2017-05-31, 10:38
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Du menar att det blir mindre såpa av svepande formuleringar, opreciserade anklagelser och målande beskrivningar än om man hade torrt, koncist och konkret bara konstaterat de faktiska och relevanta omständigheterna? Man får någonstans välja, antingen välja att helt lämna omständigheterna utanför och bara strikt konstatera att beslut är taget om att gå skilda vägar eller så redogör man för de konkreta grunderna. Nu valde man mellantinget att svullstigt bre på stort om svek och lögner med tillhörande värdeomdömen, utan att precisera närmare om vad Jonas skullr ljugit för Dan/Magnus om eller vad sveket konkret skulle bestå i. (Att han haft nära telefonkontakt med Björns tjej med anledning av att hon ska ha mått dåligt, utan att berätta för Björn om deras telefonkontakt? I så fall exakt samma underlåtenhet som Dan/Magnus gjort sig skyldiga till). Den enda gången man har anledning att välja ett sådant mellanting är när man är ute efter att hetsa massan mot någon utan att egentligen ha särskilt mycket på fötterna för det. Det är då inte varken professionellt eller skademinimerande.

Jag tycker också att de borde ge en mer utförlig och konkret redogörelse för vad som hänt, det saknas pusselbitar i berättelsen som nu ger upphov till spekulationer. Min poäng var bara att jag inte tror att de hade några dåliga intentioner med att skriva som de gjorde. Inget tyder på att de velat dra igång något följetong utan tvärtom har de valt att snabbt lämna saken bakom sig och arbeta vidare på egen hand. Orsaken till brytningen mellan Motgift och Jonas skulle för övrigt ändå ha blivit känd via ryktesvägen i sinom tid även om man valt att lägga locket på.

Citat:
Jonas har rimligtvis inte mycket att bemöta eftersom texten i princip bara är massa hetluft och ytterst lite konkret att bemöta. Det enda han skulle kunna säga något om är varför han valde att ha de här samtalen själv med C istället för att berätta om situationen för Björn, men har han några faktiskt moraliskt goda skäl för att undanhålla samtalen till och med för hennes dåvarande partner så utgör det defintivt ännu godare skäl för honom att undvika att överhuvudtaget lyfta frågan i offentligheten - eller ens berätta att det finns sådana skäl.

Han har inlett ett förhållande med sin vän och medarbetares fd flickvän bakom dennes rygg. Det ser verkligen inte bra ut med tanke på de värderingar Jonas säger sig stå för och det finns all anledning för honom att förklara sitt agerande. Det kan han göra utan att lämna ut känslig information om andra inblandade.
Citera
2017-05-31, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag tycker också att de borde ge en mer utförlig och konkret redogörelse för vad som hänt, det saknas pusselbitar i berättelsen som nu ger upphov till spekulationer. Min poäng var bara att jag inte tror att de hade några dåliga intentioner med att skriva som de gjorde. Inget tyder på att de velat dra igång något följetong utan tvärtom har de valt att snabbt lämna saken bakom sig och arbeta vidare på egen hand. Orsaken till brytningen mellan Motgift och Jonas skulle för övrigt ändå ha blivit känd via ryktesvägen i sinom tid även om man valt att lägga locket på.

Han har inlett ett förhållande med sin vän och medarbetares fd flickvän bakom dennes rygg. Det ser verkligen inte bra ut med tanke på de värderingar Jonas säger sig stå för och det finns all anledning för honom att förklara sitt agerande. Det kan han göra utan att lämna ut känslig information om andra inblandade.

Faktum kvarstår. Extremt ofräscht karaktärmord på en (påstådd) vän. Var det inte Jimmie Åkesson som de anklagade för att vara världens sämsta kompis pga uteslutningar?
Citera
2017-05-31, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle

De kan inte vara mer specifika eftersom orsaken till Jonas uteslutning är något annat än det de anger.
Citera
2017-05-31, 10:54
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Problemet är ju att de inte sätter punkt. Jag litar inte på deras story och jag tycker inte att man behandlar en vän på det sättet.

Jo, från Motgifts håll har de satt punkt. Sedan kan även Jonas och Björn (privat) uttala sig om de vill, vilket det inte verkar som. Om sedan folk vill fortsätta spekulera så kan man inte hindra det, men bilden är satt, informationen är någorlunda kontrollerad.

Citat:
Ser fortfarande inte problemet. Det hade varit mer respektfullt än att fullständigt såga Jonas och ordentligt pissa på honom.
Blir inga mer pengar till motgift från mig efter detta iaf.

Du tycker att det hade varit mer respektfullt att skapa grunder för viskleken och framtida ryktesspridning och eventuell skitkastning? Jag håller inte med, och historien ger mig rätt. Streisandeffekten är nära besläktad.

Citat:
De kan inte vara mer specifika eftersom orsaken till Jonas uteslutning är något annat än det de anger.

Nu gissar du bara. Du har ingen grund för det påståendet.
Citera
2017-05-31, 11:46
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det är känt vem det är av tillräckligt många för att det skulle exempelvis startas en flashbacktråd om saken. Hur kontrollerade brukar sådana vara?
Ett exempel på en konflikt inom den svenska nationalistiska rörelsen, som spårade ut i en bisarr viskningslek, är konflikten mellan Martin Ekedahl och Mikael Skillt...
Senast redigerad av NixYO 2017-05-31 kl. 11:49.
Citera
2017-05-31, 12:03
Bannlyst
Citat:
Jo, från Motgifts håll har de satt punkt. Sedan kan även Jonas och Björn (privat) uttala sig om de vill, vilket det inte verkar som. Om sedan folk vill fortsätta spekulera så kan man inte hindra det, men bilden är satt, informationen är någorlunda kontrollerad.

Du tycker att det hade varit mer respektfullt att skapa grunder för viskleken och framtida ryktesspridning och eventuell skitkastning? Jag håller inte med, och historien ger mig rätt. Streisandeffekten är nära besläktad.

Nu gissar du bara. Du har ingen grund för det påståendet.

Japp. Jag gissar. Jag hoppas dock att jag har rätt. Annars är Dan och Magnus tvättäkta psykopater.
Tycker du verkligen att man avslutar åratal av vänskap för en tjej? Det vill jag ha svar på.
Citera
2017-05-31, 12:14
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Ett exempel på en konflikt inom den svenska nationalistiska rörelsen, som spårade ut i en bisarr viskningslek, är konflikten mellan Martin Ekedahl och Mikael Skillt...

Ja, precis. Det är väl inget som någon vill upprepa, hoppas jag.

Citat:
Japp. Jag gissar. Jag hoppas dock att jag har rätt. Annars är Dan och Magnus tvättäkta psykopater.
Tycker du verkligen att man avslutar åratal av vänskap för en tjej? Det vill jag ha svar på.

Det handlar - vad vi vet - inte om en tjej, det handlar om tillit. Att man inte går bakom ryggen på varandra, eller ljuger för varandra. Och om man saknar förtroende för varandra så varken kan eller ska man jobba tillsammans.
Citera
2017-05-31, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ja, precis. Det är väl inget som någon vill upprepa, hoppas jag.

Det handlar - vad vi vet - inte om en tjej, det handlar om tillit. Att man inte går bakom ryggen på varandra, eller ljuger för varandra. Och om man saknar förtroende för varandra så varken kan eller ska man jobba tillsammans.

Precis. Man jobbar inte ihop. Men man pissar inte på personen offentligt och avslutar år av vänskap.
Mina bästa vänner skulle kunna dömas för våldtäkt utan att jag skulle överge dem. Och inte fan skulle jag hänga ut dem och smutskasta dem.
Citera
2017-05-31, 12:34
Medlem
rikastistorstans avatar
Förstår inte hur vissa kan försvara JDG. Vi pratar alltså om en man som i stort sätt tagit avstånd från onani och sex i annat syfte än reproducering. Sen offrar han både karriär och vänner för att hans gubbkuk behöver få lite fett på sylen. Skamligt! Jag har aldrig delat JDG:s överdrivna moralism men alltid haft stor respekt för människor som lever som dom lär oavsett vad det gäller. Nu kommer han ut som den simplaste av hycklare, och hycklare är det värsta som finns.

Trots allt hoppas jag att Jonas får ordning på sitt liv och att detta inte leder honom ner i någon skit med arbetslöshet och ännu mer supande. Vore tragiskt med ett till Jimmy W fall om några år.
Citera
2017-05-31, 12:38
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Precis. Man jobbar inte ihop. Men man pissar inte på personen offentligt och avslutar år av vänskap.
Mina bästa vänner skulle kunna dömas för våldtäkt utan att jag skulle överge dem. Och inte fan skulle jag hänga ut dem och smutskasta dem.

Hade du behållit en vän som låg med din fru/tjej också? Eller som låg med en annan nära väns fru? Jag har också en jävligt hög toleransnivå när det kommer till vänner men utan tillit är vänskapen ingenting värd.
Citera
2017-05-31, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Hade du behållit en vän som låg med din fru/tjej också? Eller som låg med en annan nära väns fru? Jag har också en jävligt hög toleransnivå när det kommer till vänner men utan tillit är vänskapen ingenting värd.

Naturligtvis inte med min egen tjej! Tror du att jag är nån jävla cuck? Annans fru - absolut. Skulle inte gilla det men sen är det inte mer med det.

Jag försvarar inte Jonas. Tyvärr måste han ju bort men inte fan karaktärsmördar man honom på det sättet!

Ovan är dock irrelevant då jag är helt övertygad om att det ligger mer bakom detta. Det insåg jag före Jonas inlägg om att han ej gillade säljandet.

Det har skitit sig mellan Dan och Jonas helt enkelt. Inte omöjligt att Magnus backar dock.
Citera
2017-05-31, 13:09
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Vi behöver väl inte dansa runt i cirklar? Jag har redan konstaterat att det bättre som Motgift nu hade en ambition att göra, att lägga korten på bordet, istället för att låta viskleken råda. Helt ok om du inte håller med, men försök förstå intentionen åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in