2017-05-24, 09:44
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om bouppteckningen, surprise, surprise, är en boplundring snarare än en hederlig bouppteckning, ville han nog inte ha sitt namn där i nuvarande läge.

Skulle nu uppteckningen vara OK, är det säkert mot JJs förmodan.
jag fattar inte detta med bouppteckning. vad är det som JM skrev under i PGs och JJs namn? Vad hade de med Akis bouppteckning att göra???
Citera
2017-05-24, 09:53
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag fattar inte detta med bouppteckning. vad är det som JM skrev under i PGs och JJs namn? Vad hade de med Akis bouppteckning att göra???

Hon har skrivit det som att de - som icke anhöriga och därmed opartiska - skulle ha gjort Akis bouppteckning.
Senast redigerad av Zissela 2017-05-24 kl. 10:25.
Citera
2017-05-24, 10:01
Medlem
Citat:

Hon har skrivit under att de båda varit förrättningsmän vid bouppteckningen.
"Vilka kan vara förrättningsmän?
De utomstående personer som närvarar vid en bouppteckning kallas för förrättningsmän. Förrättningsmännen får inte vara dödsbodelägare, efterarvingar eller ombud för någon av dessa. Det är bouppgivaren som utser vilka som ska vara förrättningsmän.
Vilka kan man välja?
Det ska vara två fysiska personer (män eller kvinnor), dvs inte juridiska personer (företag). Det finns inga formella krav på utbildning eller kunskaper för att vara förrättningsman, men de ska trovärdiga. Om man gör bouppteckningen själv utan professionell hjälp är det ett plus om de även är kunniga i arvsrätt. Det vanliga är att man använder sig av vänner, grannar, partners eller släktingar som inte ärver.
Vad ska förrättningsmännen göra?
Förrättningsmännens uppgift är att kontrollera att allt av betydelse har antecknats i bouppteckningen, t ex om det finns testamente, äktenskapsförord, arvsavstående eller dylikt. Förrättningsmännen ska även kontrollera att skulder är korrekta och att alla tillgångar och värderats på ett korrekt sätt. När de har kontrollerat alla uppgifter, så skriver de under bouppteckningen.
Närvaro på förrättningsdagen
Minst en av förrättningsmännen måste närvara på förrättningsdagen. Om inte båda närvarar, måste den icke närvarande förrättningsmannen i efterhand kontrollera att alla uppgifter är korrekta.
Från:
Vilka kan vara förrättningsmän? - Bouppteckning.se
https://www.bouppteckning.se/vilka-kan-vara-forrattningsman/

Förutom falska underskrifter skrev hon av ett billån på 228.000 som väl skulle varit på halva det beloppet, om ens något, har inte kollat det.
Plus att tvillingarna inte var företrädda av God man.
Citera
2017-05-24, 10:32
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Hon har skrivit det som att de - som icke anhöriga och därmed opartiska - skulle ha gjort Akis bouppteckning.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hon har skrivit under att de båda varit förrättningsmän vid bouppteckningen.
[i]"Vilka kan vara förrättningsmän?
De utomstående personer som närvarar vid en bouppteckning kallas för förrättningsmän. Förrättningsmännen får inte vara dödsbodelägare, efterarvingar eller ombud för någon av dessa. Det är bouppgivaren som utser vilka som ska vara förrättningsmän
Hade ingen aning att typ vem som helst kan bevittna bouppteckning. Det är som gjord på att "boplundra"
Citera
2017-05-24, 10:59
Medlem
Citat:
Hade ingen aning att typ vem som helst kan bevittna bouppteckning. Det är som gjord på att "boplundra"

Jo, det går utmärkt att som arvinge göra bouppteckningen. Om den är hyfsat enkel och arvingarna är överens. Det har jag gjort flera gånger, blanketten finns hos Skatteverket.
Citera
2017-05-24, 11:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag undrar om det finns något konstaterat om var Aki skulle hämta barnen? Var det inte så att dom inte fanns att hämta på överenskommen plats men att andra personer fanns där och meddelade att tvillingarna och JM åkt till Granliden?
Är detta höljt i dunkel eller finns något konkret till exempel var hans mobil befann sig?

letsdoit har skrivit tidigare om mobiler och deras rörelse.
Uppgifterna från JM är, som dom ofta är, lite svävande, men ändå ganska konkreta.
Aki lämnade barnen på dagis på morgonen. När barnen hämtades är svävande. Någon gång säger JM att det var vid lunchtid. Någon gång säger hon att det troligen var efter tre eftersom barnen får mellanmål klockan tre.

Allt enligt JM.

Jag kan inte minnas om det gjorts något försök att få uppgifter från dagis om när tvillingarna lämnades och hämtades där 2015-08-07 eller av vem.

Citera
2017-05-24, 11:01
Medlem
[quote=CC|60822713]Jo, det går utmärkt att som arvinge göra bouppteckningen. Om den är hyfsat enkel och arvingarna är överens. Det har jag gjort flera gånger, blanketten finns hos Skatteverket. Men utomstående bevittnar förstås, det kan vara en granne t ex.
Citera
2017-05-24, 11:23
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Uppgifterna från JM är, som dom ofta är, lite svävande, men ändå ganska konkreta.
Aki lämnade barnen på dagis på morgonen. När barnen hämtades är svävande. Någon gång säger JM att det var vid lunchtid. Någon gång säger hon att det troligen var efter tre eftersom barnen får mellanmål klockan tre.

Allt enligt JM.

Jag kan inte minnas om det gjorts något försök att få uppgifter från dagis om när tvillingarna lämnades och hämtades där 2015-08-07 eller av vem.

Någon gång säger hon efter Coop inköpen. Den gjordes vid 2 tiden om jag minns rätt.

Att få uppgift från dagis om en enskild hämtning för 2 års sedan finns inte på kartan.
Citera
2017-05-24, 11:47
Medlem
Sanningen är kanske det att JM har inte hämtat tvillingarna från förskolan.
När hon ger olika svar angående hämningar av tvillingarna.
Kan det vara JB eller DB eller JJ som hämtade tvillingarna?
Citera
2017-05-24, 12:10
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Vad har JM berättat om vad hon gjorde och vad som hände då pappa Göran mördades?
Siffran nio nämndes då åtal väcktes. Ska se om jag kommer ihåg vilka de nio var.
– Var hemma tillsammans med sonen AG.
– Sonen DB ansvarade för Görans död.
– Svärsonen JJ ansvarade för Görans död.
– MRs kompis ansvarade för Görans död.
– MR ansvarade för Görans död.
– JM åkte till Willys för att handla men glömde sitt kreditkort.
– JM skulle köra MR till Flen och en fest, men han kom på att han glömt marijuana så dom vände.
– JM sålde sex till tre kunder vid OKQ8 i Kungsör.

Nu behöver jag hjälp. Det var allt jag kom på just nu…

Var på Ica Maxi (skulle betala vittne 10k för detta alibi), hängde även ihop med Willys och förlorat kort.
Citera
2017-05-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Allt ser betydligt bättre ut nu, efter Druids förklaring om förekomst av kiselalger, som för mig var övertygande. Spelar ingen roll om dödssättet var drunkning eller kvävning. Hikes kommer inte kunna förklara hur Aki hittades i Hjälmaren med annat än att "någon helt okänd" flyttat kroppen dit. Spelar liksom ingen roll om dödssättet varit arytmi-hjärtstopp-uppkastning-död eller en ren drunkning. Hjälmarens vattenvårdsförbund tar regelbundet prover så det är bara för åkl att kolla proverna för 2015 om nu Hikes tänker konstra med att Druids prov var från 2017.

Tyvärr är det inte alldeles övertygande:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Finns flera svagheter orsakade av att ingen undersökning skedde vid den första obduktionen. Det har, vad jag kan minnas inte framkommit var vävnadsproverna togs och i vilket skick kroppen var där. Lårprover har nämnts av någon. Är detta en relevant provtagningsplats? Resultatet ska nog bara ses som ett indicium bland alla andra; det är mer troligt att han inte druknat i sjön än att han gjort det.

Nu har JH inte ifrågasatt relevansen särskilt mycket i domstolen. Misstänker att hon återkommer i saken och att minst ett av hennes vittnen kommer att diskutera kiselalger. I annat fall får väl Druids vittnesmål anses som ganska starkt. Hon kan ju även återkomma i HR; det här är ju bara en förfäktning.

Jag tycker att åk fått fram en stor mängd indicier som alla pekar åt samma håll. Att JM ljuger står väl klart för rätten. Att hon hotat och försökt leja folk likaså. Minst ett par motiv har framkommit varav åtminstone ett (pengar) har presenterats för rätten och ett har antytts (svartsjuka). Att hon varit på platsen är klarlagt.

APs dödssätt och händelseförloppet är inte klarlagt. Inte heller var han dog.

Åk har genom att uttala misstankar mot DB, JB och JJ lyft fram tänkbara medgärningsmän. Det får anses som högst sannolikt att JJ uttalat att han tagit livet av JJ på JMs uppdrag men det är inte bevisat att han verkligen gjort det.

Så, enligt min uppfattning finns en stor mängd indicier som tillsammans talar starkt för att JM är skyldig. Sedan vet jag inte hur en domstol ska tolka en indiciekedja. Helheten eller länkarnas styrka som avgör?
Citera
2017-05-24, 12:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Allt enligt JM.

Jag hade fått uppfattningen att JM skulle lämna över barnen till Aki, men han skulle alltså hämta dom på dagis och de var redan hämtade av JM? Det är ju anmärkningsvärt i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in