2017-05-25, 11:11
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Allt jag läst hittills tyder på att A är den som är galen.
Möjligen psykopat, med tanke på att de mystiska blåmärkena som alltid dyker upp på morgonen när E sovit och A varit vaken, faktiskt kan räknas som gas lighting.
Var i FUP ser du info som kan tolkas som att E är psyksjuk?

Det nämns ju att hon eventuellt är autistisk. Incidenten med att låsa in sig och trasha dasset känns inte heller helt sund. Sen att hon inte märkt ngt när "någon" misshandlat ihjäl hennes barn är ju också ngt graverande.
Men i och för sig, vad vet jag, hon kanske är frisk som en nötkärna.
Citera
2017-05-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hela den allmänna röran i hennes liv. Kvinnor som är röriga när det gäller studier, arbete, bostad, ekonomi, barnafödande, barnavård... hela kittet som hör till ett ansvarsfullt vuxenliv - brukar vara röriga när det gäller sex också.

Om man ska kasta någon skuld på mamman så verkar det snarare som om det isf skulle bottna i att hon haft lite väl undergiven roll gentemot den betydligt rörigare, konstigare (och skenheliga) A; hon säger t ex att hon först hade tänkt sig att det var mamman som skulle ta hand om barnet. Väldigt ålderdomligt.
Därav att hon inte heller stått på sig i sina misstankar utan hållit inne med det..
Citera
2017-05-25, 11:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tycker att det är konstigt just att frågan inte ens tas upp i fuppen. Det skulle ha varit det första jag hade frågat honom om ifall jag var förhörsledare: "hade du några misstankar om att H inte var din dotter?"
Det första du som förhörsledare hade gjort vore alltså att servera en motivering till varför han inte skulle ta ansvar för att barnet kom under vård eller för att skydda barnet om han tror att mamman utsätter det för någonting..

Vilken himla tur att du inte är förhörsledare.
Citera
2017-05-25, 11:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Det nämns ju att hon eventuellt är autistisk. Incidenten med att låsa in sig och trasha dasset känns inte heller helt sund. Sen att hon inte märkt ngt när "någon" misshandlat ihjäl hennes barn är ju också ngt graverande.
Autism är inte en psykisk sjukdom.
Citera
2017-05-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe

Håller med, när jag läste den historien svängde jag helt i skuldfrågan åt Es håll. Reagerade också på att hon var så våldsam mot den nioåriga flickan. Däremot har hon ju bevisligen varit väldigt orolig för flickan, det ser man på sökhistoriken. Varför skulle hon googla blåmärken och leukemi annars? Och om hon varit skyldig, varför skulle hon dokumentera skadorna? Det talar också till hennes fördel att hon verkar ha haft stabil uppväxt i fosterhemmet.
I förhören känns hon dessutom väldigt trovärdig. Så resonerar jag nu i alla fall, men jag har inte läst hela FUP än.
Citera
2017-05-25, 11:33
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är konstigt just att frågan inte ens tas upp i fuppen. Det skulle ha varit det första jag hade frågat honom om ifall jag var förhörsledare: "hade du några misstankar om att H inte var din dotter?"

visst, men det är nog för att det är så mycket som pekar på andra orsaker och inget som pekar på att det skulle handla om några misstankar kring föräldraskapet. f ö verkar ju A inte haft några problem med sånt tidigare då han fostrat en bonusdotter på samma sätt, som sin egen –*som han också verkar ha misshandlat..
Citera
2017-05-25, 11:44
Medlem
Snitsigares avatar
Förhör 2/3.
FL: förhörsledare, HP: Hörd person (AL)

"FL - Eh är det nåra andra mediciner får här? Än levaxin.
HP - Jag får ju ta, tabletter emot illusioner o psykos o sånt där.
FL - Okej.
HP - Det får jag.
FL - Hur påverkar det dig? Påverkar det dig nånting, rättare sagt, i, i det dagliga? Tillexempel när vi håller förhör eller nånting annat.
HP - Jag har ju väldigt många andar här inne i rummet just nu.
FL - Okej.
HP - Som pratar med mig bland annat.
Fall - Ja.
HP - Kanske inte pratar mycket. Gör oftast ljud. FL - Okej.
HP - Yes.
FL - Beskriv det, hur du.
HP - Usch, jag vet inte hur jag ska beskriva det. Liksom, det finns någonting man inte ser där. Asså som andra människor inte ser där.
FL - Mm.
HP - Det, jag får rysningar varje gång jag hör det komma. Asså de, dom viskar i mitt öra. Jag kan höra massa grejer. Jag, jag vet inte hur jag ska förklara det.
FL - Okej. När har dom här andarna börjat komma, du----?
HP - Jag har ju haft illusioner långt innan jag träffade Erika. "

Hur sjuk är egentligen AL? Spelar han bara för att slippa fängelse? Eller är det äkta tro?
Citera
2017-05-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makemydream
"Bara handlar om en månad"
Hur lång tror du den lilla flickan tyckte att den månaden var?

Nu läser du in något jag inte skrev. Jag svarade på åsikten att "varför går man inte bara isär om det är jobbigt" och menar på att det är nog väldigt få människor som går isär efter bara nån vecka om det börjar krisa.

Ingenstans har jag förringat Haileys lidande eller deras skuld. Men man måste ha lite rimlighet i vad man påstår och och tycker. Vi alla sitter här och är efterkloka, med någon slags facit i hand, det skall man inte glömma
Citera
2017-05-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Förhör 2/3.
FL: förhörsledare, HP: Hörd person (AL)

"FL - Eh är det nåra andra mediciner får här? Än levaxin.
HP - Jag får ju ta, tabletter emot illusioner o psykos o sånt där.
FL - Okej.
HP - Det får jag.
FL - Hur påverkar det dig? Påverkar det dig nånting, rättare sagt, i, i det dagliga? Tillexempel när vi håller förhör eller nånting annat.
HP - Jag har ju väldigt många andar här inne i rummet just nu.
FL - Okej.
HP - Som pratar med mig bland annat.
Fall - Ja.
HP - Kanske inte pratar mycket. Gör oftast ljud. FL - Okej.
HP - Yes.
FL - Beskriv det, hur du.
HP - Usch, jag vet inte hur jag ska beskriva det. Liksom, det finns någonting man inte ser där. Asså som andra människor inte ser där.
FL - Mm.
HP - Det, jag får rysningar varje gång jag hör det komma. Asså de, dom viskar i mitt öra. Jag kan höra massa grejer. Jag, jag vet inte hur jag ska förklara det.
FL - Okej. När har dom här andarna börjat komma, du----?
HP - Jag har ju haft illusioner långt innan jag träffade Erika. "

Hur sjuk är egentligen AL? Spelar han bara för att slippa fängelse? Eller är det äkta tro?

E berättar samma sak i förhör på s 978-979:

E: Ja... han har fått någon Ablify tror jag den heter. Men... men den får han alldeles konstig. Så han har inte tagit den. Det gör saker och ting värre, han såhär... eh... ser saker och sånt. Jag vet inte riktigt vad det är han. Jag har inte hört han prata om det på länge men typ att han ser... eller det kanske jag inte, jag kanske inte ska säga det. Han ser saker i alla fall och eh... sånt. Så han tar inte medicinen, gör han inte, men han har medicin mot det.
FL: Vad menar du med att du inte ska säga något?
E: Ja, det kanske är för privat. Såhär... eller jag vet inte. Nej, jag vet inte. Men alltså... han säger att han ser typ sin död farbror och såna grejer eller han gjorde det förr, han har inte sagt det på jättejätte länge. Jag har inte hört sen... säkert förra vintern eller vad det var. Och när han tog de här tabletterna så blev det värre. Och så blev han alldeles konstig när han tog dem, så jag gillade inte den medicinen. Jag tyckte han skulle ha någon annan. Och han tar den inte. Såhär, den fick han och må dåligt. Jag gillade det inte alls.
---
FL: Vad var det han sa då på sjukhuset?
E: Någonting om skuggor, jag minns inte. Jag vart ganska ledsen.
(tystnad i cirka 11 sekunder)
E: Det var när jag satt i rummet... det var ett sådant där sällskapsrum... eller typ något rum där man fick sitta på sjukhuset med de anhöriga, eller såhär ens... ja, det var min mamma och min syster och han och jag i alla fall. För jag minns att jag tänkte att jag tyckte det var pinsamt att han sa det... att han ser skuggor, för det (ohörbart) liksom... medans min mamma och min syster satt där, och jag tänkte bara undrar vad de tänker liksom när han säger så det...
Citera
2017-05-25, 11:53
Medlem
Detta på sidan 1007, förhör med E. E berättar att hon hör hjärtskärande skrik när hon är i badrummet, kommer ut och A säger att han "tappat kontrollen". Som ganska snabbt tolkas eller modifieras till "tappat fjärrkontrollen". Ingen som reagerat på det? Kan faktiskt tolkas som ett erkännande.

"FL: Och du minns inte om hon fortsatte skrika när du kom ut från badrummet då?
E: Jag tror att hon gjorde det. Det vore ganska konstigt om hon bara slutade. Det... den enda gången hon skrek när slutade tvärt det var om hon var ledsen och hon kunde kommat till mig. Kunde hon ibland sluta skrika med en gång, det är som och trycka på en knapp. Men eh... men jag tror ju inte alltså det där skriket var inte liksom ett vanligt skrik utan hon hade ju fått en kontroll på sig, så hon kanske hade ont. Eller så kanske hon var chockad. Jag vet inte.
FL: Och då frågade du givetvis Alexander vad som hade hänt? Eller vad det var?
E: Mm. Och jag... var inte så uppmärksam liksom på honom men han sa någonting om att tappat kontrollen och någonting så gjorde han något sådant där. Det är liksom..."
Citera
2017-05-25, 12:29
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag har funderat över hur snäll pappan var mot mamman. Jag menar, stämmer uppgifterna om strykrädd omplacerad hund och nuvarande vovve kissar på sig vid åsynen av pappan, samt att bebisen får blåmärken när han hanterat henne, så är ju något fel. Och varför skulle han då vara mjuk och go mot mamman? Kan tänka mig att han åtminstone gett henne verbala avhyvlingar av grövre sort om hon varit irriterande i hans ögon. Hon har ju varit väldigt undfallen hela tiden, jag menar, bara det att man som mamma låter pappan spela spel hela nätterna medan han "tar hand om barnet" är ju smått unikt, en gameande pappa som barnvaktar en baby nattetid skulle annars innebära stor kris i de flesta förhållanden, men här blev det normaliserat, som du skriver hon tycks inte vågat ifrågasätta.

Det ingår tyvärr i Flickor/kvinnors kriterier för ADD.http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar/Flickor-och-kvinnor-med-adhdadd---Uppdaterat/
Citat:
Flickors symptombild karakteriseras mer av problem med uppmärksamhet, vilket leder till att de oftare får diagnosen add än adhd. Vidare har flickor ofta inlärningssvårigheter och mer samsjuklighet i form av nedstämdhet och ångest.
Citat:
De kvinnor som utreds och diagnostiseras i vuxen ålder berättar ofta om svårigheter och misslyckanden de haft under skolåren. Svårigheter som kanske inte uppmärksammats av omgivningen och som beror på igångsättnings- och koncentrationssvårigheter samt uppmärksamhetsproblem. När det finns skyddande faktorer som hög begåvning, en stödjande familj och bra social förmåga märks ofta inte svårigheterna. Dessa blir uppenbara först när vuxenlivets krav på självständighet ökar och man ska klara såväl studier och arbetsliv som familjeliv. När de väl kommer i kontakt med vården söker de ofta hjälp för depression, ångest och låg självkänsla. De söker ofta hjälp via psykiatriska mottagningar, socialtjänst och liknande för andra bekymmer än det grundläggande och ursprungliga problemet med koncentrationssvårigheter.
A:s anhöriga visste ju om deras problem. Det första de gjorde var att röja i lägenheten. Flera personer mer än en timme! Skulle varit intressant att höra vad ambulanspersonal sa om hur det såg ut hemma.
A:s ADHD gör honom hyper. – Själva adhd:n är en stark prediktor, inte minst impulskontrollen.http://www.specialnest.se/liv-hem/adhd-vanligt-pa-svenska-fangelser

Citat:
Ett av de tydligaste och vanligast förekommande beteendena bland dem med adhd är svårigheter att behärska sina impulser. Den som agerar på impulser kommer av naturliga skäl oftare att utföra kriminella handlingar.

– Man känner något och så gör man det. Man blir förbannad och slår, eller vill ha den här grejen och tar den. Det är välbelagt att personer med adhd har svårare med konsekvenstänkande, säger Maria Bauer.

Ingen av dem tog medicin. Babyn borde verkligen ha rättigheter och fått stödperson av något slag även om föräldrarna ansåg de klarade sig själva. Jag anser att förutom A&E så har A:s anhöriga stort ansvar i det här. Han har fått utmärkelsen som en som kan barn. Det blir han styv i korken av och kör sitt race. Men ingen kollar.(Förutom A som kollar allt E gör) Fast alla vet att det fattas bitar i hans funktion. Det vet han också för då "kommer han inte ihåg eller ser inte" De täcker upp för grabben med att pusha på hur bra han är som förälder, de städar så ingen ska se eländet hemma.
Citera
2017-05-25, 12:35
Medlem
Westsacks avatar
Ang. As systers tunga.
Har inte A i fup sagt att hans syster gjorde det själv och ljög att det va E som gjorde det?

(Jag har inte läst fup, bara det andra citerat här)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in