2017-06-05, 09:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
På något annat ställe säger han att vid varje tillfälle tjatade hon i flera timmar.

FUP:
"Efter detta så började hon att tjata mycket på Mohammad om att göra detta.
Han hade då sagt till henne att han inte kommer att ställa upp på att göra detta.
Mohammad säger att hon upprepade och tjatade om detta därefter nästan dagligen.
Han får frågan om hur Johanna ville att han skulle utföra morden.
Vid den tidpunkten så letade han efter hur han skulle få tag på ett vapen säger han.
Han säger att han då förklarade för Johanna att han inte skulle utföra det själv utan att han letade efter ett vapen för att någon annan skulle utföra det.
Mohammad säger att han sa nej till hennes tjat om att utföra morden hela tiden men han tillägger att till slut hände den här händelsen.
Han säger att han försökte få henne att ångra sig och att han förklarade för henne att det är fråga om dina föräldrar. Oavsett hur mycket jag försökte, så gick det inte in säger han."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 623-624

Citera
2017-06-05, 09:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då så, nu blir det en ny omgång med MR, vi får se vad som händer.

Hans advokat hade ju frågor och sedan kommer Hikes tur, hon ska försöka få bort JM från hans historia, lycka till med det.

Tror inte att vi kommer att hinna med JM,s nya version av mordkvällen utan den karamellen kommer vi att få suga på lite till.

Vet inte om man får fråga detta men ser du det på plats?
Hur låter MR? Darrar på rösten? Ihopsjunken? Gråter igen??
Är MR en storvuxen person? Han ser ut så på vissa bilder.
Citera
2017-06-05, 09:25
Medlem
Addhocs avatar
MR uppger för rätten att hans tidsangivelser under mordkvällen inte är precisa- han uppger att tiden gått långsamt ute vid Granliden och att han uppskattat att han väntat 10-30 minuter innan han startade överfallet.
Citera
2017-06-05, 09:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
FUP:
"Efter detta så började hon att tjata mycket på Mohammad om att göra detta.
Han hade då sagt till henne att han inte kommer att ställa upp på att göra detta.
Mohammad säger att hon upprepade och tjatade om detta därefter nästan dagligen.
Han får frågan om hur Johanna ville att han skulle utföra morden.
Vid den tidpunkten så letade han efter hur han skulle få tag på ett vapen säger han.
Han säger att han då förklarade för Johanna att han inte skulle utföra det själv utan att han letade efter ett vapen för att någon annan skulle utföra det.
Mohammad säger att han sa nej till hennes tjat om att utföra morden hela tiden men han tillägger att till slut hände den här händelsen.
Han säger att han försökte få henne att ångra sig och att han förklarade för henne att det är fråga om dina föräldrar. Oavsett hur mycket jag försökte, så gick det inte in säger han."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 623-624

Från svt:s rapportering:

Ann-Sofie Sannemalm
Åklagaren:
I ett förhör den 12 januari sa du att hon tjatade sönder ditt huvud. Det låter som att hon tjatat mycket?
- Om jag säger 8-10 gånger så varje gång kunde det ta ett par timmar.
fre 2 jun 16.08
Citera
2017-06-05, 09:27
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Gjorde hon det? Ska vi lita på MR? Jag hör till dem som tror att hon var ännu mer delaktig. Hon var på plats. Åtminstone för att, på något sätt, övervaka attacken. Om hon var kvar i bilen och såg "sovande" ut, beror det på att visa MR att hon är inte orolig/stressad över att han ska ha fixat detta. Var inte hennes första fråga något om hur det gått? MR svarade "bara kör" ? (Enligt MR).
Så kan det absolut vara. Ingick i hennes plan.
Men jag tror inte att hon var mer delaktig, annars skulle han sagt det, trycka på att hon var mer drivande.
Citera
2017-06-05, 09:31
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gifte dom sig inte i Pakistan?

Vad jag minns så var det en ceremoni/fest, inget bröllop i Pakistan.
Finns inget giftemål reggat i Sverige heller mellan de tu.
Citera
2017-06-05, 09:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Så kan det absolut vara. Ingick i hennes plan.
Men jag tror inte att hon var mer delaktig, annars skulle han sagt det, trycka på att hon var mer drivande.

Han kanske inte vet att hon kontrollerade vad han gjorde på Granliden?
Eller så har hon helt enkelt väldigt tydligt gjort klart för honom vad som händer om han berättar att hon också var med. Han kanske inte riktigt förstår att stämpling till mord och själva delaktigheten i mordet har samma straff?

Hoppas kaffepauserna blir färre i rätten idag. Men jag tror inte att det är kaffet som hägrar - antingen är någon rökare och står inte ut eller så är någon helt enkelt inkontinent och borde ha kateter
Citera
2017-06-05, 09:35
Medlem
lasternassummas avatar
Från förhör med MR (SVTs referat):
"- Jag var ju inte insatt i hur det var i deras familj, men ibland kom de med förslag om att hon skulle ändra på sitt liv, sin livsstil. Det gjorde ju även jag.
Hikes: Försökte hennes barn bestämma över henne?
- Alltså vem som helst, med tanke på hur 42-åringen levde, skulle komma med förslag om hur hon skulle leva."

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-05 kl. 09:40.
Citera
2017-06-05, 09:55
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var vid Akimordet de for iväg och sen sålde de huset för att njuta av husbil. De orkade inte med skötsel där.

Ursäkta om jag är seg av mig, men stugan på Granliden hann väl aldrig bli såld innan mordet på GM resp. mordförsöket på AM?
Granliden skulle väl ut till försäljning inom kort, därav att det skulle rensas ur.
Citera
2017-06-05, 09:57
Medlem
Addhocs avatar
Hikes drar upp gamla förhör från tiden INNAN MR erkände. Det leder väl inte henne frammåt?
MR svarar ju hela tiden att hans svar FÖRE erkännandet inte var sanna och begriper man väl.
Citera
2017-06-05, 10:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hikes drar upp gamla förhör från tiden INNAN MR erkände. Det leder väl inte henne frammåt?
MR svarar ju hela tiden att hans svar FÖRE erkännandet inte var sanna och begriper man väl.
Hon sår tvivel om hans trovärdighet. "Han har ljugit förr, hur vet vi att han inte ljuger nu"
Citera
2017-06-05, 10:08
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hon sår tvivel om hans trovärdighet. "Han har ljugit förr, hur vet vi att han inte ljuger nu"

Ja men det faller ju ganska platt när han anger en ganska naturlig förklaring, dvs. att hans svar i förhör är annorlunda före och efter hans erkännande.

Självklart kör man en linje innan man erkänner medans man efteråt har mer sanna förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in