2017-05-31, 13:05
Medlem
Citat:
I takt med att opinionen vänder kommer du att se annorlunda även på abort och feminism, precis som du har bytt fot i invandringsfrågan när andra har gjort det. Så du kommer att flyta med strömmen även fortsättningsvis, alltjämt som en passiv och konform följare.

Intressant inlägg.

Men när det gäller kvinnors och mäns lika värde och rättigheter samt aborträtten så kommer jag inte att ändra mig. Min hjärna kommer inte automatiskt att vridas tillbaka till medeltiden och jag är lite för påläst för att vilja ha ett samhälle styrt av någon form av förlegad bibeltradition.
Senast redigerad av Schopenhauerette 2017-05-31 kl. 13:09.
Citera
Medlem
Jellohs avatar
Sist jag kollade stod feminismen för att göra häst-performance för att gamla kungar avbildades till häst. Kan du snälla förklara vilka rättigheter du saknar som män har, rent juridiskt, och eftersom du verkar veta,vad feminismen egentligen står för, för jag är bara förvirrad.

Ps: vad gör man för att få hatiska pm? Jag har inte lyckats få ett enda och jag brukar trolla rätt hårt åt alla möjliga håll.
Citera
Medlem
Men om valet i förlängningen står mellan en "amerikansk, kristen tokkonservatism" med stängda gränser och ett ständigt expanderande patriarkat med rötterna i kulturer där fria aborter och feminism av svenskt snitt inte ens är på kartan - vad blir då det bästa feministiska alternativet för kommande generationer svenska flickor och kvinnor?
Citera
2017-05-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Att begränsa invandringen är en typisk konservativ åsikt, det är inte konstigt att partiet i det förgångna har attraherats mot konservativa idéer i en rad frågor. Konservatism som idéströmning är raka motsatsen till kulturmarxism där invandring och feminism ingår.

I takt med att opinionen vänder kommer du att se annorlunda även på abort och feminism, precis som du har bytt fot i invandringsfrågan när andra har gjort det. Så du kommer att flyta med strömmen även fortsättningsvis, alltjämt som en passiv och konform följare.

Detta. Inte bara i betydelsen att folk är som får, utan också att det här är ett tillfälle att reflektera över alla idéer man tar som självklara. Det kommer antagligen bli en rätt rejäl sväng i konservativ riktning framöver.
Citera
2017-05-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Du gör ett genomskinligt försök att trolla.

Nej jag trollar faktiskt inte det minsta.

Ditt inlägg visar dock att du ju tyvärr är en av de som inte alls vet vad feminism är, vilket gör att jag tycker att det är ganska svårt att bemöta ditt svar.
Citera
2017-05-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Sist jag kollade stod feminismen för att göra häst-performance för att gamla kungar avbildades till häst. Kan du snälla förklara vilka rättigheter du saknar som män har, rent juridiskt, och eftersom du verkar veta,vad feminismen egentligen står för, för jag är bara förvirrad.

Ps: vad gör man för att få hatiska pm? Jag har inte lyckats få ett enda och jag brukar trolla rätt hårt åt alla möjliga håll.

Du vet att kvinnor fortfarande inte får samma lön för samma jobb, eller hur? Går att läsa mer på Statisktska centralbyråns hemsida om detta.

Och för att få hatiska mail räcker det uppenbarligen att vara kvinna och säga att man är feminist.
Citera
2017-05-31, 13:12
Medlem
okok1s avatar
Har du ens läst deras partiprogram?

Citat:
För oss är det en fullständig självklarhet att män och kvinnor har exakt samma värde och att båda könen skall ha samma rättigheter, vara lika inför lagen och känna sig trygga och respekterade.

https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
Citera
2017-05-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Detta. Inte bara i betydelsen att folk är som får, utan också att det här är ett tillfälle att reflektera över alla idéer man tar som självklara. Det kommer antagligen bli en rätt rejäl sväng i konservativ riktning framöver.

Jag håller absolut inte med om detta.
Citera
2017-05-31, 13:14
Medlem
Det tror jag inte. (sd) lever på främst invandringsfrågan men också på allmänna missnöjesröster.
Av TS att döma låter det som om (m) borde vara ett bra alternativ.
Citera
2017-05-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har du ens läst deras partiprogram?

Ja det har jag.
Men SD har även en partiledare som gått ut med att han aldrig någonsin skulle kunna kalla sig feminist, (Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter).
Och ledamöter som förespråkar inskränkningar på abortlagen.
Citera
2017-05-31, 13:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauerette
Eftersom migrationspolitiken, som den ser ut just nu, är fullständigt ohållbar så hade jag i stort sett bestämt mig för att rösta på SD vid nästa val. Men deras senaste utfall och vilja att inskränka aborträtten och deras fientliga inställning till begreppet feminism gör det helt enkelt omöjligt för mig att göra det.

Det finns MASSOR av kvinnor och feminister som är toktrötta på migrationspolitiken idag, (de som är pålästa vet att feminism inte har att göra med invandring överhuvudtaget och att de som skyller på "den feministiska regeringen" nog behöver kolla upp vad feminism egentligen står för). Och som lätt skulle rösta på SD i nästa val. Men deras sorgligt konservativa hållning (som tyvärr mer och mer börjar likna de skenheliga konservativa i USA) gör det helt omöjligt.

Jag vill ha samma rättigheter för män och kvinnor. Och jag vill att kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp vid t ex abort. Så länge SD har en medeltida inställning till dessa frågor så kommer de att gå miste om röster. Jag kan räkna till åtminstone 20 tjejer i min omgivning som garanterat skulle rösta på SD om det inte var för deras syn på abort och deras negativa inställning till feminism. Och vi är långt ifrån ensamma.

Förra gången jagskrev på FB att det inte är feministernas fel att migrationspolitiken ser ut som den gör och att feminism inte har ett skit att göra med vänsterextremism så fick jag ett stort antal privatmeddelanden där det stod att jag var en äcklig bitter ful feministfitta och att jag behövde kuk eftersom jag antagligen var lesbisk. Om vi kunde undvika det den här gången så vore det jättetrevligt.

Bara att bilda ett nytt feministiskt aborträtts antiinvandrarparti. Passar inte galoscherna skaffar man nya.
Behövs flera antiinvandringspartier för att säkra att den frågan får så många röster som möjligt.
Citera
2017-05-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bara att bilda ett nytt feministiskt aborträtts antiinvandrarparti. Passar inte galoscherna skaffar man nya.
Behövs flera antiinvandringspartier för att säkra att den frågan får så många röster som möjligt.

Det där var fan det absolut bästa svaret hittills. Och en strålande idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in