2017-05-24, 19:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Är Rolf Sanberg en narcissist månne?

Oavsett hur övertygad, eller inte, man är i skuldfrågan så lär det knappast råda några tvivel om att Rolf Sanberg är en narcissist.
Citera
2017-05-24, 19:38
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är ett frågetecknen i historien. Intrycket jag får av SVT-dokumentärens framställning är att Robin hade en fallenhet till att fabulera. Antingen var det så eller så är det så dokumentären vill visa det.

Hade inte pappa W och styvmamma E koll på det vid första besöket hos polisen? Varför håller man fram den yngre när man kommer dit, som du beskriver det ovan? Polishus är ingen lekstuga. Vilka turer det därifrån och framåt varit mellan de tre föräldrarna och mordutredningen (och socialförvaltningen) har bara antytts. Här ligger en av de absolut största bitarna i pusslet.

Vidare tycker jag det är oklart - utifrån dokumentären - vilken dag Christians iakttagelse är ifrån, är det morddagen eller tidigare? Likaså Christians påstående om att Robin berättade för Christian att han sett något, när menade Christian att det skett? Om det är förhören som misslyckas med att reda ut det eller om det är SVT-dokun som utelämnar det är förstås oklart.

Jag är inte säker på det. Kanske kommer det fram centrala saker SVT-dokun utelämnat, kanske kommer det inte fram. Om det kommer fram kan Dan Josefsson hantera det genom vild och vilseledande argumentation, eller med att hävda att han måste ta i, ljuga är hans privilegium, han måste spetsa till produkten för att få samhällets kvarnhjul att börja röra på sig, ärendet behöver att han piskar upp en opinion. Sanningen får nån annan bry sig om.

1. Pratat med en femåring någon gång? De har alla en fallenhet till att fabulera. Fantasin springer fritt fram i den åldern och de har ibland svårt att skilja mellan den och verkligheten. Barn är inga trovärdiga vittnen, speciellt inte under ledande förhör.

2. Kolla på det sista förhören med barnen och fundera utifrån de frågor som ställs av förhörsledarna vad DJ skulle kunna ha utelämnat som kan vara centralt. Jag kan då inte se någonting. I det sista förhöret så försöker polisen desperat binda barnen till mordet genom att först mata dem med information om hur Kevin skulle ha blivit dödad, sedan med information om var Kevin hittades. Och sedan får de gissa vad polisen är ute efter så många gånger som krävs tills de blir nöjda. Efter detta förhöret hävdar polisen att barnen visste sådant som bara mördaren kunde ha vetat.

Av det vi har sett kunde barnen inte en enda gång beskriva något som gick att finna i den tekniska bevisningen trots polisens "hjälp". Detta gäller för mordvapnet, mordplatsen, fyndplatsen och tillvägagångssättet. Vad, exakt vad skulle DJ kunna ha utelämnat som ställer fallet på ända? Ge oss gärna något konkret.
Citera
2017-05-24, 19:42
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Nä, enbart PENGAR till josefsson!! Sådana vill han ha.

Citat:
NEJ, det tror, eller vet jag att det inte var??

Du verkar en aning förvirrad. Men du svarade iallafall på frågan vilket är mer än de flesta klarat av.

Men då inställer sig nästa fråga: Hur vet du det? Hur vet du att DJ inte visade förhören just för att det var genom förhören som polisen "knäckte" fallet eftersom teknisk bevisning saknades? Det är ganska magstarkt att slänga ur sig ett "vet" utan att motivera det.
Citera
2017-05-24, 19:48
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Oavsett hur övertygad, eller inte, man är i skuldfrågan så lär det knappast råda några tvivel om att Rolf Sanberg är en narcissist.
Och en oduglig polis! Nu jämrar han sig om att han är "hotad". Framgår inte riktigt vad hoten består i,
men man kan antaga att det har att göra med just hans oduglighet.
Citera
2017-05-24, 19:49
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Det är ett frågetecknen i historien. Intrycket jag får av SVT-dokumentärens framställning är att Robin hade en fallenhet till att fabulera. Antingen var det så eller så är det så dokumentären vill visa det.

Hade inte pappa W och styvmamma E koll på det vid första besöket hos polisen? Varför håller man fram den yngre när man kommer dit, som du beskriver det ovan? Polishus är ingen lekstuga. Vilka turer det därifrån och framåt varit mellan de tre föräldrarna och mordutredningen (och socialförvaltningen) har bara antytts. Här ligger en av de absolut största bitarna i pusslet.

Vidare tycker jag det är oklart - utifrån dokumentären - vilken dag Christians iakttagelse är ifrån, är det morddagen eller tidigare? Likaså Christians påstående om att Robin berättade för Christian att han sett något, när menade Christian att det skett? Om det är förhören som misslyckas med att reda ut det eller om det är SVT-dokun som utelämnar det är förstås oklart.

Att man åkte till polisstationen för Christian berättat att han sett Kevin med några äldre barn tidigare på morddagen och att Robin berättat i bilen att han också sett något, är väl ett vedertaget faktum, som jag inte sett har ifrågasatts.
Sedan kan man ha åsikter om att föräldrarna låter Robin berätta sin historia. Ingen vuxen människa borde ha trott på den, om man har det minsta kunskap om små barn. Allra minst Harrysson som sades vara expert på att höra barn som brottsoffer

Jag är inte säker på det. Kanske kommer det fram centrala saker SVT-dokun utelämnat, kanske kommer det inte fram. Om det kommer fram kan Dan Josefsson hantera det genom vild och vilseledande argumentation, eller med att hävda att han måste ta i, ljuga är hans privilegium, han måste spetsa till produkten för att få samhällets kvarnhjul att börja röra på sig, ärendet behöver att han piskar upp en opinion. Sanningen får nån annan bry sig om.
Att man åkte till påolisen för att Christian berättat att han på morddagen sett Kevin med några äldre barn och att Robin i bilen berättat att han också sett något.
Varför föräldrarna lät honom berätta lämnar jag därhän. Oavsett är det minst sagt anmärkningsvärt att vuxna människor inte bara talar om för lillgrabben vad du duktig han är klappar honom på huvudet och sedan ler åt varandra. Han vet ju absolut ingenting! Grabben var 5 år. En del verkar inte fatta hur liten en femåring är både till växt och mognad
Citera
2017-05-24, 19:54
Medlem
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citera
2017-05-24, 19:54
Medlem
trulyawesomes avatar
Undrar varför det inte nämndes ett knyst om Kevins familj, vad de gjorde när han försvann etc. I en stor del av mordfall så är det ju en person nära till offret som är mördaren, undrar om det är någon från familjen som GW syftade på att han misstänkte i den där expressen intervun.
Citera
2017-05-24, 20:02
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag kanske är magstark.. Du får ha ett fortsatt bra liv.

Jag upprepar frågan: Hur vet du att DJ inte visade förhören just för att det var genom förhören som polisen "knäckte" fallet eftersom teknisk bevisning saknades?
Citera
2017-05-24, 20:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
1. Pratat med en femåring någon gång? De har alla en fallenhet till att fabulera. Fantasin springer fritt fram i den åldern och de har ibland svårt att skilja mellan den och verkligheten. Barn är inga trovärdiga vittnen, speciellt inte under ledande förhör.
En del agerar ut sin fantasi verbalt, inte alla.
Men det är inte poängen. Hur läser du? Poängen är att Robin verkar göra det av vana, något som borde vara känd info om honom.

Citat:
12. Kolla på det sista förhören med barnen och fundera utifrån de frågor som ställs av förhörsledarna vad DJ skulle kunna ha utelämnat som kan vara centralt. Jag kan då inte se någonting. I det sista förhöret så försöker polisen desperat binda barnen till mordet genom att först mata dem med information om hur Kevin skulle ha blivit dödad, sedan med information om var Kevin hittades. Och sedan får de gissa vad polisen är ute efter så många gånger som krävs tills de blir nöjda. Efter detta förhöret hävdar polisen att barnen visste sådant som bara mördaren kunde ha vetat.
Det ser så ut, ja. Det ser ut som man fiskar efter vissa specifika svar, kanske svar man fått i tidigare förhör, eller kanske helst att det ska bubbla fram ett helt narrativ. Men det går mycket trögt, det går inte. Så ser det ut.

Finns det andra situationer i de förhör och förhörsdelar som inte blivit offentliga? Man vet inte förrän man granskat alla förhör. Men sättet man fiskar på i de fragment vi fått se kan säga oss något om kvalitén på förhörsmetoderna i de delar vi inte fått se. Det tycker jag talar till utredningskompetensens nackdel.

Citat:
1Av det vi har sett kunde barnen inte en enda gång beskriva något som gick att finna i den tekniska bevisningen trots polisens "hjälp". Detta gäller för mordvapnet, mordplatsen, fyndplatsen och tillvägagångssättet. Vad, exakt vad skulle DJ kunna ha utelämnat som ställer fallet på ända? Ge oss gärna något konkret.
Av det vi sett, just precis.
Citera
2017-05-24, 20:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Undrar varför det inte nämndes ett knyst om Kevins familj, vad de gjorde när han försvann etc. I en stor del av mordfall så är det ju en person nära till offret som är mördaren, undrar om det är någon från familjen som GW syftade på att han misstänkte i den där expressen intervun.

Tror inte att det är någon av föräldrarna. En vuxen person skulle knappast ha låtit den döda ligga så öppet och synligt som Kevin gjorde. Det minsta man skulle ha gjort vore ju att åtminstone slänga in kroppen i vassen. Allt tyder på att det är barn som utsatt Kevin för skadorna/döden.
Citera
2017-05-24, 20:14
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror inte att det är någon av föräldrarna. En vuxen person skulle knappast ha låtit den döda ligga så öppet och synligt som Kevin gjorde. Det minsta man skulle ha gjort vore ju att åtminstone slänga in kroppen i vassen. Allt tyder på att det är barn som utsatt Kevin för skadorna/döden.
Om det var ett heat of the moment-mord så är det ju bra större chans att man bara låter kroppen va och drar fort som fan därifrån än att man skulle bära på kroppen och riskera att bli sedd.
Citera
2017-05-24, 20:33
Medlem
Citat:
Det kan det förstås göra. Har dock mycket svårt att tro att man skulle gå så hårt fram om man inte hade rejält på fötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in