• 1
  • 2
2017-05-24, 18:13
Medlem
PappaBetalar95s avatar
Casey Neistat sa i sin vlogg idag att FAA har börjat göra en undersökning mot honom, då han har brutit mot flera lagar mot drönare i New York.

Har någon åkt fast för detta i Sverige ännu? Jag har länge varit sugen på att skaffa en, men jag har inte riktigt vågat eftersom domstolen betraktar det som ett brott mot kameraövervakningslagen.
Citera
2017-05-24, 18:18
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Jag har också velat skaffa en drönare men nu skiter jag idet eftersom det i praktiken är olagligt att köra den utomhus.
Citera
2017-05-24, 18:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBetalar95
Casey Neistat sa i sin vlogg idag att FAA har börjat göra en undersökning mot honom, då han har brutit mot flera lagar mot drönare i New York.

Har någon åkt fast för detta i Sverige ännu? Jag har länge varit sugen på att skaffa en, men jag har inte riktigt vågat eftersom domstolen betraktar det som ett brott mot kameraövervakningslagen.

"Åkt fast" för exakt vad? Artskyddbrott? (Det har minst en person åkt dit för hittills) Brott mot kameraövervakningslagen? (Ingen hittills) Brott mot personuppgiftslagen? (Ingen hittills, men jag har förstått att ett mål är på gång) Brott mot skyddslagen? (Det känner jag också till >1 fall av)

Jag flyger femkilosmaskiner i förvärvssyfte... så jag finner din fråga alldeles för vag.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-05-24 kl. 18:57.
Citera
2017-05-24, 19:10
Medlem
rosaicakorts avatar
En ändring i kameraövervakningslagen (2013:460) kommer träda i kraft 1 Augusti 2017.

Från Regeringens hemsida

"I en proposition som har beslutats av regeringen föreslås att det införs ett undantag i kameraövervakningslagen. Undantaget innebär att kameraövervakning, som sker från kamerautrustade drönare, inte omfattas av lagen. Företag och privatpersoner kan därmed använda drönare utrustade med en kamera utan att tillstånd krävs. Myndigheter omfattas inte av undantaget. Enskildas personliga integritet skyddas genom reglerna i personuppgiftslagen och annan integritetsskyddande reglering utan tillståndskrav. Den som använder drönare utrustad med kamera måste vidta åtgärder för att övervakningen inte ska innebära en kränkning, till exempel genom att se till att användningen sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt.

– Genom förslaget underlättar vi för svenska företag som befinner sig i en expansiv bransch. Samtidigt ser vi till att enskilda får ett fullgott skydd mot integritetskränkande övervakning, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017."

Hur gör ni som har drönare just nu? själv kör jag lite privat lång ute i skogen, men jag vågar inte ladda upp något material på internet ännu,
Citera
2017-05-24, 19:44
Medlem
Problemet idag är att så fort du lyfter, om så ens ute i vildmarken i Arjeplog, så kommer minst 1 arg tant fram och hotar med att ringa polisen då de minsann läst i tidningarna att det är olagligt med drönare.

Räkna med att polisen tar detta som Prio 1 eftersom de indirekt kommer att tro att du är en rysk spion för ingen svensk är väl så dum att de flyger utan tillstånd.

Dessutom står det i lagen att om man bryter mot vissa regler så anses drönaren och utrustningen vara förverkad, så inte ens säkert att du får tillbaka din drönare du köpt.
Citera
2017-05-24, 19:52
Medlem
Datainspektionen.

http://www.datainspektionen.se/press...ag-for-dronare
Citera
2017-05-24, 20:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaicakort
En ändring i kameraövervakningslagen (2013:460) kommer träda i kraft 1 Augusti 2017.

Från Regeringens hemsida

"I en proposition som har beslutats av regeringen föreslås att det införs ett undantag i kameraövervakningslagen. Undantaget innebär att kameraövervakning, som sker från kamerautrustade drönare, inte omfattas av lagen. Företag och privatpersoner kan därmed använda drönare utrustade med en kamera utan att tillstånd krävs. Myndigheter omfattas inte av undantaget. Enskildas personliga integritet skyddas genom reglerna i personuppgiftslagen och annan integritetsskyddande reglering utan tillståndskrav. Den som använder drönare utrustad med kamera måste vidta åtgärder för att övervakningen inte ska innebära en kränkning, till exempel genom att se till att användningen sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt.

– Genom förslaget underlättar vi för svenska företag som befinner sig i en expansiv bransch. Samtidigt ser vi till att enskilda får ett fullgott skydd mot integritetskränkande övervakning, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017."

Hur gör ni som har drönare just nu? själv kör jag lite privat lång ute i skogen, men jag vågar inte ladda upp något material på internet ännu,

"Kommer" är fel ord. "Kommer sannolikt" är mer rätt. Remissen har inte klubbats till lag ännu.
Citera
2017-05-26, 21:01
Medlem
rosaicakorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Datainspektionen.

http://www.datainspektionen.se/press...ag-for-dronare

Denna artikel är från 13 februari 2017

regeringens proposition (som jag skrev om tidigare i tråden) är publicerad 27 April 2017.
I propositionen står det att det ska göra ett undantag i Kameraövervakningslagen 2013:416 så att privatpersoner och företag inte behöver ansöka om tillstånd för kamera övervakning när det ska foto eller filma med drönare.

Detta är är från första sidan i propositionen

I propositionen föreslår regeringen en ändring i
kameraövervakningslagen (2013:460) som innebär att
kameraövervakning som sker från drönare inte ska omfattas av lagen, om
övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet. Enskildas
personliga integritet kommer i stället att skyddas av reglerna i
personuppgiftslagen (1998:204).
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017

Innebär det att datainspektionens nej till nya lagförslaget om drönare inte gäller?
Citera
2017-05-26, 21:05
Medlem
gato12s avatar
Var väl nån ryss som åkte dit vid riksdagshuset?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...over-riksdagen
Citera
2017-05-28, 11:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaicakort

Innebär det att datainspektionens nej till nya lagförslaget om drönare inte gäller?

En remissinstans kan inte säga "nej" till en ny lag. De kan bara lämna sin åsikt.

DIs åsikt har helt ignorerats i remissen. Remissen är dock INTE klubbad ännu, så ännu VET vi inte om det blir en lagändring, men allt PEKAR på det.

Däremot verkar folk inte förstå att det finns massor av lagar som reglerar hur och var man får flyga/filma/sprida materialet även om vi bortser ifrån kameraövervakningslagen.
Citera
2017-06-02, 17:53
Medlem
Om drönare övergår till att omfattas av PUL - så bör varje drönar entusiast vara glad - det betyder att man får fotografera överallt hela tiden.
Citera
2017-06-05, 07:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Om drönare övergår till att omfattas av PUL - så bör varje drönar entusiast vara glad - det betyder att man får fotografera överallt hela tiden.

Njaeeeee... du måste ju fortfarande hålla dig till BCL (Bestämmelser för Civil Luftfart) så det där med "överallt" är ju en sanning med (kraftig) modifikation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in