Citat:
Ursprungligen postat av
siggehitz
Sms:et har i hög grad betydelse för fallet, därav all tystnad från Mats sida. Skulle det inte haft någon betydelse hade han själv lämnat en rimlig förklaring.
Linda var redan död 22.00, troligtvis mellan 17.00-18.00 tiden och kan således inte lämnat lägenheten vid denna tidpunkt.
Helt riktigt. Och för att förtydliga för *agro samt nytillkomna:
1) Mats ljög om rundturen den 1:a augusti. Uppkoppligen mot masten i Åselby betyder att rundturen inte började mot Borlänge/Torsång och slutade vid Sundborn/upp mot Rättvik såsom Mats vittnat om och även visat för journalister och för polisen.
2) Tvärtom mot vad Mats sade slutade rundturen (och då utan Linda) i Borlängetrakten varefter Mats åkte hem till lägenheten på Sturegatan. Utan Linda.
3) Det är svårt att ljuga ihop 2-3 timmars bilfärd, därför är Mats historia uppblandad av sanning (åkte från Falun, kom tillbaka till Falun), halvsanningar (sträckor de åkt tidigare, exempelvis att de varit i Torsång, men som av allt att döma inte varit aktuella den 1:a aug) samt lögner (ordningsföljd, tider etc. samt två st saker som inte finns med i FUP/missats och som jag inte kommer att ta upp publikt i tråden ännu men som ger en plausibel förklaring till såväl vad han gör som hans vägval den sista timmen innan han kommer hem till Falun).
4) Jag har tidigare varit av åsikten att Mats syfte med SMS:et (via Åselby) var att skaffa sig någon form av tidsalibi eller liknande (då han troligen ej förstått hur positionering/telefonspårning m.m. fungerar). Utifrån den information jag nu har kan Mats ha haft ett annat syfte med att starta telefonen, och då funnit för gott att besvara ett inkommet SMS. Omständigheterna runt detta svar innebär att jag dragit slutsatsen att bilen står stilla medan SMS:et skrivs.
5) Att SMS:et skulle ha skickats från något annat område än täckningsområdet på kartan i FUP för Åselbymasten är helt uteslutet. Detta till följd av topologin, radiotekniska egenskaper (exempelvis för tid/slotar i radiotrafiken), telefonens beskaffenhet (Nokia 1112, dubbelbandig, 2w sändareffekt, inbyggd antenn, 3.7 v spänning) och de omkringliggande masternas täckningsområden.Tvärtom är det så man drastiskt kan minska det "potentiella" området från vilket SMS:et skickades. Det ger vid handen ett synnerligen intressant område, av flera skäl. Jag kommer att ha anledning att återkomma till det vid senare tillfälle.