Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Kan du då länka till att Ryssland hade fel och skrev ner det. Om och om igen.
Som sagt IMF (och andra hade underskattat Ryssland i 2016). Deras prognos skrevs alltså upp med 1 procentenhet. Just nu ligger deras prognos för 2017 på +1.4%.
Om det kliade i min röv skulle jag kunna också skriva massa skit om att IMF är alternativteoretikerna

Men nej, det gör jag inte. Institutioner har fel ibland.
För övrigt visar din schizoida reaktion att det antingen går dåligt för Ukraina eller bra för Ryssland. Eller både och

Fast nu flyttar du målstolparna en aning. Så klart kan alla ha fel i prognoser, men det innebär inte att man systematiserar det som propaganda.
Poängen var att Ryssland ofta - t.ex. i gasdealen för 400 miljarder dollar som nu till och med RT kallar "pipe dream" - säljer chimärer istället för verklighet. Och att det inte är speciellt smart att ersätta ekonomisk verklighet med storslagen bullshit.
Du kan läsa om vad Kudrin sa under krisen, eller varför inte förra centralbankschefen Aleksashenko, och jämföra med uttalanden och "prognoser" från Kreml. Eller varför inte jämföra statliga uttalanden antingen en möjlig valutakris och recession från 2014/2015 med utfallet i verkligheten.
När det gäller Ukraina har man - trots pågående krig, en rad vansinnesbeslut och brödprispopulism - en högre tillväxt en Ryssland, budgetunderskottet har minskat till en tredjedel, statsskulden är under kontroll (en skenande statsskuld var IMF:s största rädsla), valutareserverna har ökat med 300 %, banksystemet har börjat rensas upp, energibranschen har kraftfullt förbättrats, framsteg görs i arbetet mot den epidemiska korruptionscancern. Man har en jävligt lång väg kvar, men tveklöst är Ukraina idag på rätt väg.