2017-05-26, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Det verkar inte som om han har några anhöriga, som har råd/intresse/möjlighet att sponsra en privat sökinsats. Så HEMSKT!
Citera
2017-05-26, 14:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det verkar inte som om han har några anhöriga, som har råd/intresse/möjlighet att sponsra en privat sökinsats. Så HEMSKT!

Av adressuppgifterna att döma är han i Sverige skriven på samma adress som sin far, kanske inte helt lätt för en äldre man att samordna och finansiera en sökinsats på andra sidan jordklotet.

Enligt uppgift är CT ganska van vid området, det är tredje gången han åkt dit för att jaga tahr (vildget på NZ). Se http://svenskjakt.se/start/nyhet/sokandet-efter-forsvunnen-jagare-avbryts/

(F.ö. en oroväckande notering att artikeln i Svensk Jakt använder ord i imperfekt när de skriver "var han van vid terrängen" och "Chr*st*an jagade Himalaya tahr").
Citera
2017-05-26, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Av adressuppgifterna att döma är han i Sverige skriven på samma adress som sin far, kanske inte helt lätt för en äldre man att samordna och finansiera en sökinsats på andra sidan jordklotet.

Enligt uppgift är CT ganska van vid området, det är tredje gången han åkt dit för att jaga tahr (vildget på NZ). Se http://svenskjakt.se/start/nyhet/sokandet-efter-forsvunnen-jagare-avbryts/

(F.ö. en oroväckande notering att artikeln i Svensk Jakt använder ord i imperfekt när de skriver "var han van vid terrängen" och "Chr*st*an jagade Himalaya tahr").

Nä, men det har ju hänt flera gånger, att anhöriga har gjort ett sista försök när myndigheterna gett upp - och faktiskt hittat den försvunne vid liv fortfarande. Det skulle vara fruktansvärt att vara anhörig i ett sådant läge, när dagarna går och man tänker att det kanske fortfarande finns en liten chans att han lever - och lider! - någonstans därute. Och att man kanske fortfarande skulle kunna ordna något search party om man sålde villan/tog lån/rånade banken"...
Citera
2017-05-26, 15:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Polisen konstaterar att han var sämre utrustad än man ursprungligen antagit, bl.a. hade han inte någon personlig nödsändare (PLB), enligt https://www.odt.co.nz/news/national/missing-swede-less-equipped-thought

Undrar hur han resonerade kring att inte ta med en nödsändare? Hade han sån hybris efter att ha varit där förut, så han trodde att han inte kunde råka ut för nåt?
Citera
2017-05-26, 16:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Undrar hur han resonerade kring att inte ta med en nödsändare? Hade han sån hybris efter att ha varit där förut, så han trodde att han inte kunde råka ut för nåt?
Det är klart. Efteråt kan man säga att (minst) 250 gr. I packningen och 300 dollar är en billig livförsäkring.
Men gör man en utflykt i ett område man känner till så tycker jag i alla fall att man kan förstå att det inte "blev av" att ta med en nödsändare. Men det är klart det är inte riktigt logiskt tänkt. Sådana här fall kanske gör att man får tummen ur och moderniserar sin packning med en sådan
Citera
2017-05-26, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Finns verken björnar eller andra "farliga" djur på Nya Zeeland. Möjligtvis en introducerad galt eller bock som spetsat honom isf

Sant.

Nya zeeland är förmodligen det enda land utan farliga eller giftiga djur.
Finns varken giftiga ormar eller andra insekter.
Bi och mygga finns men dom är som i sverige

I vattnet finns det haj och en giftig fisk jag inte minns namnet på. Känns väl inte så troligt han hamnat i vattnet än mindre blivit dödad av nåt.

Verkar som det kom väldigt dåligt väder i form av regna och storm 2 dagar efter han gick ut på jakt. Såhär verkar glaciärerna se ut under deras höst https://www.google.se/maps/@-43.5062443,170.09389,3a,75y,303.21h,62.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLhTeOh1FpCuVmjgUNogYUg!2e0!7i1 3312!8i6656

Är det lite snö också så är det lätt att gå rakt på dessa sprickor, som kan vara många meter djupa.

Hur ser man på att han skulle blivit mördad?
Citera
2017-05-26, 16:57
Bannlyst
Verkar som det han jagar, thar, är nån sorts bergget som lever i svårtillgängliga områden i bergen
Citera
2017-05-26, 17:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är klart. Efteråt kan man säga att (minst) 250 gr. I packningen och 300 dollar är en billig livförsäkring.
Men gör man en utflykt i ett område man känner till så tycker jag i alla fall att man kan förstå att det inte "blev av" att ta med en nödsändare. Men det är klart det är inte riktigt logiskt tänkt. Sådana här fall kanske gör att man får tummen ur och moderniserar sin packning med en sådan

Jag förstår vad du menar och möjligtvis hade jag tänkt likadant i hans ålder, Men det var ju ett svårtillgängligt område med risk för olyckor samt att han använde vapen (ökad risk för skador). Som veterinär har han ju sett en del skador och vet att en olycka sker så snabbt.
Citera
2017-05-26, 17:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår vad du menar och möjligtvis hade jag tänkt likadant i hans ålder, Men det var ju ett svårtillgängligt område med risk för olyckor samt att han använde vapen (ökad risk för skador). Som veterinär har han ju sett en del skador och vet att en olycka sker så snabbt.
Sedan är det ju det där med räckvidd. Jag har inte hängt med i utvecklingen. Men trillar man ner i en crevasse är jag inte säker på att en PLB har räckvidd genom snön. I alla fall inte en äldre, enklare modell.

Och, som sagt, det händer fort. Är man medvetslös kan man inte aktivera en vanlig PLB.

Hinner inte googla på de olika systemens prestanda nu.

(Men jag argumenterar inte mot att använda PLB förstås. Bara att man känner till systemets ev begränsningar. )
Senast redigerad av wwr 2017-05-26 kl. 17:22.
Citera
2017-05-26, 17:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan är det ju det där med räckvidd. Jag har inte hängt med i utvecklingen. Men trillar man ner i en crevasse är jag inte säker på att en PLB har räckvidd genom snön. I alla fall inte en äldre, enklare modell.

Och, som sagt, det händer fort. Är man medvetslös kan man inte aktivera en vanlig PLB.

Hinner inte googla på de olika systemens prestanda nu.

(Men jag argumenterar inte mot att använda PLB förstås. Bara att man känner till systemets ev begränsningar. )

Ja, räckvidden är ju ett problem - i synnerhet i en glaciärsspricka. Men han kunde ju inte förväg vilken slags olycka han skulle drabbas av, dvs om han överhuvudtaget skulle drabbas av en olycka. Hade han haft en nödsändare och varit vid medvetande efter en olycka, så ökade ju chanserna för att han skulle hittas - död eller levande. Nu är det ju med all (?) säkerhet så att han är död. Köld och skada/sjukdom är ingen bra kombination även om man är erfaren. Och ingen vet var han befinner sig.
Citera
2017-05-26, 18:03
Bannlyst
Någon skrev han höll med orientering och borde då va i ganska bra form. Ingen 120 kilos gubbe som inte skulle ta sig en meter med ett brutet ben.

Inte heller är han nån dansk nybörjare som aldrig sett fjäll förr som han som försvann för några år sedan.

Nej, något mycket allvarligt måste ha hänt. Troligast är att han fallit ner och dött i nåt hål i marken. Säger inte att det måste va glaciär utan räcker med att han snubblar och slår huvet i en sten och bli skymd under liksom

Såg det fanns större bäckar också. Att gå över sånna grunda kan vara mycket farligt även för vana. Jag är van i skog och mark och det har hänt att jag snubblat på sista stenen innan man är över då man kan bli lite oförsiktig, http://www.unfassbar.es/wp-content/uploads/2014/10/franz-josef-glacier.jpg

Dessa kan även frakta kroppen långt utanför sökområdet eller att den fastnar under ytan.

Och en sak till. Man verkar ha hittat tältet och nåt annat som tillhörde honom. Tyder på att han inte planerade gå vidare långt. Går man i sån bergiga terräng går man i snitt ett fåtal km i timmen, om ens det. Om någon har koll på hur man jagar dessa getter samt om man måste högt upp så skriv gärna.

Kollar man på bilderna så ser själva bergen väldigt svåra ut med Stup på flera meter lite här och där.
Terrängen nedanför bergen verkar dock betydligt enklare att gå i.http://svenskjakt.se/start/nyhet/sokandet-efter-forsvunnen-jagare-avbryts/

Känns även konstigt man ger upp söket så tidigt. 2 v bara och man kan fortfarande vara vid liv då.visst det verkar inte många grader men ändå.
Hade det varit min familjemedlem hade jag åkt dit direkt även om jag varit tvungen sälja allt jag har.
Senast redigerad av 123tja123 2017-05-26 kl. 18:27.
Citera
2017-05-26, 19:40
Bannlyst
Läste nyss att 6 människor dör årligen där vilket låter väldigt mycket.

Angående deras giftiga spindel så ska den inte finnas i området. Den finns dels lite längre norrut och sen endast sanddynor på kusten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Katipo#/media/File%3ARange_of_black_and_red_forms_of_Latrodectus _katipo.png

Den är dessutom utrotningshotad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in