2017-06-02, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du går ofta igång mer på MR än JM. Kan du förklara?

När det gäller JM ser jag ingen större fara med att hon slinker ur nätet.
Om MR däremot blir dömd som 18åring kommer han att vara på banan
igen om 1-2år.
Det skulle störa mig enormt.
Han är ingen stackars vilsegången hundvalp, han är en
van våldsbrottsling.

Han överfaller två personer i deras hem i deras sovrum i deras
sängar när dom sover där dom ska kunna känna sig trygga.
Det är försvårande omständigheter som borde ge livstid.
Citera
2017-06-02, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Om jag minns rätt nu så satt Mohammad utanför sovrumsdörren ett tag då han tyckte han hörde Anki och Göran prata. Kanske Johanna undrade vad som dröjde och gick upp efter en stund. Hon kikade in genom dörröppningen, såg att Mohammad gjorde det hon ville och gick tillbaka till bilen och låtsades sova.
Så har han sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Stod inte Mohammed enligt egna uppgifter vid containern utanför huset och tryckte ganska länge innan han gick in? Typ 45 minuter om jag minns rätt. Johanna hade kanske sagt till honom att känna av/lyssna in läget innan han går in i huset.
Också så här och på det några till versioner. Bra att det uppmärksammas för åk och tråden VILL bara minnas JMs versioner. Hikes talade ju faktiskt om detta igår för domaren så nu vet han i alla fall att detta också är en person med många versioner.
Citera
2017-06-02, 06:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Talar inte mycket för att JM kan ha följt med in och varit den där övervakande skuggan i dörrhålet? På Anki lät det nästan som det var vad hon ville att MR skulle berätta sanningen om.

Kan det vara så att åtalet då borde förändras, från stämpling till mord på Göran till att JM då varit så pass delaktig i själva handlingen, att hon borde åtalas för mord?

Enligt stämningsansökan gäller åtalet redan mord och mordförsök i första hand, med stämpling eller medhjälp som alternativa rubriceringar.
Samma straffskala på medhjälp och försök medan stämplingen kan få lägre straff.
Om jag förstår brottsbalken rätt 29 kap 7§ rätt så får man döma en 19-åring till högst 14 års fängelse om ordinarie straff är livstid. Även om praxis är att de under 21 inte döms så strängt.

https://cdn-07.minfil.org/UdSbB4bab8/1a398b09-1496377603/V_stmanlands_TR_B_3570-16_Aktbil_131.pdf
Citera
2017-06-02, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Hon skämdes inte för tidsfönstret och den tomma tanken. Lite drygt 12 mil ger ingen tom tank. Men gör man resan två gånger, vi kan kalla det omväg, och även mot Örebro så blir det tomt.

Åklagarna har inte på fötterna alls
Detta är vad hikes lagt ner en del tid på. Den tomma tanken kommer få betydelse även omvägen via örebro. Kungsör och katrineholm kommer också bli ett samtalsämne i rätten. I de förhören med rajabi gällande de sistnämda "byarna" får han tala fritt och hans historia blir fri och stabil om man ser tikll de förhörssituationerna. Hikes säger att det via kontoret till stugan tog 1.06h genom de påståendet ser man vart hon vill komma och att en liten omväg gjordes på väg till stugan på väg hen kommer örebro in och där tar man tanken som bevis. JM var hemma först enligt sonen A efter det kommer MR även det bekräftat av sonen A. Inte så svårt att lista ut rutten men ghasem han är ju borta han så denne kan varken bekräfta eller dementera.
Citera
2017-06-02, 07:19
Medlem
powderfuckers avatar
den här jävla kärringen som jag har som avatar e en jävla cancer. fyfan hon har fött 6 barn!!!!?? som säkert hennes män betalat för och lyckats kila in en liten socutbildning. lever genom sina barn och päron, 6 barn måste vara typ 12 år som bara försvunnit i dom och som hon misslyckats med.
Citera
2017-06-02, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Detta är vad hikes lagt ner en del tid på. Den tomma tanken kommer få betydelse även omvägen via örebro. Kungsör och katrineholm kommer också bli ett samtalsämne i rätten. I de förhören med rajabi gällande de sistnämda "byarna" får han tala fritt och hans historia blir fri och stabil om man ser tikll de förhörssituationerna. Hikes säger att det via kontoret till stugan tog 1.06h genom de påståendet ser man vart hon vill komma och att en liten omväg gjordes på väg till stugan på väg hen kommer örebro in och där tar man tanken som bevis. JM var hemma först enligt sonen A efter det kommer MR även det bekräftat av sonen A. Inte så svårt att lista ut rutten men ghasem han är ju borta han så denne kan varken bekräfta eller dementera.
Alla vägar leder till Örebro. De måtte väl skämmas ögonen ur sig som lät Ghasem lura brallorna av polisen innan MRs erkännande kom. Då fick de panik när han var borta och körde järnet på att det måste vara JM. Att inte kunna få ställa några frågor till Ghasem är minst sagt besvärande nu för att inte säga att det stjälper hela lasset. Tanken var nog god, men tanken var också tom. Man skulle kunna säga att detta är en olycka för åklagaren.
Citera
2017-06-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Jag tror att hotet ligger i JMs sätt att betala andra för att utföra våld / mord som hon önskar. För alla som har varit rädda (rädda på riktigt, nu pratar jag en reell hotbild mot sin egen person) så vet man att hjärnan spelar spratt med en, för utomstående kan man nog uppfattas som paranoid.
Därmed JB /DB uppförsel, jag tror inte de vågar vittna mot sin mor. Bägge lever dagligen i dessa kretsar, och vet vad som kan hända. Har JM smugglat ut brev så kan hon ju därmed också beställa fler mord skulle det behövas, tänk på att kvinnan är desperat nu. (Har en känsla av att hon de sista dagarna börjat trubbas av dock, har hon insett vart det bär..?)
Känner jag personlighetstypen rätt så är hon också långsint, den som enligt henne förtjänar det ska till slut få sin hämnd, om det så tar 10 år... Denna hämndlusten gäller de närmaste runt henne.

Sen så tror jag både JB och DB vet exakt vad som hände med Aki. Vilket ökar både hotbild och rädsla ytterligare.

Men detta är mina tankar utifrån allt vad man läst!
Mina tankar också.......hoppas verkligen att man låser alla hennes konton..hon kan säkert få ut en fullmakt till någon, tyvärr finns det folk till allt......det förstår AM och syrran!
Citera
2017-06-02, 07:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
När det gäller JM ser jag ingen större fara med att hon slinker ur nätet.
Om MR däremot blir dömd som 18åring kommer han att vara på banan
igen om 1-2år.
Det skulle störa mig enormt.
Han är ingen stackars vilsegången hundvalp, han är en
van våldsbrottsling.

Han överfaller två personer i deras hem i deras sovrum i deras
sängar när dom sover där dom ska kunna känna sig trygga.
Det är försvårande omständigheter som borde ge livstid.
Vad menar du "ingen fara att hon slinker ur nätet"? Det är ju hon som beställer tre mord, kanske fler. Tycker du inte att hon ska straffas? För att hon är kvinna? För att hon är svensk?
Din främlingsfientlighet skiner igenom å det grövsta.
Citera
2017-06-02, 08:09
Medlem
Reimers avatar
Då kör vi igen då, ännu en dag med prövningar för JM, hon får ju i alla fall vackert väder under sin transport till rättegången, alltid något.

MR,s vittnesmål kommer att bli intressant, undrar om han fyller i med att JM var tillsammans med honom i huset och pekade ut vilken säng som GM sov i, det gällde ju att vara säker på att de dödades i rätt ordning, JM vågade troligen inte låta MR chansa.
Senast redigerad av Reimer 2017-06-02 kl. 08:27.
Citera
2017-06-02, 08:14
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Enligt stämningsansökan gäller åtalet redan mord och mordförsök i första hand, med stämpling eller medhjälp som alternativa rubriceringar.
Samma straffskala på medhjälp och försök medan stämplingen kan få lägre straff.
Om jag förstår brottsbalken rätt 29 kap 7§ rätt så får man döma en 19-åring till högst 14 års fängelse om ordinarie straff är livstid. Även om praxis är att de under 21 inte döms så strängt.

https://cdn-07.minfil.org/UdSbB4bab8/1a398b09-1496377603/V_stmanlands_TR_B_3570-16_Aktbil_131.pdf
Det står:

"MORD och FÖRSÖK TILL MORD (Johanna Möller och Mohammad Rajabi (5000-K257566-17) I andra hand ANSTIFTAN ELLER MEDHJÄLP TILL MORD (Johanna Möller)"

De olika begreppen definierar Sven-Erik Alhem (fd överåklagare) så här:

"Medhjälp till mord är också förhållandevis enkelt att förstå vad det är. Man bistår fysiskt eller psykiskt gärningsmannen. Det räcker emellertid inte att någon bara råkar ha varit på fel plats vid fel tillfälle för att det ska leda till straffansvar. Viktigt att komma ihåg är också att åklagaren har den fulla bevisbördan. Problematiken är väldkänd från Lindomefallet och flera andra senare rättsfall.

Anstiftan till mord innebär att någon har förmått annan person, t ex genom övertalning, att ta livet av någon människa.

Men stämpling till mord då? Ja, det finns flera olika stämplingsfall. Stämpling till mord kan innebära att någon har försökt förmå annan att mörda men inte lyckats.Stämpling kan också vara att någon erbjuder sig eller åtar sig att utföra ett mord. Slutligen kan stämpling till mord vara att några människor tillsammans beslutar att ta livet av någon
."

http://bloggar.expressen.se/svenerikalhem/2013/02/vad-ar-stampling-till-mord/

Så när det gäller föräldrarna är det väl "bara" Mord, mordförsök, anstiftan eller medhjälp som gäller ?
Citera
2017-06-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad menar du "ingen fara att hon slinker ur nätet"? Det är ju hon som beställer tre mord, kanske fler. Tycker du inte att hon ska straffas? För att hon är kvinna? För att hon är svensk?
Din främlingsfientlighet skiner igenom å det grövsta.

Ta nu och läs igenom allt långsamt och tänk, så kanske du
slipper att få det svaret som du egentligen förtjänar.
Citera
2017-06-02, 08:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om han nu tagit sig en hel del piller, antagligen rätt snurrig, blivit körd till stugan, förseddd med kniv och ivägpuschad till uppdraget. Skulle verkligen JM lämna denne "igångsatte" mördare helt utan tillsyn och lita på att han både hittar in i stugan, rätt rum och verkligen utför dådet med alla knivhugg??

Skulle hon verkligen lungt kunnat luta sig tillbaka i firmabilen och - somna!
Under de kanske viktigaste minuterna för sin ekonomiska framtid som JM troligen såg det??

Talar inte mycket för att JM kan ha följt med in och varit den där övervakande skuggan i dörrhålet? På Anki lät det nästan som det var vad hon ville att MR skulle berätta sanningen om.

Kan det vara så att åtalet då borde förändras, från stämpling till mord på Göran till att JM då varit så pass delaktig i själva handlingen, att hon borde åtalas för mord?
Jag håller helt med dig i dina funderingar. JM verkar inte vara en kvinna som lugnt lutar sig tillbaka, i någon situation. Men undrar om vi någonsin kommer att får veta exakt vad som hände den 3/8 på Granliden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in