2017-06-01, 22:57
Bannlyst
...och att valutan sjunker i värde. Ja du har blivit lurad hela tiden, det är tvärtom vad boken säger. Om du inte tror mig så har du historien som bevis. Jämför bara perioder med räntehöjningar och med inflationen och du kan se att dom följer varandra åt samma håll. Diskutera gärna varför det är så, och varför tror mainstream ekonomer tvärtom. Se bara på USD sedan första räntehöjningen dec 2015, dollarindex är lägre nu.

EDIT: Och nästa räntehöjning är nu redan fakta: https://se.investing.com/central-banks/fed-rate-monitor
Senast redigerad av FinanceDude 2017-06-01 kl. 23:10.
Citera
2017-06-01, 23:14
Medlem
Visst betyder det att räntan man får på sparkonton i princip alltid är lika kass? Jag menar om räntan stiger så får man ju högre ränta på sparkontot och många tänker att då får dom mkt mer fast inflationen har ju också stigit?

Dock kan det väl inte vara helt så eftersom så många tom erfarna säger "nu när räntan är så låg finns det ju inget annat alternativ än börsen" och det går ju inte ihop med det första jag skrev?
Citera
2017-06-01, 23:16
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinanceDude
...och att valutan sjunker i värde. Ja du har blivit lurad hela tiden, det är tvärtom vad boken säger. Om du inte tror mig så har du historien som bevis. Jämför bara perioder med räntehöjningar och med inflationen och du kan se att dom följer varandra åt samma håll. Diskutera gärna varför det är så, och varför tror mainstream ekonomer tvärtom. Se bara på USD sedan första räntehöjningen dec 2015, dollarindex är lägre nu.

EDIT: Och nästa räntehöjning är nu redan fakta: https://se.investing.com/central-banks/fed-rate-monitor

Så hur går det till?
Citera
2017-06-01, 23:19
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Du får nog fundera igenom kausalsambandet
Citera
2017-06-01, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Så hur går det till?

Ska vi ta USA som exempel? http://www.usdebtclock.org/
$20 triljoner statsskuld, detta är egentligen fejk skuld, för att man kan inte vara skyldig sig själv pengar. Detta är bara politiskt vapen under valår mot folkmassorna, för att folket är dumma som sten, en stor lögn som fungerat nu i decennier, från högern )

Ja visst så har fed privata ägare som får årlig utdelning, men överskötet av alla vinster går tillbaka till finansdepartement. Hursomhelst, nu pratar vi inflation...ja när fed höjer räntan så får dessa 20 triljoner mer i avkastning, och detta blir mycket i ekonomin, räkna på själv. När man körde obligationsköp så orsakade man "deflation" för att man tog ifrån marknaden papper som tidigare hade get avkastning! Det är därför som USA ser stigande inflation nu, medan dom höjer räntorna.

Ps. Det är därför som Ingves ser så frustrerad ut, inflationen finns inte när han rånar marknaden på räntan, och han gassar på, snacka om clueless
Citera
Medlem
Unizeros avatar
Problemet är att riksbanken inte kan höja räntan eftersom det skulle utlösa en bostadskrasch.

En ökning på 2-3 procentenheter skulle innebära katastrof för många med miljonlån.
Citera
Medlem
När priserna stiger kommer ökade lönekrav dvs det är alltså inte lönerna som driver inflationen.

Inflation är en sorts skatt du ständigt får betala, inkomstskatt betalar du endast 1 gång kanske något ha i minnet när man gnyr skattetryck?
Citera
2017-06-01, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Problemet är att riksbanken inte kan höja räntan eftersom det skulle utlösa en bostadskrasch.

En ökning på 2-3 procentenheter skulle innebära katastrof för många med miljonlån.

Inflationen är riksbanken norm. Dom kan inte bry sig mindre om bostadslånen. I början av 90-talet höjde dom räntan till 500% för att försvara kronan. Dom vet bara inget, precis som dom visste inget under 90 talet, och försvarade kronan för inget, som sedan visade sig att flytande valuta inte alls orsakade några problem, men dom slogs mot den med 500% ränta. Ja dom är smarta.
Citera
2017-06-02, 00:03
Medlem
Kan det inte vara så enkelt att man helt enkelt höjer räntan när inflationen stiger eller förväntas stiga?

Jag fattar knappt vad ni yrar om, men jag ser som någon tidigare nämnde en logisk brist i TS argumentation.

Bara för att räntorna var höga när inflationen stigit så betyder det inte att räntorna var orsaken. Det kan mycket väl vara så att räntorna var ett resultat av förhöjd inflation.

Alltså:
Bara för att jag har paraply när det regnar så betyder det inte att mitt paraply har orsakat regnet. Det kan mycket väl vara så att regnet eller prognoser om regn har fått mig att ta med mitt paraply.

Lite off topic för någon som är haj på statistik:
Är inte detta ett perfekt scenario för att använda Bayes teorem?

Om vi kan få fram sannolikheten att inflation sker efter att räntan höjs och sannolikheten att räntan höjs efter att inflation sker så kanske man kan använda Bayes teorem för att räkna ut sannolikheten att om inflationen har höjts så beror det på räntan? Är helt amatör på detta, är precis i början av studierna
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-02 kl. 00:13.
Citera
2017-06-02, 00:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinanceDude
Ska vi ta USA som exempel? http://www.usdebtclock.org/
$20 triljoner statsskuld, detta är egentligen fejk skuld, för att man kan inte vara skyldig sig själv pengar. Detta är bara politiskt vapen under valår mot folkmassorna, för att folket är dumma som sten, en stor lögn som fungerat nu i decennier, från högern )

Ja visst så har fed privata ägare som får årlig utdelning, men överskötet av alla vinster går tillbaka till finansdepartement. Hursomhelst, nu pratar vi inflation...ja när fed höjer räntan så får dessa 20 triljoner mer i avkastning, och detta blir mycket i ekonomin, räkna på själv. När man körde obligationsköp så orsakade man "deflation" för att man tog ifrån marknaden papper som tidigare hade get avkastning! Det är därför som USA ser stigande inflation nu, medan dom höjer räntorna.

Ps. Det är därför som Ingves ser så frustrerad ut, inflationen finns inte när han rånar marknaden på räntan, och han gassar på, snacka om clueless

Det är en del med ditt resonemang jag inte förstår. Det är ju Fed som betalar ränta. Varför skulle det ge högre utdelning till ägarna när Fed får betala mer i ränta? Var kommer siffran 20 triljoner mer i avkastning ifrån? De sammanlagda reserverna som bankerna har hos Fed är 2 "triljoner" (biljoner på svenska, trillions på engelska). Ska Fed höja räntan till 200%? (Du skrev ju att jag skulle räkna själv på det.)
Senast redigerad av rrpiper 2017-06-02 kl. 00:55.
Citera
2017-06-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero

Förvisso sant. Anledningen till att riksbanken inte kan höja räntan är dock att vi har 2% inflationsmål, samt att Sverige måste följa omvärlden för att hålla ekonomin i ett sunt läge.
Citera
2017-06-02, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Kan det inte vara så enkelt att man helt enkelt höjer räntan när inflationen stiger eller förväntas stiga?

Jag fattar knappt vad ni yrar om, men jag ser som någon tidigare nämnde en logisk brist i TS argumentation.

Bara för att räntorna var höga när inflationen stigit så betyder det inte att räntorna var orsaken. Det kan mycket väl vara så att räntorna var ett resultat av förhöjd inflation.

Alltså:
Bara för att jag har paraply när det regnar så betyder det inte att mitt paraply har orsakat regnet. Det kan mycket väl vara så att regnet eller prognoser om regn har fått mig att ta med mitt paraply

Logiskt brist? Varför öppnar du käften och förolämpar andra om du inte fattar något?

Bara för att du inte fattar något så saknar sanning logik? Din urdumma pajas!
Vi behöver inte svar från varenda idiot här, och jag vet att det finns många här, detta är ju gratis forum, och man får vad man betalar för!! (Du är ett bra exempel)

"Kan det inte vara så enkelt att man helt enkelt höjer räntan när inflationen stiger eller förväntas stiga?"
Så istället för att lyssna på sanningen så känner du att du måste hitta falskt alternativ? Även om vad du påstår inte stämmer historiskt, även om usa började höja räntan när inflationen var som lägst, även om sverige började höja räntan efter it bubblan medan räntan var som lägst? Logik är inte din starka sida. Nästa gång hjälp andra och håll klaffen, har du något att säga starta egen tråd och se folk ignorera den!

Ta din paraply med dig till dagiset och undervisa där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in