Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-28, 14:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter inte helt otroligt.

Man säger dock att man tror sig ha på gården en brottsplats (inne eller ute). Inte så troligt att någon helt utomstående skulle vara skyldig.

- Hans kompisar verkar ganska säkra från misstankar:
.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-berattelse-om-tova-fran-mordnatten/

- Den påstådda taxiskjutsen.
Självklart skulle en sådan inte i första taget anmäla sig själv om han var mördaren. Om Tova hade försökt ordna skjuts med en skjutsgrupp, skulle inte det gå att verifiera olika samtal, sms eller annat via gården och annan? Mastuppkopplingar? Har Tovas telefon hittats?
Det skulle också innebära att "taxichaffisen troligen var ensam, tog den stora risken att dumpa Tova på gården, trots att MGM var där (om Billy somnat kanske inte alla lampor varit släckta?). Då kanske chaffisen t om skulle känna till att den lilla vägen gick ner till vattnet. En otrolig impulshandling. Varför isf inte först skjutsa Tova någon annan plats för att där överfalla henne, utan att riskera vittnen, att skrik hördes mm.
Visst, han skulle kunna ha gjort det, skjutsat henne tillbaka. Men varför ta den risken? I områdena runt om måste finnas ensligare ställen, utan risk för att bli upptäckt.

- Granne?
Då skulle han kommit just i det ögonblick som Tova gått ut för att åka i taxi (som fick utebliven passagerare och dessutom aldrig hört av sig) Plus ovanstående som gäller den påstådda chaffisen.

Helt okänd gärningsman.
Någon helt utan koppling till gården? Gården ser ut att ligga ganska ensligt. Kanske inte det första stället man tänker på om man vill göra något. Hur stor chans att man hittar ett offer? Också väldigt otroligt att denna person skulle komma precis när Tova ska lämna platsen.

-Fler tänkbara alternativ?

Har så otroligt svårt att se annan gärningsman.
Det är bara ett indicium i en tänkbar indiciekedja.

Dumpningsplatsen reducerar sannolikheten för taxispåret, grannspåret samt en helt okänd gärningsperson till närmast noll procent.

Lägg därtill:

En relation
Han är man, hon var kvinna.
Våldshistorik.
Offret har befunnit sig på gården.
Sista som såg henne.
Möjligtvis också alkohol och narkotika.

Sammantaget så finna alla ingredienser för ett typiskt relationsmord.
Citera
2017-05-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Att hon fanns i livet i hans berättelse låter i mina öron högst osannoligt, där tror jag att han ljuger.

Det jag inte tror är att han dödat henne, jag tror att dom gjort något ihop
.

Skulle du kunna förtydliga det fetade?
Vilka har gjort vad ihop?
MGM och offret?
MGM och de andra två bonnläpparna?
Varför tror du inte att B*lly-Bög gjort det?
Citera
2017-05-28, 16:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Är det bekräftat att historien om den påstådda taxiskjutsen.

Vidhåller han den idag också, gör han inte det då börjat det falla för honom skulle jag vilja påstå.

Sedan, vi vet fortfarande inte exakt när Tova kommunicerade(ringde?) sin kompis sista gången.

Hur länge var hon där, om hon var där 5-6 timmar innan samtalet som hon lät glad i då låter det inte som om dom haft det speciellt dåligt under kvällen tills något hände dvs

Har inte hört/läst något om någon hittad taxi chaufför. Kan ha missat något om det. Någon på tråden har tidigare skrivit, tror jag, att det var utrett, men de gav inget.

Sista samtalet från Tova ska ha varit 23.30 till en kompis. Då var allt ok, tror jag.

Så, ett bråk kan ha startat ganska snabbt. Utlösande faktor kan varit att Tova ändå ville till festen som hon verkade ha planerat att åka till. Man kan förmoda att det var hennes plan, eftersom hon hade bett sina föräldrar att hämta henne från den.
Citera
2017-05-28, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Skulle du kunna förtydliga det fetade?
Vilka har gjort vad ihop?
MGM och offret?
MGM och de andra två bonnläpparna?
Varför tror du inte att B*lly-Bög gjort det?
Jag tror att Tuva och Billy gjort något ihop, iallafall vill jag tro det vill inte tro att någon dödar sin tjej.

Vet inte varför du kallar de andra två för bondläppare, vad skulle du kalla dig själv och vad tror du att andra kallar dig?
Citera
2017-05-28, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Sista samtalet från Tova ska ha varit 23.30 till en kompis. Då var allt ok, tror jag.

Så, ett bråk kan ha startat ganska snabbt. Utlösande faktor kan varit att Tova ändå ville till festen som hon verkade ha planerat att åka till. Man kan förmoda att det var hennes plan, eftersom hon hade bett sina föräldrar att hämta henne från den.
Mycket möjligt scenario tyvärr måste jag säga men jag hoppas på en sexlek som spårat ur, strypsex.
Citera
2017-05-28, 19:58
Medlem
Frågan återstår vilka dom "tre mystiska män" är. Och varför var dom på sjön och vilka var dom som sprang ut från skogen, samma tre som på sjön? Vilken båt använde dom enligt vittnet? Har den hittats. Vem äger den?Fanns den att återse?Vittnen säger ju att det var tre män. Vad gjorde dom där då kan man undra. Någon som vill sätta dit Billy? Billy själv med två snubbar till? Många obesvarade frågor..
Senast redigerad av Indianprinsessan 2017-05-28 kl. 20:01. Anledning: Felstavning
Citera
2017-05-28, 20:14
Medlem
Om man kollar Blyfas ask tråd

Ser man att han inte häftet så bra med kompisarna från förr.
https://ask.fm/Blyfa

"dax att komma hem nu! vi måste snacka
-Känner ej för att snacka
over 1 year ago"

"du är död bror. du är död.svär mannen du kommer inte leva.
-Sweet"

"Varför dissar du alla i vännäs? Du fattar väl att folk blir ganska less på dig?
-skulle akdrig dissa polare med flit. men nu är allt löst så de e chill"
Senast redigerad av Indianprinsessan 2017-05-28 kl. 20:28.
Citera
2017-05-28, 21:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indianprinsessan
Om man kollar Blyfas ask tråd

Ser man att han inte häftet så bra med kompisarna från förr.
https://ask.fm/Blyfa

"dax att komma hem nu! vi måste snacka
-Känner ej för att snacka
over 1 year ago"

"du är död bror. du är död.svär mannen du kommer inte leva.
-Sweet"

"Varför dissar du alla i vännäs? Du fattar väl att folk blir ganska less på dig?
-skulle akdrig dissa polare med flit. men nu är allt löst så de e chill"

Lite sorgligt att läsa:
Citat:
Vad är det bästa med ditt och tovas förhållande?
att vi kan prata med varandra om allt. hon är som en av mina bästa kompisar på samma gång som hon är världens bästa flickvän!
Citera
2017-05-28, 21:30
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Taxispåret måste ju polisen kunnat avfärda för länge sedan. Om BO eller MGM har ringt efter taxi så syns det ju i mobilen.

Allt tyder på att polisen tagit rätt man. Hade han kunnat bevisa att det handlat om en olycka eller överdos hade han sagt det vid det här laget. Kan ju bara vara MGMs anhöriga som fortsätter att intala sig något annat. Våld och dödligt våld i kärleksrelationer är bra mycket vanligare än alla vansinniga teorier som radats upp i denna tråd. Hur svårt kan det vara att fatta att en kille som tidigare misshandlat sin flickvän, kontrollerat henne och varit sjukligt svartsjuk, gick över gränsen och hade ihjäl henne. Planerat eller ej, han dödade henne.
Citera
2017-05-28, 21:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Taxispåret måste ju polisen kunnat avfärda för länge sedan. Om BO eller MGM har ringt efter taxi så syns det ju i mobilen.

Allt tyder på att polisen tagit rätt man. Hade han kunnat bevisa att det handlat om en olycka eller överdos hade han sagt det vid det här laget. Kan ju bara vara MGMs anhöriga som fortsätter att intala sig något annat. Våld och dödligt våld i kärleksrelationer är bra mycket vanligare än alla vansinniga teorier som radats upp i denna tråd. Hur svårt kan det vara att fatta att en kille som tidigare misshandlat sin flickvän, kontrollerat henne och varit sjukligt svartsjuk, gick över gränsen och hade ihjäl henne. Planerat eller ej, han dödade henne.

Jag tänker precis som du. Misshandlar man sin partner kan man inte kontrollera sin ilska. Och en dag går det överstyr - man slår eller gör något som i slutändan dödar den andre.

Tror jag det var planerat? Nej, det var i stundens hetta som allt skedde. Tror jag misshandeln pågick länge? Nej, det var ett utbrott som fick dödliga konsekvenser. Något annat skulle förvåna mig.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-28 kl. 21:50.
Citera
2017-05-28, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej

Den avgörande pusselbiten som gör taxispåret ytterst osannolikt är platsen där kroppen hittades. Krångla inte till det i onödan.

Ingenting stödjer taxispåret då den misstänkte(sannolika skäl) är den ende som har framfört taxiteorin, han har låg trovärdighet.
Citera
2017-05-28, 22:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den avgörande pusselbiten som gör taxispåret ytterst osannolikt är platsen där kroppen hittades. Krångla inte till det i onödan.

Ingenting stödjer taxispåret då den misstänkte(sannolika skäl) är den ende som har framfört taxiteorin, han har låg trovärdighet.

Ja, dödsfall är ofta enkla i verkligheten. Inte alltid, men oftast. I filmer och tv-serier är det den vi minst av allt anar. I verkligheten är det oftast den vi misstänker. Det är oftast någon av dessa saker som stämmer in på mördaren om det inte är gängrelaterat eller handlar om en kriminell uppgörelse:

- Offret och mördaren kände varandra.
- Mördaren är den som säger sist sist ha sett den mördade eller som sist sågs tillsammans med den mördade.
- Om det är en kvinna som dött och hon har en svartsjuk partner eller ex-partner som misshandlat henne tidigare, så är det nästan alltid honom.

Allt det där stämmer in på Billy. Det är inte ett Lisa Holm-fall där mordet skedde vid en större väg och där mördaren kunde vara en som åkte förbi och tog tillfället i akt. I det här faller är det ett "slutet rum". Tova var bevisligen på gården med Billy på ett ställe med få hus runt omkring. Och det var i vattnet utanför Billys gård hon hittades.

Nätterna är ljusa i Hälsingland. Ljusa som en mulen dag. Du kan inte gömma dig och döljas av mörkret. Det är inte bara att gå in på någons gårdsplan och släpa en kropp till vattnet. Du riskerar definitvt att bli upptäckt av fastighetsägaren. Om någon annan dödade Tova skulle det vara mycket lättare att kidnappa henne in i en bil, köra in henne i en skog, döda henne och sen göra sig av med kroppen inne i skogen. Inte ge sig in på gården, döda henne och sedan släpa kroppen till vattnet. Det är nämligen fruktansvärt riskabelt i den del av landet där du syns på natten. Inte så lätt att att förstå för den som aldrig varit uppåt landet. Likaså är det svårt att om du kör iväg och dödar henne och sedan av någon anledning kör liket tillbaka till gården - din bil kan höras. Du måste stanna bilen en bit bort och sedan bära liket till gården i "dagsljus" in på någon annans gård. Extremt riskabelt. I en film är det troligt. I verkligheten inte alls.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-28 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in