Ser att ni redan kommit in på det jag rantat om men låter det stå kvar
Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Nåväl, vi avslutade iaf våren med ett okej följe efter att ha avverkat mastodontresorna till norrland.
Tifot var ju helt okej för att vara med det antalet och på bortaplan med endast en timmes förberedelser på arenan. Isf var ju Pekings betydligt sämre.
Förresten undrar man ju lite över varifrån dom fått allt folk på den där läktaren? För bara 3-4år sedan var ju pekingklacken mindre än ett dåligt bortafölje. Hur var det nu? Dom höjde sitt publiksnitt med 173% mellan 14-15 men ingen var medgångare? Och att dom är bundis med ett annat allsvenskt lags fans i Ellos, det där är bara skumt...
Totalt överlägsna oss på plan dock och fullständigt rättmätiga segrare i matchen.
Tifot var OK men såg förjävla plastigt ut på bilderna jag sett men bra pyro. Kollade matchen i natt och då såg jag det inte i action men OHn såg plastig ut på bilderna.
Gällande peking....
Man får ge Peking en sak och det är att de spelar fin fotboll på planen. Och man har verkligen höjt snittet med och det är inte så konstigt med framgång. So long, all fine.
Men även innan det gick bra 2015 och man var med och utmanade drog man mer folk och hela anledningen var att de sålde årskort på hemmastå för typ 5-600kr. Många köpte kort för att det var billigt. När det sedan gick bra kom ju mer folk till. Detta är väl inte så konstigt och tycker inte man kan börja peka på medgångare. Hela begreppet medgångare funkar dåligt i svenskfotboll tycker jag det går ju upp o ned hela tiden hehe. Men med billigt pris och lite framgång i ryggen är det klart att en klubb utan några marginalsupportrar får många marginalsupportrar och lösbiljetts köpare och då ser det mäktigare ut än vad det är eller hur? Förmodar att de höjt priset tillbaka till normala nivåer nu på årskorten.
Jag läser ganska mycket på twitter och det finns en frustration bland de små horungarna med och det är att det kommer massa folk på matcherna som inte deltar i själva klackstödet. Så har storstadslagen haft det länge, ni vet brudgäng som går på matcherna för att det är "inne och coolt" och marginalare som gnällt hemma på laget att det går dåligt men som hör på jobbet att de går bra och är mycket folk och det är roligt.
Vill inte försvara Peking och deras Boråsknullande i badhus men det är ändå något bra det gjort.
Förstår dock att det är fett jobbigt för de kanske 500 som deltar i läktarsångerna och tycker det är roligt när det är 2500 som inte deltar halvhjärtet. Ett stort bortafölje kommer knäcka dem och tycker personligen vi var mycket bättre även med flaggor o så. Men då får man ju faktiskt tänka att vi kommer med ca 1600 erfarna och på tå för att visa vi är AIK och typ 200 aktiva supportrar från oliga grupper VS Knähundarna i Peking Ultras är kanske 20 personer, men jag förmodar att de vill styra allt på den där läktaren? Hur fan ska de kunna göra det från sin lilla fyrkant mitt i? Finns det någon grupp i hela sverige eller världen som har sådan dålig position i så få nummer och tror att de ska kunna åstadkomma något? tuffa på internet i alla fall, jagade över hela sverige i övrigt.
Men det jag menar är att man kan ju inte skylla på de som varit aktiva i många år för att det strömmar till massa marginal på deras ståplats eftersom det är billigt och roligt att vara där när det är bra stämning oavsett om man bidrar själv eller inte. De mest aktiva drunknar i massvis av marginalare. Kollar man Twitter så tycker de som verkar vara mest aktiva att deras ståplats är som bäst när de är runt 2000 personer och inte 4000 o det säger väl allt.
Bara lite peking rant hehe men tror jag slog huvudet på spiken en del.
Tycker annars våren varit väldigt bra ur supporterled. Tycker många börjar organisera sig bättre och det blir banderoller av OK kvalite. Även om alla hatar alla förutom Peking och Ellos så kan alla lära något av varandra och faktiskt blir allt bättre och mäktigare om man går framåt.
Men mitt tips till mindre klubbar som jag tycker verkligen gör något är att våga hålla i sina sånger lite längre och skaffa fler stora flaggor. Titta på Oss, ToffelGBG och BullMFF. De snygga stora flaggorna sjukt bra för inramningen.