2017-05-30, 20:11
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ett objektivt gott?
Nej, nej, nej, dumsnut... sämre syn ger villfarelsen utav att se djävulskap som gott. Så subjektivt det kan bli – fantasi-godhet.

Som att gilla vuxen-mobbing, på riktigt.
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-30 kl. 20:14.
Citera
2017-05-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Nej, nej, nej, dumsnut... sämre syn ger villfarelsen utav att se djävulskap som gott. Så subjektivt det kan bli – fantasi-godhet.

Som att gilla vuxen-mobbing, på riktigt.
Bra, då kan det du anser vara djävulskap, egentligen vara godhet?
Och jag ser inte riktigt trådrelevansen?
Är Gud god, djävulskap eller något mitt emellan?
Citera
2017-05-30, 20:25
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Människans inbillningsförmåga är stark och vissa övertalar sedan sig själva att det de inbillat sig är sant. Så är det tyvärr.
Det finns inget som säger att "fotografiska minnen" (och därmed inbillningsförmågan) skulle vara osanna.

Du pratar i nattmössan med uttryck från fantasifulla farbröder som slängde sig med ett uttryck inför något de inte själva kunde förstå.

Inbillningskraften är en del utav skaparförmågan hos alla skapare (och även ingenjörer).
Citera
2017-05-30, 21:13
Medlem
Citat:
Det finns inget som säger att "fotografiska minnen" (och därmed inbillningsförmågan) skulle vara osanna.

Du pratar i nattmössan med uttryck från fantasifulla farbröder som slängde sig med ett uttryck inför något de inte själva kunde förstå.

Inbillningskraften är en del utav skaparförmågan hos alla skapare (och även ingenjörer).
Jo, det finns många exempel på när ögonvittnen haft fel. Särskilt i grupp, då "vill" folk ha sett samma sak. "Om du såg Jesus efter hans död, ja då gjorde jag det också!"
Du kan naturligtvis byta ut Jesus återuppståndelse mot något annat, då det bara var ett exempel.
Citera
2017-05-30, 23:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nu är du allt ordentligt ute och cyklar.

För det första sa jag inget alls om "fotografiskt minne". Vad har det med inbillningsförmåga att göra?
Det får du gärna förklara, om du kan.

Och, inbillningskraften kan vara en del av skapande, men då blir ju resultatet, precis som jag påstod, att man skapar något som inte funnits tidigare, d.v.s. man hittar på en gud.

Det håller du alltså med om.
QED
Citera
2017-05-31, 06:32
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är du allt ordentligt ute och cyklar.

För det första sa jag inget alls om "fotografiskt minne". Vad har det med inbillningsförmåga att göra?
Det får du gärna förklara, om du kan.

Och, inbillningskraften kan vara en del av skapande, men då blir ju resultatet, precis som jag påstod, att man skapar något som inte funnits tidigare, d.v.s. man hittar på en gud.

Det håller du alltså med om.
QED
Du håller hårt i styret! Du har ätit gristunga...

(inbillningskraft är inte fantasi – och "idé" är ordet du saknar för en ny skapelse som inte är "hitte på")

...är "ett äpple om dagen" också bra för magen?

Sluta sprid dynga, dyngspridare... utveckla källkritik!
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-31 kl. 06:41.
Citera
2017-05-31, 06:52
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Jo, det finns många exempel på när ögonvittnen haft fel. Särskilt i grupp, då "vill" folk ha sett samma sak. "Om du såg Jesus efter hans död, ja då gjorde jag det också!"
Du kan naturligtvis byta ut Jesus återuppståndelse mot något annat, då det bara var ett exempel.
Du kan som troende prata i metaforer, allegorier eller i rent figurativa händelser. Vilka av dessa menar du (som verkar sakna s.k. "andedjup") är osanna? Och varför isf?

Full med fördomar är du – och med tron att du är minsann den som ser verkligheten och är realisten i sammanhanget. Högmod och stolthetsparadmarscherande kallas dödssynden.

Men du är väl statligt religiös och tror alla pratar om det "direkt påtagliga" eller det materialistiska? Gör alla det, som du – även dem med insikten? Lever de med lögnarringen i ädel metall?
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-31 kl. 06:58.
Citera
2017-05-31, 07:00
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Bra, då kan det du anser vara djävulskap, egentligen vara godhet?
Och jag ser inte riktigt trådrelevansen?
Är Gud god, djävulskap eller något mitt emellan?
Nej, det ena kan aldrig vara det andra, svängrygg!

Gud är god och har fanskap i Helvetet på Jorden – och där måste du se "glimten i ögat" för att se humor i motgången...

...och sen finns det ondska – och dit hör djävlarna. Det är inte Gud som gör ont utan sådant gör Satan och hans djävlar. "God is the creator – Satan is the counterfeiter"
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-31 kl. 07:15.
Citera
2017-05-31, 07:29
Medlem
Citat:
Du kan som troende prata i metaforer, allegorier eller i rent figurativa händelser. Vilka av dessa menar du (som verkar sakna s.k. "andedjup") är osanna? Och varför isf?

Full med fördomar är du – och med tron att du är minsann den som ser verkligheten och är realisten i sammanhanget. Högmod och stolthetsparadmarscherande kallas dödssynden.

Men du är väl statligt religiös och tror alla pratar om det "direkt påtagliga" eller det materialistiska? Gör alla det, som du – även dem med insikten? Lever de med lögnarringen i ädel metall?
När har jag gjort påståenden om verkligheten, och hävdat att jag har rätt?
Jag har inget svar på vad som är osant, det avgör jag för varje påstående för sig.
Citera
2017-05-31, 07:31
Medlem
Citat:
Nej, det ena kan aldrig vara det andra, svängrygg!

Gud är god och har fanskap i Helvetet på Jorden – och där måste du se "glimten i ögat" för att se humor i motgången...

...och sen finns det ondska – och dit hör djävlarna. Det är inte Gud som gör ont utan sådant gör Satan och hans djävlar. "God is the creator – Satan is the counterfeiter"
Ja, Gud kanske är god enligt sig själv. Men jag avgör själv vad jag anser är gott. Gud kanske har en helt annan moral än jag.
Citera
2017-05-31, 07:35
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ja, Gud kanske är god enligt sig själv. Men jag avgör själv vad jag anser är gott. Gud kanske har en helt annan moral än jag.
Jag talade om Gud som skaparkraften, den ständigt goda kraften – hur man än vrider och vänder på det är den aldrig ond. Är något förgörande är det inte av Gud utan från dess "sannolikhets-antagonist", förstöraren (Satan).
Citera
2017-05-31, 07:44
Medlem
Citat:
Jag talade om Gud som skaparkraften, den ständigt goda kraften – hur man än vrider och vänder på det är den aldrig ond. Är något förgörande är det inte av Gud utan från dess "sannolikhets-antagonist", förstöraren (Satan).
Ja, det är detta religioner vill få oss att tro. Men jag avgör själv vad jag anser är gott och ont, oavsett att du säger "nä, det är inte så".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in