2017-05-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Förresten, vad tror du Mats gjorde i Åselby 19.59 morddagen?
Mats och Linda körde omkring i området lördagen den 1 augusti för att kolla sedvärdheter för deras gäster som skulle komma.
Mats sände ett SMS till en vän som gick via masten i Åselby, det SMS är helt betydelselöst, och att det SMS gick genom masten Åselby saknar total betydelse i det här fallet.
Linda lämnade bostaden ca 22.00 lördagen den 1 augusti enligt Mats uppgifter.
Den som påstår att Linda inte lämnade bostaden 22.00 bör bevisa det, som sannolikt blir mycket knepigt.
Åselbymasten bevisar ingenting annat, utan att Mats sände ett SMS 19.59.
Senast redigerad av Fagro 2017-05-28 kl. 13:14.
Citera
2017-05-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med de uppgifter som finns är det inte Mats som använder mobiltelefonen J120 Ericsson den 15 september 2009.

Finns inte ett enda enskilt "bevis" som pekar på att Mats blivit varken kidnappad eller drogad. Inte heller att någon annan än Mats åkte den den berömda bussresan. Således är det endast Mats och ingen annan som lämnat digitala spår efter sig och att han är så dum är hans eget fel och kan inte skyllas på Kineser eller andra nationaliteter.
Citera
2017-05-28, 13:13
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Enligt förundersökningen: 2004
Yngve har tidigare lämnat signalement men han ombeds att lämna signalement så utförligt som möjligt igen.
Han beskriver den här personen att det är en man, han är ca 35 år, han kan vara mellan 32-37 år. Yngve uppfattar honom som att han är svensk och Yngve beskriver honom att han har europeiskt utseende och han är blond. Mannen är ca 170 cm lång och det har Yngve kommit fram till genom att när Yngve stod och pratade med honom såg han honom rakt i ögonen och Yngve är själv ca 170 cm lång.
Mannen talade inte rikssvenska och inte stockholmska. Det var heller inget tvättäkta dalmål

Låter precis som "Mats Alm den skyldige" på Yngves beskrivning .
Mördaren Mats kanske stod i en grop , därav missen på längden .
Minst lika troligt som dina fantasier .
Så Yngve vet exakt hur tvättäkta dalmål låter ?
Kunde han säga även vilken del av Dalarna mannen INTE var från ?
Skulle tippa på att Yngve var säker på att han inte kom från Falun också va ?
Det står väl så i ditt eget FUP antar jag .
Citera
2017-05-28, 13:14
Medlem
Citat:
Mats och Linda körde omkring i området lördagen den 1 augusti för att kolla sedvärdheter för deras gäster som skulle komma.
Mats sände ett SMS till en vän som gick via masten i Åselby, det SMS är helt betydelselöst, och att det SMS gick genom masten Åselby saknar total betydelse i det här fallet.
Linda lämnade bostaden ca 22.00 lördagen den 1 augusti.

Sms:et har i hög grad betydelse för fallet, därav all tystnad från Mats sida. Skulle det inte haft någon betydelse hade han själv lämnat en rimlig förklaring.
Linda var redan död 22.00, troligtvis mellan 17.00-18.00 tiden och kan således inte lämnat lägenheten vid denna tidpunkt.
Senast redigerad av siggehitz 2017-05-28 kl. 13:17.
Citera
2017-05-28, 13:19
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Vad kan Mats ha haft för ärende till Åselby klockan 19.59 morddagen ? Vid den tidpunkt som han var där är Linda sannolikt redan död sedan några timmar tillbaka. Jag börjar fundera på om det är där han gömt hennes saknade ting, halsbandet, mobilen, ev. handväska m.m. Vet ni om polisen gjorde några sökningar i det området?

För att förtydliga för nytillkomna i tråden vilket område detta gäller:

https://minfil.org/H7N6I1b4b0/345820_RSS_ADJUSTED.jpg
Citera
2017-05-28, 13:29
Medlem
Citat:
Linda lämnade bostaden ca 22.00 lördagen den 1 augusti enligt Mats uppgifter.
Den som påstår att Linda inte lämnade bostaden 22.00 bör bevisa det, som sannolikt blir mycket knepigt.
Åselbymasten bevisar ingenting annat, utan att Mats sände ett SMS 19.59.

Ingen person har sett Linda på stan INGEN!! I ett förhör påstår Mats att han såg henne ifrån vardagsrummet, i ett annat ifrån köket då hon lämnade. Mats är en lögnare av högsta rang, sluta använda hans uppgifter som om dessa vore sanning. Han ljuger även om rundresan samt sms:et.
Citera
2017-05-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Sms:et har i hög grad betydelse för fallet, därav all tystnad från Mats sida. Skulle det inte haft någon betydelse hade han själv lämnat en rimlig förklaring.
Linda var redan död 22.00, troligtvis mellan 17.00-18.00 tiden och kan således inte lämnat lägenheten vid denna tidpunkt.

Helt riktigt. Och för att förtydliga för *agro samt nytillkomna:

1) Mats ljög om rundturen den 1:a augusti. Uppkoppligen mot masten i Åselby betyder att rundturen inte började mot Borlänge/Torsång och slutade vid Sundborn/upp mot Rättvik såsom Mats vittnat om och även visat för journalister och för polisen.

2) Tvärtom mot vad Mats sade slutade rundturen (och då utan Linda) i Borlängetrakten varefter Mats åkte hem till lägenheten på Sturegatan. Utan Linda.

3) Det är svårt att ljuga ihop 2-3 timmars bilfärd, därför är Mats historia uppblandad av sanning (åkte från Falun, kom tillbaka till Falun), halvsanningar (sträckor de åkt tidigare, exempelvis att de varit i Torsång, men som av allt att döma inte varit aktuella den 1:a aug) samt lögner (ordningsföljd, tider etc. samt två st saker som inte finns med i FUP/missats och som jag inte kommer att ta upp publikt i tråden ännu men som ger en plausibel förklaring till såväl vad han gör som hans vägval den sista timmen innan han kommer hem till Falun).

4) Jag har tidigare varit av åsikten att Mats syfte med SMS:et (via Åselby) var att skaffa sig någon form av tidsalibi eller liknande (då han troligen ej förstått hur positionering/telefonspårning m.m. fungerar). Utifrån den information jag nu har kan Mats ha haft ett annat syfte med att starta telefonen, och då funnit för gott att besvara ett inkommet SMS. Omständigheterna runt detta svar innebär att jag dragit slutsatsen att bilen står stilla medan SMS:et skrivs.

5) Att SMS:et skulle ha skickats från något annat område än täckningsområdet på kartan i FUP för Åselbymasten är helt uteslutet. Detta till följd av topologin, radiotekniska egenskaper (exempelvis för tid/slotar i radiotrafiken), telefonens beskaffenhet (Nokia 1112, dubbelbandig, 2w sändareffekt, inbyggd antenn, 3.7 v spänning) och de omkringliggande masternas täckningsområden.Tvärtom är det så man drastiskt kan minska det "potentiella" området från vilket SMS:et skickades. Det ger vid handen ett synnerligen intressant område, av flera skäl. Jag kommer att ha anledning att återkomma till det vid senare tillfälle.
Citera
2017-05-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Ingen person har sett Linda på stan INGEN!! I ett förhör påstår Mats att han såg henne ifrån vardagsrummet, i ett annat ifrån köket då hon lämnade. Mats är en lögnare av högsta rang, sluta använda hans uppgifter som om dessa vore sanning. Han ljuger även om rundresan samt sms:et.
Du tycks ha svårt att förstå och acceptera att en enhällig Tingsrätt friade Mats Alm från alla mordaklagelser, du tycks tro att du kan den här mordutredningen bättre än åtalet, som ledde till att han friades.
Jag anser du har alldeles för höga tankar om dig själv, vad gäller den här mordutredningen.
Mordet på Linda är ouppklarat men Mats kan inte vara den skyldige, som blivit friat från det.
Citera
2017-05-28, 14:05
Medlem
Citat:
Du tycks ha svårt att förstå och acceptera att en enhällig Tingsrätt friade Mats Alm från alla mordaklagelser, du tycks tro att du kan den här mordutredningen bättre än åtalet, som ledde till att han friades.
Jag anser du har alldeles för höga tankar om dig själv, vad gäller den här mordutredningen.
Mordet på Linda är ouppklarat men Mats kan inte vara den skyldige, som blivit friat från det.

Du får anse precis vad du vill om mig, vad jag anser om dig är dock inte lämpligt att skriva här. Vad gäller den "friande domen" så glömmer du att nämna att rätten är övertygad om att Mats vet mer än vad som framkommit. Mats blev friad pga att det inte gick att fastställa dödsorsak samt brottsplats. Att du skriver att han inte kan vara skyldig för att han blivit friad är så dumt att man blir rädd. En oskyldig skulle aldrig ljuga som en häst travar från dag 1 och således försvåra utredningen istället för att hjälpa till, det räcker för mig iaf.
Citera
2017-05-28, 14:15
Medlem
Citat:
Mannen talade inte rikssvenska och inte stockholmska. Det var heller inget tvättäkta dalmål

Då anser jag med logik och sunt förnuft att du måste inte att detta är ett skarpt bevis för att det var Mats.
Han är från Hälsingland och beskrivningen stämmer alltså exakt på honom.

Med din och dina kumpaners normala logik så VAR det Mats, det måste anses bevisat med detta.
Citera
2017-05-28, 14:33
Medlem
Citat:
Med de uppgifter som finns är det inte Mats som använder mobiltelefonen J120 Ericsson den 15 september 2009.

Citat:

Med de uppgifter som finns, Teknisk bevisning och vittnesmål, är det bevisat att utom rimligt tvivel så var det Mats Alm som använde mobiltelefonen J120 Ericsson i tidsramen 15-18 september 2009.

Du tycks ha svårt att förstå och acceptera att en enhällig Tingsrätt på mycket starka grunder fällde Mats Alm för brott mot griftefriden (något som inte överklagades av varken Mats Alm eller hans försvar utan godtogs)
Man konstaterar även tydligt i domslutet att Mats vet hur Linda avled/togs av daga, men bevisningen i det åtalet räckte inte till fällande dom.

Hade platsen där Linda togs av daga samt hur hon togs av daga kunnat fastställas hade Mats Alm även blivit dömd för detta, för mord alt dråp.

Ska bli mycket intressant att se vad dagens teknik att återskapa raderade sms och följa upp gamla samtalsloggar kan ge i detta fallet, ledde som bekant till en fällande dom i fallet Marina Johansson. Även en omgranskning av obduktionen kommer med dagens teknik ge svar på frågor som är obesvarade.
Utredningen fortgår hoppas jag att du/ni förstår, och den kommer aldrig preskriberas.
Mats Alm är fortfarande huvudmisstänkt i fallet.
Citera
2017-05-28, 15:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vad kan Mats ha haft för ärende till Åselby klockan 19.59 morddagen ? Vid den tidpunkt som han var där är Linda sannolikt redan död sedan några timmar tillbaka. Jag börjar fundera på om det är där han gömt hennes saknade ting, halsbandet, mobilen, ev. handväska m.m. Vet ni om polisen gjorde några sökningar i det området?

Min teori. Jag tror Mats Alm är smått chockad efter LC:s död och kör en "tur" Rättvik - Leksand - Åselby. Den turen tar c:a 1,20 h. Jag tror att Mats Alm ringde sin pappa för att berätta vad som hänt och få råd.

Har polisen kollat samtalslista på familjen Alms samtliga telefoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in