Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 13:40
Medlem
Flamsans avatar
Ang. Identifiering av döda så har vi i Sverige länge haft folktandvården och bra koll på våra medborgare. Så därför har vi här inte haft att någon anhörig måste identifiera en kropp.
Tandkorten har skött den biten.

I tex Usa kan en tandläkare neka att lämna ut tandkorten om han känner för det. Så funkar det inte här i Sverige här får polisen/rättsläkaren tillgång till vad de behöver utan att behöva gå till domstol.

Sen att många vill se sina anhöriga är en annan sak.
Citera
2017-05-27, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Ang. Identifiering av döda så har vi i Sverige länge haft folktandvården och bra koll på våra medborgare. Så därför har vi här inte haft att någon anhörig måste identifiera en kropp.
Tandkorten har skött den biten.

I tex Usa kan en tandläkare neka att lämna ut tandkorten om han känner för det. Så funkar det inte här i Sverige här får polisen/rättsläkaren tillgång till vad de behöver utan att behöva gå till domstol.

Sen att många vill se sina anhöriga är en annan sak.

Verkar som om du har rätt.
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/:

Citat:
När en okänd människa hittas avliden är det viktigt att identifiera personen. En av Rättsmedicinalverkets uppgifter är utföra identifieringar av avlidna med hjälp av tandidentifiering eller DNA.
Det är polisens ansvar att identifiera en omkommen person när identiteten är okänd. Oftast finns det en teori om vem den avlidne är och för att säkerställa identifieringen kan polisen ta hjälp av Rättsmedicinalverket.

Citat:
Att identifiera en avliden person med hjälp av tänderna är en effektiv och säker metod. I Sverige har vi en väl dokumenterad tandvård med odontologisk information som röntgenbilder och tandvårdsjournaler. Det gör att identifiering av avlidna kan utföras enkelt, snabbt och till en låg kostnad
.

Kan tänka mig att den första identifieringen i det här fallet ligger det till som Mogna-Meloner skrev:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Är det säkert att föräldrarna såg henne nör hon hittades? Är det så att anhöriga alltid får se den döde direkt vid ett befarat mordfall? Kan de inte identifiera henne via klädesplagg, väska, smycken etc?
Citera
2017-05-27, 21:26
Medlem
Citat:
Expojkvännens berättelse om Tova från mordnatten

Citat:
Under veckan har två förhör hållits med den mordmisstänkte expojkvännen. Men 22-åringen nekar till att han mördat Tova och har lämnat en egen berättelse om vad som enligt honom hänt under mordnatten.
– I det stora hela har han lämnat en version av vad som skulle ha inträffat ur hans perspektiv. Han har sin version av det hela, vad han eventuellt har gjort och vad som hänt honom och vad han har sysslat med och så vidare, säger Christer Sammens.
Och i polisförhör har han berättat om Tova och om deras umgänge under den aktuella kvällen.
– Han har lämnat en berättelse om Tova från den här kvällen, säger Sammens och tillägger:
– Men sedan kan jag inte beskriva på exakt vilket sätt hon ingår i hans berättelse och hennes betydelse i den.
Men i hans berättelse finns hon fortfarande i livet?
– I hans berättelse finns hon i livet.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-berattelse-om-tova-fran-mordnatten/
Citera
2017-05-27, 22:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Vill gärna hålla med dig i det du skriver. Hade MGM sett små gröna män så hade nog Tova kunnat bryta sig fri.
Fupen kommer ju långt fram i tiden från nu men får vi nog svaret.

Mord alt. dråp är inte så ofta något som bara händer. Det kan vara en impulsiv handling och sedan brann det till ännu mer i GM´s inre väsen. Vill absolut inte försvara den som bragt Tova om livet men vi ska inte bli förvånade om GM inte är en fullblods flashbacksknarkarrasist. För bygden är detta en tragedi av stora mått. Det är nu så viktigt att förundersökningen flyter på bra och man kan binda bevis på både gärning graden av likgiltighet inför en annan människas levnad.

Nånting gick åt helvete fel och det är hemskt beklagligt. Det där om evt. tillhygge kommer också att kunna visa råheten på denna tragedi. De två från häktet släppta personerna som blev kapitalt manglade av Facebookhat har nog funderat mer än en gång hur de skulle kunna ha agerat annorlunda den aktuella kvällen/natten.
Även när det mest tragiska eller mest traumatiska ägt rum så bör man sansa sig och vara polisen behjälplig om man har uppgifter som kan vara av värde.

Såg inte så mycket av hatet på Jimmys och Fredriks Facebooksidor men där borde ju även de som gav alibi till dessa två pojkar kunnat gått in och dementerat. Var det någon som såg några som försökte lugna ned hatet på Facebook?

Tovas familj ska givetvis behandlas med vördnad och respekt. Sorgeprocesser är unika och individuella men bedrövelsen, saknaden och frustrationen och fler faktorer spelar ju in. Tror däremot man har svårt att känna ett sådant genuint hat att man blir bättre till mods om människor i pereferien skapar mobbar fyllda med hat. Ni som befinner er en bit bort i pereferien en tid som denna. Låt visa vördnad för de av sorg drabbade mer än ni fokuserar på hatet mot den mest troliga förövaren. Honom (för det är nog en han) kan man längre fram i tiden utesluta och ignorera.

Tänk även att Jimmy och Fredrik -även de har förlorat en nära vän. De får brottas med sina jobbiga känslor och de frågar sig nån gång efter annan -hur kunde detta ske? De får kämpa med att förlika sig att deras vän troligtvis gjort exakt det man inte ska göra.

En sista sak. Föräldrar till ett barn som begår ett verdervärdigt brott lider nog de med utan att behöva nagelfaras av kreti och pleti som ofta påstår att de vet allt, har insyn i allt. De vet vid exakta tillfällen vilka som är på den goda sidan och vilka som är på den onda sidan. Det är bullshit. Det verkar bara finnas en gärningsman här och det ska mycket till om man vill att någon tyngd på en gärningsmans förälder ska falla.

Det är snart skolavslutning och många ses tillsammans för sista gången på ett tag. Att Tova fast än hon bor däruppe nu kommer att finnas med i det firande inför det stundande sommarlovet.

Det enda man kan hoppas på en sån här gång ät väl att någon som misshandlar andra människor illa får sig en tankeställare.

Jag fick både och gav en del stryk i min störda ungdom. Man får nästan kalla kårar när man tänker på det. Tänk dig att du ser din kombatant komma gåendes på en offentlig plats och din reptilhjärna säger åt dig att ta sats med din vänsternäve redan nedifrån marken får att till slut träffa ett vänsteröga som givetvis genast blir ett blårött virrvarr av där man nyss tydligt och klart såg ett öga. Min vänstra handled värkte i tre veckor. Vi hade bara idiotisk tur ofta när vi använde våra knytnävar och andledningarna kunde vara ytterligare en kugge i en kedja av händelser.

Ibland räckte det med att personen gick på fel skola. Det har varit och är mycket vi och dom när det kommer till olika skolor. Är du stor och stark och ofta klarar att reda ut varje situation och du slänger in lite övervåld bara för att du kan och den andre är "värd" det. Hans nesa över din dominans kanske gör så att han ger sig på evt. flickvän på kvällen.

Sup och ha roligt men lämna inte allt vett hemma.

Hoppas på en bra beskrivande och rättvis dom i detta fall. Ni i byn kan ju om det inte känns för kymigt fråga Tovas familj vid tillfällen om ni kan göra något för dem.

Bra skrivet! Och du naglade det!
Till och med vackert!
Citera
2017-05-27, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-berattelse-om-tova-fran-mordnatten/
Att hon fanns i livet i hans berättelse låter i mina öron högst osannoligt, där tror jag att han ljuger.

Det jag inte tror är att han dödat henne, jag tror att dom gjort något ihop.
Citera
2017-05-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Nu kommer jag återigen tillbaka till det stora "OM'et" -
Så fruktansvärt det vore OM han faktiskt inte minns vad som hände den där natten..

O ja, jag tycker det.

MEN tror fortfarande att det är han som gjort det.
Citera
2017-05-28, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Nu kommer jag återigen tillbaka till det stora "OM'et" -
Så fruktansvärt det vore OM han faktiskt inte minns vad som hände den där natten..

O ja, jag tycker det.

MEN tror fortfarande att det är han som gjort det.

Som vanligt är den information vi får av åklagare Sammens väldigt tunn (här är det fritt fram för tolkningar) , men tolkar det ändå som att MGM inte hävdar minnesförlust:
Mina fetningar.
Citat:
– och han har erkänt att de var tillsammans under mordnatten.
Citat:
– I hans berättelse finns hon i livet.
Citat:
Under veckan har två förhör hållits med den mordmisstänkte expojkvännen. Men 22-åringen nekar till att han mördat Tova och har lämnat en egen berättelse om vad som enligt honom hänt under mordnatten.
– I det stora hela har han lämnat en version av vad som skulle ha inträffat ur hans perspektiv. Han har sin version av det hela, vad han eventuellt har gjort och vad som hänt honom och vad han har sysslat med och så vidare, säger Christer Sammens.

Tänker att man inte nekar, inte hävdar att hon är vid liv och inte berättar vad han gjort och vad som hänt om man har minnesförlust. Nu behöver förstås minnesfölust inte täcka en hel kväll, men han kunde ändå hävdat minnesförlust för de viktiga tidpunkterna istället för att ljuga? Att de var tillsammans under kvällen, vet ju alla. Men vi vet ju förstås inte vad han har sagt om hur länge. Det är ju där den springande punkten ligger.

Är bra att han har en version som kan jämföras mot bevis och vittnen. Kanske trasslar han in sig i sin berättelse.

Men håller med dig. Skulle vara otrevligt med total minnesförlust.
Man vill ha svar.
Man vill att den skyldiga åker dit.
Man vill att den skyldiga ska veta varför.
Citera
2017-05-28, 11:04
Medlem
Han säger väl bara att han somnade. Låter bättre än att skylla på minnesförlust.
Citera
2017-05-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det har väl inte framkommit att MG hade köpt narkotiklassade mediciner?

hash å piller tyckte jag mig läsa i tråden? Dock säkerligen bara spekulationer.
Citera
2017-05-28, 13:22
Medlem
jabbe91s avatar
Jag tror på en myckel enkel teori. De behöver inte vara så komplicerat.
Eftersom dom inte var tillsammans men att hon ändå var på gården. Alla andra hade gått ? MG och Tova är kvar själva, och MG kanske druckit något och vill försöka sig på henne och ha sex, hon säger nej, han accepterar inte och är hårdhänt och sen har de spårat ut och resulterat till hennes död genom slag eller något. Sen insåg han sitt problem och försökte dumpa kroppen!
Enkelt men dumt!
Citera
2017-05-28, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Han säger väl bara att han somnade. Låter bättre än att skylla på minnesförlust.

Låter inte helt otroligt.

Man säger dock att man tror sig ha på gården en brottsplats (inne eller ute). Inte så troligt att någon helt utomstående skulle vara skyldig.

- Hans kompisar verkar ganska säkra från misstankar:
Citat:
....medan hans kamrater försattes på fri fot.
– Misstankarna mot dem är ganska rejält reducerade, säger åklagare Christer Sammens
.

- Den påstådda taxiskjutsen.
Självklart skulle en sådan inte i första taget anmäla sig själv om han var mördaren. Om Tova hade försökt ordna skjuts med en skjutsgrupp, skulle inte det gå att verifiera olika samtal, sms eller annat via gården och annan? Mastuppkopplingar? Har Tovas telefon hittats?
Det skulle också innebära att "taxichaffisen troligen var ensam, tog den stora risken att dumpa Tova på gården, trots att MGM var där (om Billy somnat kanske inte alla lampor varit släckta?). Då kanske chaffisen t om skulle känna till att den lilla vägen gick ner till vattnet. En otrolig impulshandling. Varför isf inte först skjutsa Tova någon annan plats för att där överfalla henne, utan att riskera vittnen, att skrik hördes mm.
Visst, han skulle kunna ha gjort det, skjutsat henne tillbaka. Men varför ta den risken? I områdena runt om måste finnas ensligare ställen, utan risk för att bli upptäckt.

- Granne?
Då skulle han kommit just i det ögonblick som Tova gått ut för att åka i taxi (som fick utebliven passagerare och dessutom aldrig hört av sig) Plus ovanstående som gäller den påstådda chaffisen.

Helt okänd gärningsman.
Någon helt utan koppling till gården? Gården ser ut att ligga ganska ensligt. Kanske inte det första stället man tänker på om man vill göra något. Hur stor chans att man hittar ett offer? Också väldigt otroligt att denna person skulle komma precis när Tova ska lämna platsen.

-Fler tänkbara alternativ?

Har så otroligt svårt att se annan gärningsman.
Det är bara ett indicium i en tänkbar indiciekedja.
Citera
2017-05-28, 14:30
Bannlyst
Är det bekräftat att historien om den påstådda taxiskjutsen.

Vidhåller han den idag också, gör han inte det då börjat det falla för honom skulle jag vilja påstå.

Sedan, vi vet fortfarande inte exakt när Tova kommunicerade(ringde?) sin kompis sista gången.

Hur länge var hon där, om hon var där 5-6 timmar innan samtalet som hon lät glad i då låter det inte som om dom haft det speciellt dåligt under kvällen tills något hände dvs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in