Citat:
Ursprungligen postat av
D1VA
Det finns mail där du kan pitcha spel-idéer. Hade dock hållt min förväntan låg då det skall 1) falla bolaget i smak 2) kännas rätt mot de genre de har gjort tidigare alt. kan tänkas göra 3) elevator pitch, dvs förklara hela idéen på 2 meningar 4) faktiskt görbart spel 5) är din idé unik? Hur många liknande spel finns ute nu? Vad gör ditt spel bättre?
En idé är inte värd mer än en piss i havet. Det är utförandet av idén som är det viktiga.
Ta MOBA spel som exempel. Inget har slagit igenom i närheten lika hårt som LoL även om det fanns flera MOBA före och kommit massa efter.
Ett annat exempel är WoW. Det finna många mmos före och det har kommit många efter, men inget har slagit igenom i närheten lika stort.
Jag kan göra närmast oändligt med såna jämförelser. Det finns så otroligt mycket otroligt bra idér och koncept på spel. Men dessa idéer är värdelösa om man inte kan sammanställa produkten på ett bra sätt.
Om man ska ha någon chans över huvud taget att sälja sin idé som en random nobody så måste man göra ett ordentligt förarbete, med väldigt detaljerad beskrivning av hur man faktiskt ska utföra idén och övertyga bolaget att din detaljerade bild om det färdiga spelet är bra.
Det är inte en lös idé beskrivet på 2 meningar du ska sälja till företaget, det är en detaljerad vision om den färdiga produkten.
Det funkar liksom inte att ringa/skriva och säga "jag har världens bästa spelidé, mix mellan diablo och warcraft, man ska vara 2team mot varandra och tävla 5v5, båda lagen har en bas som producerar enheter automatiskt och så får alla välja en hjälte i början av varje match och så använder man dom för att hjälpa sina enheter att vinna"
Det där är idén på MOBA. Vilket företag hade nappat på den idén förr dota gjorde MOBA spelen populärt? Inte en jävel, garanterat.