2017-06-05, 09:59
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggaassgasgas
Troligtvis var det skit som alltid brukas i slutet av deras derbyn.

Ingen bajare har svarat på min fråga: varför har ni sånt hävdelsebehov mot just djurgårn?

För att frågan är dumt formulerad.

Men ja, rivaliteten mot dif har, speciellt bland de yngre förmågorna som tillkommit efter 2009, blivit väldigt mycket större än den mot aik. Detta på grund av en viss stadsdelsflytt.
Citera
2017-06-05, 10:05
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nåväl, vi avslutade iaf våren med ett okej följe efter att ha avverkat mastodontresorna till norrland.

Tifot var ju helt okej för att vara med det antalet och på bortaplan med endast en timmes förberedelser på arenan. Isf var ju Pekings betydligt sämre.

Förresten undrar man ju lite över varifrån dom fått allt folk på den där läktaren? För bara 3-4år sedan var ju pekingklacken mindre än ett dåligt bortafölje. Hur var det nu? Dom höjde sitt publiksnitt med 173% mellan 14-15 men ingen var medgångare? Och att dom är bundis med ett annat allsvenskt lags fans i Ellos, det där är bara skumt...
Totalt överlägsna oss på plan dock och fullständigt rättmätiga segrare i matchen.
Förut var ju ståplats bara en liten "remsa" av hela kortsidan. Efter att man rev bort stolarna och gjorde hela kortsidan till en renodlad ståplatsläktare med billiga biljetter lockades mer folk dit. Självklart har även bättre sportsliga resultat spelat in, det sticker ingen under stol med.
Citera
2017-06-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kanske för att vi blivit grannar på Tele 2.

Men själv vill jag ännu hellre vinna mot AIK. Känner fler som håller på dom, bor trots allt i en grannkommun till Solna...
Det skapar rivalitet, ja! Det förstår jag. Men att ni gått och blivit helt besatta av att alltid hävda er mot dom och att alltid jämföra er med dom börjar bli lite smått patetiskt i mina ögon. Jag ser inte samma besatthet av att alltid vara bättre än djurgårn hos gnagare, och jag ser inte samma besatthet hos gårdarna att alltid hävda sig mot er bajare. Då varför är det så viktigt för just er? Jag har själv en teori men den återkommer jag med.
Citera
2017-06-05, 10:26
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Förut var ju ståplats bara en liten "remsa" av hela kortsidan. Efter att man rev bort stolarna och gjorde hela kortsidan till en renodlad ståplatsläktare med billiga biljetter lockades mer folk dit. Självklart har även bättre sportsliga resultat spelat in, det sticker ingen under stol med.

Jo,det är givetvis så att priset betyder mycket. Dock gör det ibland att man får in folk som inte är det minst klackintresserade och därmed mer dämpar än ökar stämningen.
Här har vi t.ex. inte billigast biljetter på klacksektionen för att det skall vara för att man vill stå där man köper där, inte för att det är billigast.
Sedan förstår man ju att det med medgång kommer fler människor men det där är en snudd på löjlig medgångsökning när det handlar om så mycket.
Citera
2017-06-05, 10:26
Medlem
Ser att ni redan kommit in på det jag rantat om men låter det stå kvar

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nåväl, vi avslutade iaf våren med ett okej följe efter att ha avverkat mastodontresorna till norrland.

Tifot var ju helt okej för att vara med det antalet och på bortaplan med endast en timmes förberedelser på arenan. Isf var ju Pekings betydligt sämre.

Förresten undrar man ju lite över varifrån dom fått allt folk på den där läktaren? För bara 3-4år sedan var ju pekingklacken mindre än ett dåligt bortafölje. Hur var det nu? Dom höjde sitt publiksnitt med 173% mellan 14-15 men ingen var medgångare? Och att dom är bundis med ett annat allsvenskt lags fans i Ellos, det där är bara skumt...
Totalt överlägsna oss på plan dock och fullständigt rättmätiga segrare i matchen.

Tifot var OK men såg förjävla plastigt ut på bilderna jag sett men bra pyro. Kollade matchen i natt och då såg jag det inte i action men OHn såg plastig ut på bilderna.

Gällande peking....

Man får ge Peking en sak och det är att de spelar fin fotboll på planen. Och man har verkligen höjt snittet med och det är inte så konstigt med framgång. So long, all fine.
Men även innan det gick bra 2015 och man var med och utmanade drog man mer folk och hela anledningen var att de sålde årskort på hemmastå för typ 5-600kr. Många köpte kort för att det var billigt. När det sedan gick bra kom ju mer folk till. Detta är väl inte så konstigt och tycker inte man kan börja peka på medgångare. Hela begreppet medgångare funkar dåligt i svenskfotboll tycker jag det går ju upp o ned hela tiden hehe. Men med billigt pris och lite framgång i ryggen är det klart att en klubb utan några marginalsupportrar får många marginalsupportrar och lösbiljetts köpare och då ser det mäktigare ut än vad det är eller hur? Förmodar att de höjt priset tillbaka till normala nivåer nu på årskorten.

Jag läser ganska mycket på twitter och det finns en frustration bland de små horungarna med och det är att det kommer massa folk på matcherna som inte deltar i själva klackstödet. Så har storstadslagen haft det länge, ni vet brudgäng som går på matcherna för att det är "inne och coolt" och marginalare som gnällt hemma på laget att det går dåligt men som hör på jobbet att de går bra och är mycket folk och det är roligt.

Vill inte försvara Peking och deras Boråsknullande i badhus men det är ändå något bra det gjort.
Förstår dock att det är fett jobbigt för de kanske 500 som deltar i läktarsångerna och tycker det är roligt när det är 2500 som inte deltar halvhjärtet. Ett stort bortafölje kommer knäcka dem och tycker personligen vi var mycket bättre även med flaggor o så. Men då får man ju faktiskt tänka att vi kommer med ca 1600 erfarna och på tå för att visa vi är AIK och typ 200 aktiva supportrar från oliga grupper VS Knähundarna i Peking Ultras är kanske 20 personer, men jag förmodar att de vill styra allt på den där läktaren? Hur fan ska de kunna göra det från sin lilla fyrkant mitt i? Finns det någon grupp i hela sverige eller världen som har sådan dålig position i så få nummer och tror att de ska kunna åstadkomma något? tuffa på internet i alla fall, jagade över hela sverige i övrigt.

Men det jag menar är att man kan ju inte skylla på de som varit aktiva i många år för att det strömmar till massa marginal på deras ståplats eftersom det är billigt och roligt att vara där när det är bra stämning oavsett om man bidrar själv eller inte. De mest aktiva drunknar i massvis av marginalare. Kollar man Twitter så tycker de som verkar vara mest aktiva att deras ståplats är som bäst när de är runt 2000 personer och inte 4000 o det säger väl allt.

Bara lite peking rant hehe men tror jag slog huvudet på spiken en del.

Tycker annars våren varit väldigt bra ur supporterled. Tycker många börjar organisera sig bättre och det blir banderoller av OK kvalite. Även om alla hatar alla förutom Peking och Ellos så kan alla lära något av varandra och faktiskt blir allt bättre och mäktigare om man går framåt.

Men mitt tips till mindre klubbar som jag tycker verkligen gör något är att våga hålla i sina sånger lite längre och skaffa fler stora flaggor. Titta på Oss, ToffelGBG och BullMFF. De snygga stora flaggorna sjukt bra för inramningen.
Senast redigerad av 167VasterOrt 2017-06-05 kl. 10:30.
Citera
2017-06-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Precis skrev så långt att det kom senare. Om du skulle tippa på en lösning då, hur lösa problemen?
När ni drar en sång som bara 500 pers orkar med i två vänder och resten slutar delta drunknar ni i er trumma (skön trumma ni skaffat efter att ni torska er till oss dock hehe, inte mupptrumma som GBG o MFF) och man ser inte ens från bortastå att det rör på sig när ni ska klappa? Det måste ju suga must ur alla.
Citera
2017-06-05, 10:51
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggaassgasgas
Det skapar rivalitet, ja! Det förstår jag. Men att ni gått och blivit helt besatta av att alltid hävda er mot dom och att alltid jämföra er med dom börjar bli lite smått patetiskt i mina ögon. Jag ser inte samma besatthet av att alltid vara bättre än djurgårn hos gnagare, och jag ser inte samma besatthet hos gårdarna att alltid hävda sig mot er bajare. Då varför är det så viktigt för just er? Jag har själv en teori men den återkommer jag med.

Du har väl redan fått svar på det? Gårdare ska knäppa oss på näsan och claima läktarvinst/vår uselhet efter varje derby. Liknande görs aldrig mellan aikare och gårdare. Vi är tydligen laget som ska spöas i läktarkamperna.

En motfråga också: varför är du så besatt av att skriva ner alla 08-lag? Du verkar ju gå på varenda derby trots att du fullkomligt verkar förakta samtliga lag. Undrar av ren nyfikenhet.
Citera
2017-06-05, 10:53
Medlem
Fan vad fint det är att vakna dagen efter derbyseger.

Dessa stunder man saknar skolgången för att pika blåränderna. Tyvärr har jag inte längre några gårdare i min umgängeskrets.

Varför hade dif lila ark i gårdagens tifo? Gav lite kaffeknappen-vibbar.
Citera
2017-06-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Gårdare ska knäppa oss på näsan och claima läktarvinst/vår uselhet efter varje derby. Liknande görs aldrig mellan aikare och gårdare.

Dif har väl äntligen lärt sig att det inte är någon idé att ens försöka
Citera
2017-06-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Du har väl redan fått svar på det? Gårdare ska knäppa oss på näsan och claima läktarvinst/vår uselhet efter varje derby. Liknande görs aldrig mellan aikare och gårdare. Vi är tydligen laget som ska spöas i läktarkamperna.

En motfråga också: varför är du så besatt av att skriva ner alla 08-lag? Du verkar ju gå på varenda derby trots att du fullkomligt verkar förakta samtliga lag. Undrar av ren nyfikenhet.
Men det är väl inget unikt för djurgårn? Det görs exakt lika mycket i alla led, så jag tycker inte att den förklaringen håller.

Du får ta det jag skriver med en nypa salt. Jag gillar stockholms fotbollskultur och tycker det är roligt med rivaliteten. Däremot finns det uppenbart patetiska drag hos samtliga klubbar som jag gillar att pika er för. Jag gillar att pika gnagarna för deras hybris och gnäll på domaren, gårdarna för deras identitetskris och rentav fjantiga försök till att skapa en påklistrad identitet och er för er snedvridna självuppfattning. Men att jag föraktar er inte utan tycker tvärtom att det är få saker som är roligare än att gå på derbyn som neutral åskådare och njuta av stämningen eller ickestämningen
Citera
2017-06-05, 11:44
Medlem
https://youtu.be/0X_Xii-lBEo
Citera
2017-06-05, 11:49
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167VasterOrt

Tifot var OK men såg förjävla plastigt ut på bilderna jag sett men bra pyro. Kollade matchen i natt och då såg jag det inte i action men OHn såg plastig ut på bilderna.

Angående tifot så är hela tifot av tyg både OHN och Tvåpinnsen. Om du nu menade IFK GBGs. Gött med trestegstifo på bortaplan.
Senast redigerad av fettjamenvisst 2017-06-05 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in