Citat:
Ursprungligen postat av
Shamdon
Cinematerial har ganska många. Sen beror det ju på vad du menar med högupplöst också.
Den här affischen från The Shining skriver de är "2112*3000 pixels, 3233 kb" och jag förmodar att de då menar i normal bildskärmsdensitet på pixlarna. Inte direkt högupplöst med dagens 5K-skärmar, men kanske tillräckligt stort för att duga för vad du nu ska göra.
https://www.cinematerial.com/movies/the-shining-i81505/p/cbqevo7a
(Du måste bidra till sidan eller skänka en slant för att få ladda hem.)
//1980 använde man fortfarande reprokameror när man framställde affischer så några originalfiler lär du förstås inte hitta.//
Tack för informationen! Jag är helt novis när det gäller sånt här men väldigt nyfiken på hur framställningen gick till med filmaffischerna då jag samlade på sådana som barn på 80-talet/tidigt 90-tal.
Skulle vara intressant om du kunde berätta lite om hur själva tryckprocessen gick till, hur fick man affischerna till tryckeriet exempelvis? Skickades dom ut från filmbolagen på någon form av disketter eller hur fungerade det?
Reprokameror, tog man alltså ett foto utav den befintliga affischen och gjorde kopior utav den?
Gjorde man detta på tryckeriet alltså?
Som sagt intressant ämne, nu har jag inga av barndomens filmaffischer kvar tyvärr, hade varit kul att se hur dom framställdes på tryckeriet. Minns att många av dom var tryckta på PrintCom i Linköping, fanns en liten stämpel i hörnet på dom.
Anledningen till att jag söker högupplösta filer nu är att jag tänkte trycka upp några filmaffischer i storleken 60 x 90 och kanske lite större, just för att få lite nostalgikänsla från den härliga 80-tals tiden som sedan länge är förbi.. Vore skoj att skaffa en storformatsskrivare för just detta ändamål.