Citat:
Män: 22,0%
Kvinnor: 14,6%
Det är främst där jag menar att institut som SCB missar på Sverigedemokraterna. Dels underskattar man siffran på män som är betydligt högre uppåt cirka 28-30% och sedan kvinnorna där skillnaden inte alls är så stor som man vill ha det till. Kvinnornas stöd för SD beräknar jag idag till cirka 20%. Men det kan även vara jämnare mellan könen och att det ligger ganska jämnt närmare 25% för bägge könen i verkligheten. Till exempel 27-28%-22-23% eller liknande för män-kvinnor. Det får man aldrig veta annat än i dessa mätningar som inte är så pålitliga på den punkten.
Det skulle ge ett valresultat vid ett val idag på 24-25%.
Kvinnor: 14,6%
Det är främst där jag menar att institut som SCB missar på Sverigedemokraterna. Dels underskattar man siffran på män som är betydligt högre uppåt cirka 28-30% och sedan kvinnorna där skillnaden inte alls är så stor som man vill ha det till. Kvinnornas stöd för SD beräknar jag idag till cirka 20%. Men det kan även vara jämnare mellan könen och att det ligger ganska jämnt närmare 25% för bägge könen i verkligheten. Till exempel 27-28%-22-23% eller liknande för män-kvinnor. Det får man aldrig veta annat än i dessa mätningar som inte är så pålitliga på den punkten.
Det skulle ge ett valresultat vid ett val idag på 24-25%.
Kanske. En annan möjlighet är ju att endast omkring 18-20% stödjer (SD) just nu.
Det brukar ju sägas att kvinnor värderar både konsensus, och omgivningens reaktioner, mycket högre än män. Därför skulle män kunna gå före och byta till ett mindre socialt accepterat alternativ. Kvinnorna följer sedan efter när stigmat försvunnit; eller åtminstone minskat.
Dessutom är det fortfarande ett år kvar till valet. De stora väljarrörelserna har inte börjat ännu. Visst vi fick lite skiftningar omkring tiden för DÖ men sedan har det varit små rörelser varje månad. Jag väntar fortfarande på (M)s besked i regeringsfrågan som nästa nyhet att skapa om både (SD) och övriga partier.
En tanke är också bortfallet och benägenheten att rösta. Att närmare 50% inte svarar är ett problem. En annan sak är att får (SD) höga siffror bland etniskt svenska, lite äldre, män, så är det den grupp som i allra största utsträckningen faktiskt tar sig till vallokalen. Där är nog även (M) fortfarande som starkast. Det är partier som kan överaska positivt på valdagen.