2017-05-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilimor
Stod dock snabbt klart att guldet var borta för AIK och då var säsongen som bäst likadan som senaste typ 5 åren. Dvs inget extraordinärt att locka fler folk till arenan med.

Är guldet borta och man slåss om plats 2-3 och möter falkenberg hemma så är det ganska ointressant, jämfört med att möta falkenberg om man kan stiga flera placeringar på en vinst mot dom.
Men AIK-publiken är också oerhört mycket mer krävande än Djurgårdens och Hammarbys fans. För AIK:arna är Råsunda/NA ett slags borg som inte f å r intas av motståndarna, medan kravbilden är en helt annan på DIF och HaIF.

AIK har sedan flytten till NA haft 73% poängutdelning på hemmaplan mot runt 50% för de andra två.
Citera
2017-05-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Exakt, det är en lätt match att steka, både som säsongare och marginalare, lördagsmatch mellan två derbyn.
Vet du hur många biljetter som var sålda på förhand?

Jo, är det någon match som passar att "strunta" i var det väl den här.
Vet att det var över 14000 sålda så hyfsat stort bortfall ändå.
Citera
2017-05-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men AIK-publiken är också oerhört mycket mer krävande än Djurgårdens och Hammarbys fans. För AIK:arna är Råsunda/NA ett slags borg som inte f å r intas av motståndarna, medan kravbilden är en helt annan på DIF och HaIF.

AIK har sedan flytten till NA haft 73% poängutdelning på hemmaplan mot runt 50% för de andra två.

Kan väl ha att göra med att ni haft bättre trupp de senaste 7 säsongerna?
Citera
2017-05-28, 17:32
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilimor
Stod dock snabbt klart att guldet var borta för AIK och då var säsongen som bäst likadan som senaste typ 5 åren. Dvs inget extraordinärt att locka fler folk till arenan med.

Är guldet borta och man slåss om plats 2-3 och möter falkenberg hemma så är det ganska ointressant, jämfört med att möta falkenberg om man kan stiga flera placeringar på en vinst mot dom.

Måste vara galet jobbigt att komma topp-3 VARENDA jävla sässe.

/cyberkramar
Citera
2017-05-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Kan väl ha att göra med att ni haft bättre trupp de senaste 7 säsongerna?
Till viss del, men hemmaplansfördelen är ändå betydligt större för AIK:s del. Om man ser det med bortalagens ögon så är Tele2 en ganska normal allsvensk arena: mot Bajen har bortalagen tagit i snitt 1,23 poäng, mot DIF 1,14: det är mer än dubbelt så mycket som de kunnat skörda på NA (0,57).

Det kan ha med underlaget att göra också, men jag tror att publikens krav gör att AIK känner pressen att prestera på ett annat sätt.
Citera
2017-05-28, 17:36
Medlem
Citat:
Till viss del, men hemmaplansfördelen är ändå betydligt större för AIK:s del. Om man ser det med bortalagens ögon så är Tele2 en ganska normal allsvensk arena: mot Bajen har bortalagen tagit i snitt 1,23 poäng, mot DIF 1,14: det är mer än dubbelt så mycket som de kunnat skörda på NA (0,57).

Det kan ha med underlaget att göra också, men jag tror att publikens krav gör att AIK känner pressen att prestera på ett annat sätt.
Varför går folk inte i större utsträckning till er "borg" när ni tar så mycket poäng där?
Citera
2017-05-28, 17:38
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Ajo jätte konstigt att vi drar 10 000 mot afc efter ytterligare en derbytorsk och långhelg. Snarare en rätt bra siffra för oss med tanke på derbytorsken sist då vi varit under 10 000 några andra gånger. Undrar hur glada gnagare och bajare skulle vara med vår derbystatistik.....
Skönt att få hjälpa till att få ur äckelklubben afc!

Ni får gärna fortsätta vara "färre men värre" (precis som de senaste 40 åren). Är ni nöjda är jag nöjd.
Citera
2017-05-28, 17:45
Medlem
Citat:

Fast känner pressen gör väl alla spelare som får krav av publiken? Kan inte tänka mig man presterar bättre för att publiken kräver det. Har man ett bra lag får man mer poäng.
Citera
2017-05-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Varför går folk inte i större utsträckning till er "borg" när ni tar så mycket poäng där?
Jag tror att AIK:s publiksiffror fluktuerar betydligt mindre än övriga klubbars: när AIK åker ut eller när de ligger i topp så ligger siffrorna rätt konstant: vid SM-guldet 1998 var snittet 11.100 och under året i SE sju år senare 11.900 t ex.

Om man jämför AIK och DIF över ett sekels tid så blir det tydligt att AIK:s siffror är mer konstanta:
http://nationalsporten.blogspot.it/2017/05/jamforelse-aiks-vs-djurgardens.html
Senast redigerad av Krillolero 2017-05-28 kl. 17:48.
Citera
2017-05-28, 18:22
Medlem
landofmoronss avatar
Helt ok tifo av Gbg mot bönderna. Jag är förvisso partisk...
Citera
2017-05-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Jo, är det någon match som passar att "strunta" i var det väl den här.
Vet att det var över 14000 sålda så hyfsat stort bortfall ändå.

OK, då är det rätt många säsongare som sket i att gå igår.
Citera
2017-05-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Ni får gärna fortsätta vara "färre men värre" (precis som de senaste 40 åren). Är ni nöjda är jag nöjd.

Hur många säsonger av de 15 senaste var det nu igen Bajen haft bättre publiksnitt än DIF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in