2017-05-31, 14:16
Medlem
Jag behöver en ny bil och kan inte köpa en speciellt dyr. Jag är också trött på att åka till mekanikern så jag vill inte köpa begagnat och jag hörde att toyota inte går sönder så ofta. Därför funderade jag på en toyota yaris eller auris men dom verkar väldigt... fjuttiga? Väldigt låg hästkraft och kan inte ens köra med släp. Men dock billiga i drift.

Så min fråga är: om man pendlar typ 8 mil om dagen på en dålig, ofta snöig väg, klarar en sådan bil av det? Eller är dom mer för stadskörning?
Citera
2017-05-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adkit2
Jag behöver en ny bil och kan inte köpa en speciellt dyr. Jag är också trött på att åka till mekanikern så jag vill inte köpa begagnat och jag hörde att toyota inte går sönder så ofta. Därför funderade jag på en toyota yaris eller auris men dom verkar väldigt... fjuttiga? Väldigt låg hästkraft och kan inte ens köra med släp. Men dock billiga i drift.

Så min fråga är: om man pendlar typ 8 mil om dagen på en dålig, ofta snöig väg, klarar en sådan bil av det? Eller är dom mer för stadskörning?

Ju fler "hästar", krimskrams och finesser desto fler besök till mekanikern - garanterat. Eftersom du ändå inte vill en begagnad bil så lär du inte upptäcka vilket märke som står sig bäst heller - såvida du inte tänker behålla bilen i ett bra antal år. En vårdad och "servad" bil håller en lång tid.

Du kan pendla med vilken enkel modell som helst. Jösses, du sitter ju inte på en köksstol med ratten i handen. Givetvis så klarar de av 8 mil om dagen.
Citera
2017-06-01, 09:26
Medlem
Håller med föregående talare till stor del men det är en sanning med modifikation. Större, starkare, tyngre, bekvämare och bättre utrustade bilar löper större risk att strula och sliter ut delar kvickare, framför allt slitdelar. Däremot är de ofta tillverkade efter högre standard med delar som är tänkta att klara av de högre kraven. Mindre och billigare bilar är tillverkade med lägre vinst och biltillverkare försöker hålla kostnaderna nere i så hög grad som möjligt, vilket i vissa fall kan innebära en sämre bil byggd med billiga delar av folk på någon lågprisfabrik i något budgetland. Däremot så kommer du aldrig undan det faktum att slitdelar byts oftare på större bilar, t.ex bromsar, däck, bussningar osv, så en liten bil är alltid bäst om du försöker hålla priserna nere.

Det där Svensson-tricket att bara köpa Toyota för det ska vara den hållbaraste bilen på marknaden är lite löjligt att hålla sig inom. Köper du bara en välservad och relativt modern bil av de mer kända märkena så brukar du inte behöva ha något att oroa dig för. Undvik bara budgetbilar från t.ex Dacia och liknande märken, så borde det vara lugnt. Min erfarenhet säger mig också att man ska hålla sig borta från de franska och italienska märkena, men det finns folk som blir förbannade bara man nämner det.
Citera
2017-06-01, 15:32
Medlem
Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest
Citera
2017-06-01, 19:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adkit2

Toyota Auris är väl knappast fjuttig? Den ligger storleksmässigt som en VW Golf och har med 1,6 litersmotorn drygt 130 hk på årsmodellerna 2010 och framåt. Ingen racer, men det är fullt tillräckligt i en pendlarbil.
Citera
2017-06-01, 21:30
Medlem
PeterNosters avatar
Är det inte en Toyota Aygo TS snackar om som fjuttig.
Den finns dessutom med Peugeot- och Citroen-logga. Tillverkas i samma fabrik i Tjeckien.
Citera
2017-06-04, 00:15
Medlem
CompressorVanes avatar
Vw polo diesel.
Skitbra bil...
Jag pendlar 15 mil om dagen.
Min är en -08
med 24.000mil. Förutom vanlig service
har jag bytt hjullagren fram och en drivknut.
Slitdelar man får räkna med på vilken bil som helst.

Rekommenderas. Spargris på hjul.
Citera
2017-06-04, 01:51
Medlem
pantywankers avatar
Ok ts tänker köpa en ny bil så Välj en mindre Kia. 7 års nybilsgaranti är inte helt fel. Funderar själv på en Picanto som billig och bränslesnål pendlarbil.
Citera
2017-06-04, 10:36
Medlem
godboys avatar
Har själv en Yaris, den helt nya med 1,5 liters motorn. Den är riktigt trevlig. Den är betydligt starkare än deras förra 1,33.a.
Den duger lätt att åka många mil i. Inga problem att pendla 10 mil om dagen i den om jag skulle behöva det. Jag köper hellre en ny Yaris och kör med än en begagnad Volvo eller BMW om jag måste välja. Yarisen lär rulla på, det kan jag lova!
På mitt jobb har vi Golfar, Ford Focusar, Toyota Aurisar, Yarisar mm. I alla fall så är det Fordarna som är på verkstad mest följt av VW. Toyotorna är bara på verkstad på de planerade servicetillfällena eller om det är plåtskada.

Just detta fick mig att köpa Toyota.
Citera
2017-06-04, 11:11
Medlem
Har en hybrid yaris bensin ca 11 000 mil med automat.

+ billig att äga
+ inga större fel

- drar mycket soppa vid 100+ vägar
- högt ljud
- automatlådan upplevs som lite anständig
- två fel, elhissarna ballat ur två gånger och någon lampa som lagt av.
- låg vilket märks vintertid.

Kan inte komma på något mer.

Skulle dock välja någon annan bil att pendla med. En nyare polo 1.6 tdi är nog bättre lämpad, välj manuell 2010 uppåt. Bra mycket bättre till pendling, bekväm också.
Citera
2017-06-04, 11:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Har en hybrid yaris bensin ca 11 000 mil med automat.

+ billig att äga
+ inga större fel

- drar mycket soppa vid 100+ vägar
- högt ljud
- automatlådan upplevs som lite anständig
- två fel, elhissarna ballat ur två gånger och någon lampa som lagt av.
- låg vilket märks vintertid.

Kan inte komma på något mer.

Skulle dock välja någon annan bil att pendla med. En nyare polo 1.6 tdi är nog bättre lämpad, välj manuell 2010 uppåt. Bra mycket bättre till pendling, bekväm också.
Hur upplever du automatlådan sa du?

Högt ljud och högre bränsleförbrukning är väl sådant som man får räkna med på den typen av bil, den är ju knappast avsedd för långkörning på motorväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in