Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Allt ser betydligt bättre ut nu, efter Druids förklaring om förekomst av kiselalger, som för mig var övertygande. Spelar ingen roll om dödssättet var drunkning eller kvävning. Hikes kommer inte kunna förklara hur Aki hittades i Hjälmaren med annat än att "någon helt okänd" flyttat kroppen dit. Spelar liksom ingen roll om dödssättet varit arytmi-hjärtstopp-uppkastning-död eller en ren drunkning. Hjälmarens vattenvårdsförbund tar regelbundet prover så det är bara för åkl att kolla proverna för 2015 om nu Hikes tänker konstra med att Druids prov var från 2017.
Tyvärr är det inte alldeles övertygande:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Finns flera svagheter orsakade av att ingen undersökning skedde vid den första obduktionen. Det har, vad jag kan minnas inte framkommit var vävnadsproverna togs och i vilket skick kroppen var där. Lårprover har nämnts av någon. Är detta en relevant provtagningsplats? Resultatet ska nog bara ses som ett indicium bland alla andra; det är mer troligt att han inte druknat i sjön än att han gjort det.
Nu har JH inte ifrågasatt relevansen särskilt mycket i domstolen. Misstänker att hon återkommer i saken och att minst ett av hennes vittnen kommer att diskutera kiselalger. I annat fall får väl Druids vittnesmål anses som ganska starkt. Hon kan ju även återkomma i HR; det här är ju bara en förfäktning.
Jag tycker att åk fått fram en stor mängd indicier som alla pekar åt samma håll. Att JM ljuger står väl klart för rätten. Att hon hotat och försökt leja folk likaså. Minst ett par motiv har framkommit varav åtminstone ett (pengar) har presenterats för rätten och ett har antytts (svartsjuka). Att hon varit på platsen är klarlagt.
APs dödssätt och händelseförloppet är inte klarlagt. Inte heller var han dog.
Åk har genom att uttala misstankar mot DB, JB och JJ lyft fram tänkbara medgärningsmän. Det får anses som högst sannolikt att JJ uttalat att han tagit livet av JJ på JMs uppdrag men det är inte bevisat att han verkligen gjort det.
Så, enligt min uppfattning finns en stor mängd indicier som tillsammans talar starkt för att JM är skyldig. Sedan vet jag inte hur en domstol ska tolka en indiciekedja. Helheten eller länkarnas styrka som avgör?