Citat:
Ursprungligen postat av
Snitsigare
Förhör 2/3.
FL: förhörsledare, HP: Hörd person (AL)
"FL - Eh är det nåra andra mediciner får här? Än levaxin.
HP - Jag får ju ta, tabletter emot illusioner o psykos o sånt där.
FL - Okej.
HP - Det får jag.
FL - Hur påverkar det dig? Påverkar det dig nånting, rättare sagt, i, i det dagliga? Tillexempel när vi håller förhör eller nånting annat.
HP - Jag har ju väldigt många andar här inne i rummet just nu.
FL - Okej.
HP - Som pratar med mig bland annat.
Fall - Ja.
HP - Kanske inte pratar mycket. Gör oftast ljud. FL - Okej.
HP - Yes.
FL - Beskriv det, hur du.
HP - Usch, jag vet inte hur jag ska beskriva det. Liksom, det finns någonting man inte ser där. Asså som andra människor inte ser där.
FL - Mm.
HP - Det, jag får rysningar varje gång jag hör det komma. Asså de, dom viskar i mitt öra. Jag kan höra massa grejer. Jag, jag vet inte hur jag ska förklara det.
FL - Okej. När har dom här andarna börjat komma, du----?
HP - Jag har ju haft illusioner långt innan jag träffade Erika. "
Hur sjuk är egentligen AL? Spelar han bara för att slippa fängelse? Eller är det äkta tro?
E berättar samma sak i förhör på s 978-979:
E: Ja... han har fått någon Ablify tror jag den heter. Men... men den får han alldeles konstig. Så han har inte tagit den. Det gör saker och ting värre, han såhär... eh... ser saker och sånt. Jag vet inte riktigt vad det är han. Jag har inte hört han prata om det på länge men typ att han ser... eller det kanske jag inte, jag kanske inte ska säga det. Han ser saker i alla fall och eh... sånt. Så han tar inte medicinen, gör han inte, men han har medicin mot det.
FL: Vad menar du med att du inte ska säga något?
E: Ja, det kanske är för privat. Såhär... eller jag vet inte. Nej, jag vet inte. Men alltså... han säger att han ser typ sin död farbror och såna grejer eller han gjorde det förr, han har inte sagt det på jättejätte länge. Jag har inte hört sen... säkert förra vintern eller vad det var. Och när han tog de här tabletterna så blev det värre. Och så blev han alldeles konstig när han tog dem, så jag gillade inte den medicinen. Jag tyckte han skulle ha någon annan. Och han tar den inte. Såhär, den fick han och må dåligt. Jag gillade det inte alls.
---
FL: Vad var det han sa då på sjukhuset?
E: Någonting om skuggor, jag minns inte. Jag vart ganska ledsen.
(tystnad i cirka 11 sekunder)
E: Det var när jag satt i rummet... det var ett sådant där sällskapsrum... eller typ något rum där man fick sitta på sjukhuset med de anhöriga, eller såhär ens... ja, det var min mamma och min syster och han och jag i alla fall. För jag minns att jag tänkte att jag tyckte det var pinsamt att han sa det... att han ser skuggor, för det (ohörbart) liksom... medans min mamma och min syster satt där, och jag tänkte bara undrar vad de tänker liksom när han säger så det...