisk statistik, teknisk fysik, teknisk matematik, industriell ekonomi, datateknik samt statistik.
Citera
2017-06-05, 15:22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Jag har en master i matematisk statistik. Lämplig bakgrund är matematisk statistik, teknisk fysik, teknisk matematik, industriell ekonomi, datateknik samt statistik.

Om det är förstajobbet efter examen så borde du anta att det är snittingångslönen för din utbildning som gäller, alltså 29-30,5 k/månaden. Om du har erfarenhet så borde du se till hur många års erfarenhet företaget som söker folk efterfrågar.
Citera
2017-06-05, 15:44
Medlem
Data scientist är visst en titel som används i Sverige för en specifik typ av roll inom IT-branschen. Inom mitt bolag arbetar Data Scientists med att hjälpa våra kunder att använda den data, t.ex. kunddata, på nya sätt.

Ingångslön är som en vanlig civilingenjör som arbetar inom IT, varken mer eller mindre. Det är en ganska trendig titel hos företagen som anställer och har fattat grejen med data, men det är en ganska långsam förändringsprocess ute i kundled där ledningsgrupper inte riktigt förstår värdet av att använda sig av existerande data på ett avancerat sätt.
Citera
2017-06-05, 15:54
Medlem
Citat:
En tråd för oss som är eller tänker bli en så kallad data scientist. Titeln innefattar en rad olika kompetenser, främst inom statistik, matematik, programmering och databashantering.

Jag håller på att söka nu och undrar vad en rimlig ingångslön är för ett första jobb i Stockholmsområdet.

Någon som har insikt?

Känn er fria att diskutera andra relevanta frågor med koppling till yrket som data scientist.

Som erfaren data scientist hos ett större konsult- eller produktbolag så bör du tjäna mer än en genomsnittlig civ.ing. Som nybakad är det nog mer normala lönenivåer som gäller. Mest pga av att det är erfaret folk som det är brist på. Att vara kvalificerad data scientist implicerar ju i princip att du har ett antal års jobberfarenhet i och med att det är en multi-disciplinär syssla.
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-06-05 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in