2017-05-22, 20:50
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Förstår inte hur du menar. Det går alltid åt helvete för somliga, eller är pappor med mammorna perfekta familjekonstellationer? Tänk på alla olämpliga föräldrar, kaka söker oftast maka och bara för att det blir två föräldrar så är det inte nödvändigtvis de bästa exemplaren. Två idioter är bättre än en som kämpar på egen hand menar du. Säger definitivt inte att det är optimalt för en kvinna att stå ensam, jag säger bara att så dålig behöver hon inte vara. Dessutom så påverkar alltid omgivande samhället individen. Hela vägen från dagis till studenten. Folk verkar utgå ifrån att livet ska vara perfekt. Det är en jäkligt modern idé.

Det är bättre med en vettig förälder än två idioter, visst.

Men även med en vettig förälder är det en stor risk att stå helt ensam med två små barn. Utan hjälp av partner, vänner, familj, förskola eller samhället. En ensam kvinna 24/7 365 dagar om året kommer regelbundet att pressas till bristningsgränsen av två normaljobbiga småbarn. När hela familjen får influensan, när det äldre barnet trotsar, när det mindre barnet vaknar 24 ggr natten, etc. I majoriteten fall lär det väl trots allt inte passera gränsen, men i många fall, även med en normal och i grunden kärleksfull mamma, så kommer det brista. Och det kommer inte att vara bra. Inte så att någon dör direkt, men det kommer att komma tillfällen i rätt många fall när det inte kommer att vara bra.

Ett sånt upplägg är ju inget normalt eller sunt. Visst har många uppfostrat barn utan partner, men de har då haft hjälp och stöd av andra vuxna omkring. Har man verkligen inga släktingar eller vänner som kan ställa upp med avlastning, då tycker jag faktiskt att man BÖR ha förskoleplats för det äldre barnet i preventivt syfte. Tror också det är nyttigt för det äldre barnet att få träffa någon annan vuxen än enbart mamman ibland faktiskt.
Citera
2017-05-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Men även med en vettig förälder är det en stor risk att stå helt ensam med två små barn. Utan hjälp av partner, vänner, familj, förskola eller samhället. En ensam kvinna 24/7 365 dagar om året kommer regelbundet att pressas till bristningsgränsen av två normaljobbiga småbarn. När hela familjen får influensan, när det äldre barnet trotsar, när det mindre barnet vaknar 24 ggr natten, etc. I majoriteten fall lär det väl trots allt inte passera gränsen, men i många fall, även med en normal och i grunden kärleksfull mamma, så kommer det brista. Och det kommer inte att vara bra. Inte så att någon dör direkt, men det kommer att komma tillfällen i rätt många fall när det inte kommer att vara bra.

Ett sånt upplägg är ju inget normalt eller sunt. Visst har många uppfostrat barn utan partner, men de har då haft hjälp och stöd av andra vuxna omkring. Har man verkligen inga släktingar eller vänner som kan ställa upp med avlastning, då tycker jag faktiskt att man BÖR ha förskoleplats för det äldre barnet i preventivt syfte. Tror också det är nyttigt för det äldre barnet att få träffa någon annan vuxen än enbart mamman ibland faktiskt.
Jo såklart att det är tungt för kvinnor, men med starka moderskänslor brister man inte i första taget oavsett påfrestningar. Det negativa är väl depressioner och irritation när trötthet smyger sig inpå. Alla människor behöver andra vuxna människor. Men, att ha barn är faktiskt ett större mentalt skydd än total isolering. Självklart är förskolan mycket viktigt för tiden. Städning, tvättstugan och någon timme lugn och ro behövs. Man behöver tiden då ett barn sover om dagarna.
Citera
2017-05-23, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Det är väl klart att man kan. Mammor har tagit hand om fler barn än så ensam genom tiderna. Med detta sagt så tycker jag inte att det är fel om dagisbarn som redan var etablerade på dagis när småsyskonet föddes, får gå där kanske 15-20 timmar i veckan om det själv så önskar. Det kan vara bara att ha egentid med det nya barnet också, och att kanske få sova om det sover någon timme under tiden det större barnet är på dagis. Sömn är ju guld värt tills bebisarna börjar sova över nattmålet.
Citera
2017-05-26, 16:45
Medlem
Incendios avatar
Föreligger det inte några väldigt speciella omständigheter så kan en mamma(och en pappa med såklart) absolut ta hand om sina barn själv.
Citera
2017-05-26, 18:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Jag bävar lite för detta faktiskt.. min "stora" kommer att vara precis 2 år när nya bebisen kommer och det känns som att det kommer att bli tufft. Han är väldigt mammig och vill helst ha 100% uppmärksamhet av mig dygnet runt så jag undrar var bebisen ska få plats i detta. Tanken är att storebror ska gå på dagis 15 timmar i veckan och resten av tiden vara hemma med mig och bebis, och så är pappa hemma på kvällar och helger såklart.

Jag sätter min tillit till bärsjalen, bebis kommer att få lära sig att bo, amma och leva i bärsjalen helt enkelt så att min uppmärksamhet kan fortsätta vara mest på storebror.

Det kommer den nog inte att ha något emot!
Citera
2017-05-26, 18:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Ja, här håller jag med. Det är ENORMT sårbart nu när en mamma blir ensam, för tidigare (ja inte alla förstås, men i normalfallet) så hade hon haft en mamma, mormor, syster, grannfru etc. som kunde avlasta. Men nu kan hon bli helt ensam med bebisen i en lägenhet, och inte en människa behöver veta vad som händer där...
Citera
2017-05-26, 19:20
Medlem
När min son gick på dagis var det alltid en uppseendeväckande ung "mamma" som hämtade och lämnade två små barn. Jag luskade lite i det här (kände dagisfröken privat), hon var inte barnens mamma, utan deras storasyster. Både mamma och pappa var riktiga karriärister och jobbade mycket (och var väldigt rika). Personalen hade knappt sett vare sig mamma eller pappa, bara systern. Det blev då upp till deras äldsta dotter på 15-16 bast att ta hand om två småbarn.

Sköta lämning, hämtning hela eftermiddagar och kvällar. laga middag, etc etc. Med enda "paus" när hon själv gick till skolan. Småbarnen var alltid hela och rena, verkade glada och pratade om sin syster som det var deras förälder. Vi skall åka till Liseberg med (namn på systern) idag! (Namn på systern) skall laga pannkakor! osv.

Det ni! Pallar en liten tjej två småbarn så gör definitivt en vuxen tjej det med.
Citera
2017-05-26, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
När min son gick på dagis var det alltid en uppseendeväckande ung "mamma" som hämtade och lämnade två små barn. Jag luskade lite i det här (kände dagisfröken privat), hon var inte barnens mamma, utan deras storasyster. Både mamma och pappa var riktiga karriärister och jobbade mycket (och var väldigt rika). Personalen hade knappt sett vare sig mamma eller pappa, bara systern. Det blev då upp till deras äldsta dotter på 15-16 bast att ta hand om två småbarn.

Sköta lämning, hämtning hela eftermiddagar och kvällar. laga middag, etc etc. Med enda "paus" när hon själv gick till skolan. Småbarnen var alltid hela och rena, verkade glada och pratade om sin syster som det var deras förälder. Vi skall åka till Liseberg med (namn på systern) idag! (Namn på systern) skall laga pannkakor! osv.

Det ni! Pallar en liten tjej två småbarn så gör definitivt en vuxen tjej det med.

Att det är MÖJLIGT är väl självklart men om det är bra ör en helt annan sak. Tror du exempelvis att tjejen tyckte att det var kul?
Citera
2017-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Att det är MÖJLIGT är väl självklart men om det är bra ör en helt annan sak. Tror du exempelvis att tjejen tyckte att det var kul?

Nej det tror jag inte, men hon verkade klara det med bravur ändå.
Citera
2017-05-27, 00:57
Medlem
gersmans avatar
Kvinnor klarar knappt att ta hand om sig själva utan hjälp.
Citera
2017-05-29, 21:50
Bannlyst
Ok, det hade ju inte varit min grej direkt. Men det är väl klart att det går. Hur lyckas tre i dagispersonalen ha hand om 18 ungar samtidigt?
Citera
2017-05-30, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ok, det hade ju inte varit min grej direkt. Men det är väl klart att det går. Hur lyckas tre i dagispersonalen ha hand om 18 ungar samtidigt?

Svaret på den frågan är enkel. Dwt gör de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in