2017-06-03, 20:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimension-skugga
Nu har jag sett klippet! Aldrig sett att det fanns så mkt på youtube om detta så fastnade lite...
Som jag skrev i tidigare inlägg så fanns även stigar som "genade genom hörnen" på skogen, men du kom inte till lekplatsen då mej veterligen utan högre upp mot vägen till badet, som att man genade genom hörnet mer.. som han drar pennan över kartan känns helt fel för mej, i mitt minne visar han på ett ungefär en ingång och en utgång som ej sitter ihop..
Har ju sprungit där sen man var stor nog att va ute själv och får inte till det i huvudet...
vägen från stan var som någon beskriver att man gick in vid dom röda villorna sen cykelbanan ner mot ekudden, om man inte fick skjuts
Är många år sedan och vill inte ställa till något med mina minnen och funderingar i erat arbete här då jag självklart kan ha fel! Men fanns det en sådan väg har en hel årskull missat den i femton år...

Det är lugnt!

I inslaget drar Jenvén inte bara på måfå med pennan utan det finns också ett rött streck inritat på kartan där stigen gick, och Jenvén håller sig ändå ganska väl till det strecket. Och den stiger börjar ganska exakt halvvägs ner på Ekudden-vägen där det idag finns en färist.
Citera
2017-06-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är lugnt!

I inslaget drar Jenvén inte bara på måfå med pennan utan det finns också ett rött streck inritat på kartan där stigen gick, och Jenvén håller sig ändå ganska väl till det strecket. Och den stiger börjar ganska exakt halvvägs ner på Ekudden-vägen där det idag finns en färist.

Det röda strecket markerar ej en stig, kartmarkering för stor stig är svart streckad linje, liten stig är tunna korta svarta streck.
Röda streck och linjer markerar markförhållanden..
Citera
2017-06-03, 21:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det röda strecket markerar ej en stig, kartmarkering för stor stig är svart streckad linje, liten stig är tunna korta svarta streck.
Röda streck och linjer markerar markförhållanden..

Då uppstår frågan vad för karta Jenvén har. Den ser ut att komma från en myndighet, i alla fall. Möjligen att polisen har ritat upp en egen karta. Stigens placering tror jag inte att vi behöver ifrågasätta. Även Marieforsleden är rödmarkerad. Är den ett "markförhållande"?
Citera
2017-06-03, 21:56
Medlem
Citat:
Då uppstår frågan vad för karta Jenvén har. Den ser ut att komma från en myndighet, i alla fall. Möjligen att polisen har ritat upp en egen karta. Stigens placering tror jag inte att vi behöver ifrågasätta. Även Marieforsleden är rödmarkerad. Är den ett "markförhållande"?

Nej han har en helt vanlig karta från Lantmäteriet... likt markförhållanden har även mindre väg, större väg, motorväg och tunnel har oxå rödbrun markering, även öppna ytor täckta av grus... Stor och liten stig är streckad svart linje.
Arbetar med bygglovshandlingar så känner mej säker på den saken, är även lätt att hitta information om alla karttecken på nätet för den intresserade!

Hade det varit en stig han har på kartan hade det varit kul att följa den genom alla villor den korsar i sin förlängning på gamla ekudden, möjligt att linjens placering på kartan gör att han känner sej lockad att dra linjen där, men linjen är inte stigen...
Citera
2017-06-03, 22:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej han har en helt vanlig karta från Lantmäteriet... likt markförhållanden har även mindre väg, större väg, motorväg och tunnel har oxå rödbrun markering, även öppna ytor täckta av grus... Stor och liten stig är streckad svart linje.
Arbetar med bygglovshandlingar så känner mej säker på den saken, är även lätt att hitta information om alla karttecken på nätet för den intresserade!

Hade det varit en stig han har på kartan hade det varit kul att följa den genom alla villor den korsar i sin förlängning på gamla ekudden, möjligt att linjens placering på kartan gör att han känner sej lockad att dra linjen där, men linjen är inte stigen...

Jag noterade också att linjen går "genom husen" ... Men oavsett kan det ha funnits en stig där som Jenvén med säkerhet pekar ut. Ska ringa honom en dag. Plus ett par andra som bodde där då.
Citera
2017-06-03, 22:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det är lugnt!

Det röda strecket markerar väl inte skogsstigen? När Jenvén drar med pennan, så gör han det genom det röda strecket.
Citera
2017-06-03, 22:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det röda strecket markerar väl inte skogsstigen? När Jenvén drar med pennan, så gör han det genom det röda strecket.

Ska kontrollera detta i vart fall. Ska ringa folk som vet. Men titta på inslaget igen: Vid 18:10 säger han - och visar med pennan! - att Helena gick "ner mot Ekudden" och drar med pennan just utmed Ekudden-vägen och drar sedan pennan in mot Kohagen exakt där den röda linjen börjar - även om han lite "korsar" linjen (och han är långt från Marieforsleden, den saken är säker). Men detta är lätt att kontrollera. Alla vinner på att allt blir tydligt och korrekt.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-06-03 kl. 23:04.
Citera
2017-06-03, 23:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ska kontrollera detta i vart fall. Ska ringa folk som vet.

Jag har flera olika personers uppgifter att skogsstigen gick från Ekuddenvägen till lekplatsen, och också att det var den vägen som Helena m fl gick hem från centrum.

Jag tror också att stigen kan ha varit så liten att den inte utmärktes på kartor. Detta är endast min spekulation.
Citera
2017-06-03, 23:26
Medlem
En spekulatiion bland många andra

Efter BW och H sagt hejdå, tar BW bilen med sällskap och åker efter. Övertalar H att bli skjutsad.
H stiger in i bilen.
Blir konflikt och bråk vid dungen/genvägen bland fler personer.

BW vet något, anförtror sej till PR.
Efter en tid synas BW och PR drar på drevet mot sej själv.
Missriktad fokus.
Citera
2017-06-03, 23:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har flera olika personers uppgifter att skogsstigen gick från Ekuddenvägen till lekplatsen, och också att det var den vägen som Helena m fl gick hem från centrum.

Jag tror också att stigen kan ha varit så liten att den inte utmärktes på kartor. Detta är endast min spekulation.

För övrigt tror jag inte att vi ska uppehålla oss så mycket kring hur Jenvén "vispar" med pennan, utan mer var han "vispar" med den - och det är just där det röda strecket finns. Marieforsleden ligger ju nästan 500 meter sydöst om där Jenvén är och "vispar".
Citera
2017-06-03, 23:32
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Efter BW och H sagt hejdå, tar BW bilen med sällskap och åker efter. Övertalar H att bli skjutsad.
H stiger in i bilen.

Missriktad fokus.

Men vi vet inte om BW kontaktade PR eller om dom var samspelta hur dom skulle gå till väga.
Citera
2017-06-03, 23:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

H stiger in i bilen.

Missriktad fokus.

Problemet med din spekulation är att BW och PR inte ska ha haft någon kontakt efter det att PR flyttade från M-stad. (Eller finns det verifierad information om att de ska ha haft kontakt under -92 och/eller senare?)

Den PR ska ha haft kontakt med i M-stad efter flytten därifrån var hans dåvarande chef, P. Någon som kollat detta ang. ev. kontakt med BW själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in