2017-05-30, 10:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Så först fastställer Tingsrätten att de är skyldiga, därefter tar rättegången tre månaders paus medan de åtalade genomgår sinnesundersökningen, och därefter öppnar rättegången igen för att fastställa dom?
I princip just så, ja!
Citera
2017-05-30, 11:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Precis så, menade jag. Ja.

Undrar hur det blir om E "enbart" brustit i garantansvaret, men det visar sig att hon har diagnoser/problem som gör att hon inte kan anses "redig" nog att ta det ansvaret.
Går hon fri då?

Är det inte bra att dem på rättegången framför här hur de åtalade beter sig live?
Kroppsspråk, mimer, ser de skyldiga ut eller inte, gråter de m.m?
Varför måste det vara en massa snaskigheter om vad som sagts?
Detta är sånt som intresserar mig mer än det jag kan läsa i FUP!
Så jag får hoppas att Amainglove inte slutar och skriver här i tråden då hen blir påhoppad av att inte ha något att tillföra här, för det anser åtminstone jag att hen har!
Och precis som jag trodde uppträdde EA iskallt i rätten!
Tror inte att det finns mycket empati där?

Angående diagnoser.
Personlighets störningar ger ingen strafflindring, inte heller ADHD och liknande diagnoser.
Skulle vara att det är psykos, schizofreni eller liknande, men detta borde de väl ha märkt,
om de haft en liten sinnesundersökning?
Citera
2017-05-30, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är det inte bra att dem på rättegången framför här hur de åtalade beter sig live?
Kroppsspråk, mimer, ser de skyldiga ut eller inte, gråter de m.m?
Varför måste det vara en massa snaskigheter om vad som sagts?
Detta är sånt som intresserar mig mer än det jag kan läsa i FUP!
Så jag får hoppas att Amainglove inte slutar och skriver här i tråden då hen blir påhoppad av att inte ha något att tillföra här, för det anser åtminstone jag att hen har!
Och precis som jag trodde uppträdde EA iskallt i rätten!
Tror inte att det finns mycket empati där?

Angående diagnoser.
Personlighets störningar ger ingen strafflindring, inte heller ADHD och liknande diagnoser.
Skulle vara att det är psykos, schizofreni eller liknande, men detta borde de väl ha märkt,
om de haft en liten sinnesundersökning?

Jag skrev, "smaskigt", inte smaskigt.
Nåja, potato potato.

Jag vet inte hur du funkar. Men själv litar jag inte blint på vad alla FBare skriver. Än mindre om inget nytt framkommer. Vad andra åhörare säger eller hur de åtalade uppför sig, kan väl vara av visst intresse, rent allmänt. Men inte så mycket för utgången.
Jag har inte någonstans uppmanat en annan användare att inte skriva i tråden.

Det kan väl finnas saker som kommer fram i en större undersökning, som påverkar utgången/straffet?

(Du är väldigt arg i tråden. Beror det på allmäntillståndet eller den nya designen?
Vi är alla här för att vi vill veta vad som har hänt. Att bråka med människor av annan uppfattning om vem som är skyldig, leder inte till något konstruktivt)
Citera
2017-05-30, 12:33
Medlem
Hur man kan tro på någon av dem eller hela tiden leta efter ursäkter som rättfärdigar mord och misshandel på ett litet barn och/eller ovillighet att skydda sitt barn är helt sanslöst. Verkar som folk har personliga kopplingar till A och E och jobbar som satan för att bilden av dem ska ändras. Eller så sitter folk bara och driver.
Barnet är misshandlat från första tiden och har sedan dött. Det är bara de som haft barnet och det är de som är skyldiga, om än i olika grader eller på olika sätt, men de är båda skyldiga till
att barnet misskötts, misshandlats, plågats och dött. Sjukt vidriga och obehagliga människor båda två.
Citera
2017-05-30, 12:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag skrev, "smaskigt", inte smaskigt.
Nåja, potato potato.

Jag vet inte hur du funkar. Men själv litar jag inte blint på vad alla FBare skriver. Än mindre om inget nytt framkommer. Vad andra åhörare säger eller hur de åtalade uppför sig, kan väl vara av visst intresse, rent allmänt. Men inte så mycket för utgången.
Jag har inte någonstans uppmanat en annan användare att inte skriva i tråden.

Det kan väl finnas saker som kommer fram i en större undersökning, som påverkar utgången/straffet?

(Du är väldigt arg i tråden. Beror det på allmäntillståndet eller den nya designen?
Vi är alla här för att vi vill veta vad som har hänt. Att bråka med människor av annan uppfattning om vem som är skyldig, leder inte till något konstruktivt)
Smaskigt, snaskigt.. spela roll?

Jag har inte skrivit att du uppmanat en annan användare att inte skriva i tråden, jag skrev påhoppad för vad den skrev, viss skillnad det!
Men lite trist när man säger att den nog inte tillför något om den inte skriver något "smaskigt". Men jag kanske uppfattade det fel?
Nej jag tror inte heller helt blint på allt här, speciellt inte om det verkar osannolikt, men i detta fall, kan jag inte se att det var några överdrifter.
Du däremot tror inte på personen, så vad är det då för mening att skriva något smaskigt om du ändå inte tror det hen skriver?
För mig är det av intresse som jag skrev i förra inlägget hur de åtalade beter sig i rättssalen, och hur trovärdiga de verkar, för såklart kan det påverka rättens sammantagna bedömning och utgång
För är det du som sätter regler här, för vad som är intressant och relevant,eller inte?
Utgången är en sak man kan diskutera, men det finns mer, eller hur?

Det där med aggressivt och design i tråden var lågt av dig!
Jag undrar vem som beter sig otrevligt och bråkar nu?
Jag får argumentena och ifrågasätta lika mycket som dig i denna tråd, om du tycker att det är att bråka får det stå för dig!
Citera
2017-05-30, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda136
Hur man kan tro på någon av dem eller hela tiden leta efter ursäkter som rättfärdigar mord och misshandel på ett litet barn och/eller ovillighet att skydda sitt barn är helt sanslöst. Verkar som folk har personliga kopplingar till A och E och jobbar som satan för att bilden av dem ska ändras. Eller så sitter folk bara och driver.
Barnet är misshandlat från första tiden och har sedan dött. Det är bara de som haft barnet och det är de som är skyldiga, om än i olika grader eller på olika sätt, men de är båda skyldiga till
att barnet misskötts, misshandlats, plågats och dött. Sjukt vidriga och obehagliga människor båda två.
De flesta av oss tror ingenting, just nu. Utan försöker att ha ett öppet sinne och se till flera förklaringar och orsaker. Det är ju rätt dumt att ta ställning innan alla korten ligger på bordet.

Det kan ju vara en kombination av många olika saker här.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Smaskigt, snaskigt.. spela roll?

Jag har inte skrivit att du uppmanat en annan användare att inte skriva i tråden, jag skrev påhoppad för vad den skrev, viss skillnad det!
Men lite trist när man säger att den nog inte tillför något om den inte skriver något "smaskigt". Men jag kanske uppfattade det fel?
Nej jag tror inte heller helt blint på allt här, speciellt inte om det verkar osannolikt, men i detta fall, kan jag inte se att det var några överdrifter.
Du däremot tror inte på personen, så vad är det då för mening att skriva något smaskigt om du ändå inte tror det hen skriver?
För mig är det av intresse som jag skrev i förra inlägget hur de åtalade beter sig i rättssalen, och hur trovärdiga de verkar, för såklart kan det påverka rättens sammantagna bedömning och utgång
För är det du som sätter regler här, för vad som är intressant och relevant,eller inte?
Utgången är en sak man kan diskutera, men det finns mer, eller hur?

Det där med aggressivt och design i tråden var lågt av dig!
Jag undrar vem som beter sig otrevligt och bråkar nu?
Jag får argumentena och ifrågasätta lika mycket som dig i denna tråd, om du tycker att det är att bråka får det stå för dig!

Ta`t chillpill.
Citera
2017-05-30, 13:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag håller verkligen med dig! Hur kan man ens det minsta lilla tycka att mamman nog är helt oskyldig som vissa här gör! En sådan liten bebis som man tar hand om i en liten lägenhet och mamman varken ser eller hör att dottern blir misshandlad, hon är tydligen även så lågbegåvad att hon inte var medveten att hennes dotter var dödssjuk, hon lägger istället upp massa bilder av sin döende dotter att beskåda av omvärlden.
Det skylls här på ADD, autism med mer, det är så synd om henne som inget såg. Själv kan jag inte finna bevis i FUP att hon själv är oskyldig till misshandeln ens.
Vissa här skriver, men hon sa ju si och så i förhör, som det är hela sanningen. För självklart kan hon inte ljuga, enligt dem!
Citera
2017-05-30, 14:00
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Diverse omständigheter, diagnoser osv är inga ursäkter för att missköta och misshandla sitt spändbarn tills det avlider.
Citera
2017-05-30, 14:11
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Är som att två förvuxna psyksjuka barn skulle ta hand om en bebis.

Ja tyvär är ju LSS frivillig och de har all rätt i världen att skaffa barn.
Jag jobbar med just den här typen av människor. Och det vanliga är att man pratar med dem och får dem att förstå att de inte har möjlighet att ta hand om barnet på bästa sätt. Många av dem är ju medicinerade dessutom. Skulle de mot all förmodan bli med barn så anordnas en fosterfamilj och de kan hälsa på sitt barn varannan helg. I detta fall menar jag lättare autism/aspberger. Vågar inte tänka hur de med grav autism eller grav utvecklingsstörning förökar sig.

Rimligt är att de åtalade döms till Vård.
Citera
2017-05-30, 14:13
Medlem
Satt i gruppen på Facebook och bläddrade igenom inläggen där när jag kom på en grej till från rättegången som iaf jag reagerade på.

Det visades en bild där E hade googlat på hur man tar bort märken på huden när man fotar (tex ärr, födelsemärken och såna saker). Åklagaren frågade E om hon sökt på det för att kunna ta bort blåmärkena på bilderna hon lagt ut på H.
E svarar "Nej det kan jag redan så det behövde jag inte kolla upp innan."
Sen sa hon något om att hon googlat på det för att ta bort något annat som jag inte kommer ihåg nu vad det var.

Jag önskar så mkt att jag hunnit se A också när han förhördes.
Jag litar inte riktigt på liven då de inte tar med allt och när E förhördes såg jag att de skrivit att det kom tårar eller att hon grät eller hur de nu uttryckte det, och det gjorde hon INTE.
Så det hade vart intressant att se A också :/
Citera
2017-05-30, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Jag håller med dig. Diverse omständigheter, diagnoser osv är inga ursäkter för att missköta och misshandla sitt spändbarn tills det avlider.
Det är väl ingen som har pratat om ursäkter?
Men förklaringar vill man ju ha, eller?
Citera
2017-05-30, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Ja tyvär är ju LSS frivillig och de har all rätt i världen att skaffa barn.
Jag jobbar med just den här typen av människor. Och det vanliga är att man pratar med dem och får dem att förstå att de inte har möjlighet att ta hand om barnet på bästa sätt. Många av dem är ju medicinerade dessutom. Skulle de mot all förmodan bli med barn så anordnas en fosterfamilj och de kan hälsa på sitt barn varannan helg. I detta fall menar jag lättare autism/aspberger. Vågar inte tänka hur de med grav autism eller grav utvecklingsstörning förökar sig.

Rimligt är att de åtalade döms till Vård.
Det är vad jag tror att det lutar åt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in