2017-06-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Män: 22,0%
Kvinnor: 14,6%

Det är främst där jag menar att institut som SCB missar på Sverigedemokraterna. Dels underskattar man siffran på män som är betydligt högre uppåt cirka 28-30% och sedan kvinnorna där skillnaden inte alls är så stor som man vill ha det till. Kvinnornas stöd för SD beräknar jag idag till cirka 20%. Men det kan även vara jämnare mellan könen och att det ligger ganska jämnt närmare 25% för bägge könen i verkligheten. Till exempel 27-28%-22-23% eller liknande för män-kvinnor. Det får man aldrig veta annat än i dessa mätningar som inte är så pålitliga på den punkten.

Det skulle ge ett valresultat vid ett val idag på 24-25%.

Kanske. En annan möjlighet är ju att endast omkring 18-20% stödjer (SD) just nu.

Det brukar ju sägas att kvinnor värderar både konsensus, och omgivningens reaktioner, mycket högre än män. Därför skulle män kunna gå före och byta till ett mindre socialt accepterat alternativ. Kvinnorna följer sedan efter när stigmat försvunnit; eller åtminstone minskat.

Dessutom är det fortfarande ett år kvar till valet. De stora väljarrörelserna har inte börjat ännu. Visst vi fick lite skiftningar omkring tiden för DÖ men sedan har det varit små rörelser varje månad. Jag väntar fortfarande på (M)s besked i regeringsfrågan som nästa nyhet att skapa om både (SD) och övriga partier.

En tanke är också bortfallet och benägenheten att rösta. Att närmare 50% inte svarar är ett problem. En annan sak är att får (SD) höga siffror bland etniskt svenska, lite äldre, män, så är det den grupp som i allra största utsträckningen faktiskt tar sig till vallokalen. Där är nog även (M) fortfarande som starkast. Det är partier som kan överaska positivt på valdagen.
2017-06-01, 10:39
Medlem
8711s avatar
Andelen osäkra i väljarkåren är cirka 18 procent i maj 2017.

Ganska mycket. 18% osäkra väljare. Många av dom är Sverigedemokrater som inte vågade säga det.
2017-06-01, 10:48
Medlem
Bodickers avatar
SVT's experter tjatar fortfarande om att SD är ett missnöjesparti. På 19%. Jaha varför röstar man inte på V eller MP om man är så missnöjd. Pinsamt. De kommer fortsätta växa
2017-06-01, 10:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bingo. Thanks for playing.

Grattis!!
Dags att komma ur garderoben snart och berätta att du jobbar på SCB eller körde du en "Roffe-analys"?

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Och (S) på 31.1%?!?!?!?! Det är inte alls vad jag trott (eller hoppats på). Större skräll än (SD):s ökning.

Håller med dig. 31% är lika osannolikt som SDs 18,4%. Kanske har SCB "förväxlat" dessa partier? Det skulle ju i alla fall vara trovärdigt om än lite oväntat.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vet inte om det är en skräll direkt. Med dagens ofattbart odugliga Allians skulle nästan vilken regering som helst framstå som alternativet att föredra. Har själv aldrig röstat rött men skulle bergsäkert välja Löfvéns pajasgäng framför Alliansen ännu värre clowner. Tror ganska många i grunden borgerliga väljare resonerar på samma sätt.

Ja du, det vette katten. Dagens alliansen är lika attraktiva som pest och syfilis, men Löfvens skräckkabinett är där nere i botten också. Jag skjuter mig hellre. Ska jag vara mindre dramatisk kanske jag bara avstår från att rösta om det endast finns de två alternativen. En röst på SD är ett fett finger i nyllet på etablissemanget, men jag tror jag kommer titta efter annat alternativ inför 2018. Jag vill ha en väldigt mycket mer förnuftig politik, eller radikal, om man ska vara PK. Det känns som det börjar bli aktuellt att på allvar rikta tusenwattaren på de som regisserar etablissemanget. Där skulle jag kunna lägga min röst.

Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag tycker att detta blev en intressant gissningslek. Klientelet som gissade, är genuint intresserade av ämnet och rimligen finns den många mycket kunniga i detta urval. Det som slår mig, är att spridningen blev mindre än den som finns mellan opinionsinstituten.
Medelvärdet blev också bra när vi mixade våra farhågor med våra förhoppningar.
SCB:s värden är speciella, och har man någon gång fått deras kompendium att fylla i, så inser man att de som glatt fyller i det, och skickar in det, är "goda samhällsmedborgare" och inga rebeller.
Därför kan man utan vidare betrakta deras värde för SD som golv.

Själva opinionsläget är tragiskt. Inget regeringsalternativ går att skönja i dessa siffror heller.

(Utom det otänkbara S + SD 49,5%)

S, C med passivt stöd av Fp, mp och V vilka som nu finns kvar känns mest sannolikt just nu. Tiotusentals från M kommer nog få finna sig i att suga på ramarna efter nästa val. Gissar på massavhopp till SD för att försöka trygga sin försörjning. Hoppas SD smäller igen dörren i ansiktet på dem.
2017-06-01, 11:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Hittar inte rådatan hos SCB, håller de på den till den 7:e?
2017-06-01, 11:04
Medlem
8711s avatar
Mattias Karlsson kommenterar SCB:s mätning för Sverigedemokraternas räkning:

Citat:
"Glädjande"

– Jag glädjer mig åt att vi fortsätter att ha en positiv trend, även om den är svag. Och att vi nu är andra största parti i den här mätningen är också glädjande så klart, säger Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen Mattias Karlsson.

TT: Är ni rädda för att M stänger dörren till er om raset fortsätter för M?
– Det finns ju inga alternativ egentligen och det har M insett, medan C och Folkpartiet (Liberalerna, reds anm) fortfarande försöker låtsas som att man inte måste välja. Men det är ju så i dag att man måste välja mellan SD och S, det är enda sättet att få majoritet, säger Karlsson.

Från TT.
2017-06-01, 11:04
Avslutad
Arnis gillar icke detta.
https://twitter.com/arnstad/status/870202778743910400
2017-06-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Andelen osäkra i väljarkåren är cirka 18 procent i maj 2017.

Ganska mycket. 18% osäkra väljare. Många av dom är Sverigedemokrater som inte vågade säga det.

En stor del av sossarnas ökning kan garanterat härröras till Löfvens statsmannaliknande stordåd, att visa sig två kvarter från Rosenbad efter lastbilen på Drottninggatan.
Detta enorma bedrift gapades ut i stora mått av hans propagandamän i radio och TV.

När det gäller SD kommer det garanterat bli bättre siffror siffror efter sommarens obligatoriska kravaller, i s.k. utanförskapsområden.
Tur att valet 2018 är i början av september, för minnet är ju som sagt var mycket kort.

Dessutom fungerar SD lite som en backventil, man släpper bara in ett flöde åt ena hållet!
2017-06-01, 11:25
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Dessutom fungerar SD lite som en backventil, man släpper bara in ett flöde åt ena hållet!
Ja den som en gång tagit steget till SD blir kvar där! Till största delen beroende på alla idioter som gastar om nazistiska rötter, rasism och fascism och annat försök till att kasta skit på SD och dess väljare.
2017-06-01, 11:41
Medlem
0.999...s avatar
Det hade varit intressant att veta hur många som drar sig för att svara ärligt av misstänksamhet mot att SCB just är en statlig myndighet. Nya väljare till SD borde vara den mer ängsligare kategorin som men det vore även intressant att se hur många förstagångsväljare dom lyckats knipa åt sig. Det är inte bara Tim Pool som tycker att Sverige har ett obehagligt politiskt klimat och det återspeglar sig även här. Jag skulle bli förvånad om inte SD landar på runt 25% nästa val och man får en gång för alla konstatera att antingen de statistiska metoderna har allvarliga brister eller så är något väldigt sjukt i Sverige.
2017-06-01, 11:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Gissar 18,4 i SCB.

Möjligheten är också hyfsat stor att SD för första gången blir näst största parti i SCB, vilket det kommer att bli ett jävla liv om. Kan tyckas obegripligt för en så pass gammal självklarhet, men när saker händer i SCB tas de av någon anledning på mycket större allvar.

Sen gissning kan lika gärna vara inside info.

Men det verkliga resultatet skulle vara en dröm att kunna förutse. Vi gör väl ett försök med Sifo också 16,8%

PS måste kommentera min gissning. Instituten tycker om att framställa sig som seriösa och det kan man göra med små förändringar. Har inte varit någon dramatik som kunnat gynna Sd sedan hösten 2015, men dock en liten svag trend.
Analys av institutet tänkesätt är viktigare än vad som verkligen sker i opinionen.
Senast redigerad av Returpapper 2017-06-01 kl. 11:50.
2017-06-01, 11:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Arnis gillar icke detta.
https://twitter.com/arnstad/status/870202778743910400

Han är en ren kuriositet denne pansargeneral. Finns oerhörda pengar att tjäna på antifascism. Nischen är full av avdankade f.d. murvlar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in