2017-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Grattis!!
Dags att komma ur garderoben snart och berätta att du jobbar på SCB eller körde du en "Roffe-analys"?

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sen gissning kan lika gärna vara inside info.

Indicierna samlas på hög: En mångårigt tvångsmässig försvarsvilja av opinionsmätarskråets hederliga avsikter som trotsar allt förnuft. En revolutionerande läckt korrektur på SCB:s basdata x 1.35 x 1.35 = Sentio. Och nu "gissningen" på 18.4.
2017-06-01, 12:21
Moderator
Fear2bes avatar
Så SD ökar i SCB samtidigt som att jag själv inte orkade bry mig om min inbjudan till SCB? Lustigt nog har jag högre förtroende för t.ex. privatägda Yougov och gillar inte riktigt SCB. Där försvann möjligheten att påverka en tredjedels tiotusendel eller +0.00334%
2017-06-01, 12:48
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Detta betyder med andra ord att media kommer sluta hänvisa till att moderaterna är Sveriges näst största parti?

Media kommer framöver undvika att hänvisa till att (SD) är näst största parti. På så vis media kan fortsätta att lura i många svenskar att (SD) är ett "extremist-parti med nazistiska rötter".

Folk i gemen har långt sämre politisk koll än vad många här på FB tror. Om du frågar runt så kommer en del "vanligt folk" svara dig att (SD) är ett "typ 10%-parti".
2017-06-01, 12:55
Medlem
Det met posisitva här är väl att MP har tappat stort och att "övriga" närmast är lika med ingenting.
Att SDs siffror måste tas med en nypa, eller kanske skopa, salt känner väl de flesta till.

Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken valresultat som kommer att glädja mig alla mest.
Att SD blir största partiet eller att Mp hamnar under 4%...
2017-06-01, 13:04
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag tycker att detta blev en intressant gissningslek. Klientelet som gissade, är genuint intresserade av ämnet och rimligen finns den många mycket kunniga i detta urval. Det som slår mig, är att spridningen blev mindre än den som finns mellan opinionsinstituten.
Medelvärdet blev också bra när vi mixade våra farhågor med våra förhoppningar.
SCB:s värden är speciella, och har man någon gång fått deras kompendium att fylla i, så inser man att de som glatt fyller i det, och skickar in det, är "goda samhällsmedborgare" och inga rebeller.
Därför kan man utan vidare betrakta deras värde för SD som golv.

Själva opinionsläget är tragiskt. Inget regeringsalternativ går att skönja i dessa siffror heller.

(Utom det otänkbara S + SD 49,5%)

Jag skulle tycka att det var roligt om vi testade varandra ytterligare nästa gång genom att hålla en hemlig omröstning.
Här fick vi rösta efter att ha sett hur tidiga röster såg ut. Då är det lättare att gissa rätt genom att inte ligga för långt ut åt något håll.

Vi får utse en ansvarig som får ta emot PM helt enkelt. Den ansvarige sammanställer alla förslag och meddelar slutresultatet när allt är färdigt.

Vad tror ni om det?
2017-06-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Media kommer framöver undvika att hänvisa till att (SD) är näst största parti. På så vis media kan fortsätta att lura i många svenskar att (SD) är ett "extremist-parti med nazistiska rötter".

Folk i gemen har långt sämre politisk koll än vad många här på FB tror. Om du frågar runt så kommer en del "vanligt folk" svara dig att (SD) är ett "typ 10%-parti".

Ja, och ju närmare valet vi kommer desto större och vidrigare lögner om SD.
2017-06-01, 13:33
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Min kalkyl landade faktiskt på 18,2, men ,2 och övriga decimaler i närheten var redan upptagna utom 18,4 så jag tog den istället.

Överskattningen av S i SCB är en gammal goding som hängt med i decennier. Svarsfrekvensen bland pensionärer och arbetslösa är antagligen massiv...

Äsch. Jag hade tänkt säga 18,4 men såg att du tagit det så jag lade mig på 18,3 efter dig.
2017-06-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag skulle tycka att det var roligt om vi testade varandra ytterligare nästa gång genom att hålla en hemlig omröstning.
Här fick vi rösta efter att ha sett hur tidiga röster såg ut. Då är det lättare att gissa rätt genom att inte ligga för långt ut åt något håll.

Vi får utse en ansvarig som får ta emot PM helt enkelt. Den ansvarige sammanställer alla förslag och meddelar slutresultatet när allt är färdigt.

Vad tror ni om det?
Verkar bökigt för den som skall hålla koll. Och, är inte antalet PM begränsat?
2017-06-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Äsch. Jag hade tänkt säga 18,4 men såg att du tagit det så jag lade mig på 18,3 efter dig.

18,3 var dock också tagen

Övertänkte situationen. +0,9 var det troliga valet då man var tvungen öka SD en del men inte gärna med annat än nolla med decimaler

18,8 blev snittet för oss om man plockar bort 20% i toppen och 20% i botten (som i backhoppning, simhopp etc), så dom största glädjetipsen och pessimist-tipset försvinner.
Senast redigerad av Djimmie 2017-06-01 kl. 15:22.
2017-06-01, 15:23
Medlem
Stones avatar
SD kan ju fälla vilken regering som helst Det är väl bara en S + C +MP som skulle sitta säkert.
2017-06-01, 15:54
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Betänk att SCB-undersökningen antagligen är proppfull med Bradley-effekt. Tunga kuvert från en statistikmyndighet är så nära statlig registrering och George Orwell man kan komma. Det finns goda skäl att vara livrädd för att uppge ett rasistisparti med rötter i nazism med waffen-ss som idoler och hemliga planer på massgasning av utlänningar medelst Zyklon-B.

Sannolikt avsevärt mer skrämmande än när SIFO frågar. Alla resultat över 15% är utmärkt eftersom vi måste addera ungefär 50% till resultatet, dvs 15 = 22,5

27,6% för SD i SCB-undersökningen är mycket glädjande och i linje med de mest optimistiska uppskattningar som framförts i tråden det senaste halvåret.

(Beräkningen gjord enligt min egen SCB-formel -- såväl högst sannolik som ej motbevisad).
2017-06-01, 16:34
Medlem
Rosteres avatar
18,2 är en väldigt stark siffra för SD i SCBs undersökning.

Betänk att SD har minskat något i YouGov/Sentio sedan SCBs senaste mätning. Om man gör antagandet att SD skulle minska med samma procentandel i SCB, kommer man fram till strax under 17%, vilket var min gissning.

Å andra sidan, kan man också kolla på andra undersökningar med förmodad hög Bradleyeffekt som t.ex. Ipsos och jämföra med SCBs resultat. När jag gjorde den beräkningen kom jag fram till precis över 18%. Jag valde metoden som gav lägre resultat då det kändes mer intressant att vara motpol till de övervägande höga gissningarna i den här tråden

Nu har vi ju bara en datapunkt på exakt ett, men man kan om vi antar att den är statistiskt säker dra en intressant slutsats: andelen som icke-dolt stöder SD och är beredda att uppge detta för statlig åsiktsundersökning ökar långsamt även om SDs förmodade totala stöd (enligt Sentio och YouGov, som har visat sig mest pricksäkra innan valet 2014) befinner sig i en svacka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in