2017-05-23, 14:19
Medlem
Samizdats avatar
Inbillar jag mig eller ser man färre inlägg i taget nu? Det kanske bara är minnet som spökar men att man bara kunde se 2-3 korta inlägg i taget (för att sedan behöva scrolla upp eller ner) känns inte bekant.
Citera
2017-05-23, 14:20
Medlem
flugrekorders avatar
Jag ser att enda skillnaden mellan en tråd man skrivit i och en vanlig tråd är ikonen längst ut till vänster. Jag undrar om det inte blir lite väl subtilt? På den gamla layouten så hade den ikonen lite röda inslag, kanske inte den ikonen behöver återkomma men att någonting annat testas för att lyfta upp trådar man skrivit i från listan?

Efter att ha klickat på visa profil så ser jag att det finns två ikoner för att lägga till medlemmar på ignorera eller som vänner. Är ignorera tillbaka nu? (Hoppas) och händer det någonting speciellt om jag lägger till medlemmen som vän? Om inte så kan man nog ta bort dom två ikonerna om ni nu ändå ska göra om hela gränssnittet.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Var bättre förr.
Gillar inte den nya designen på mobil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
(. .) först vill vi veta hur ni trivs med det nya formatet.

Trivs inte jättebra.

Kan förstå om ni av tekniska skäl behöver göra om, men designen har nu för låg läsvänlighet.

Instämmer i en hel del av det användaren sinewave skrivit här:
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter

framförallt angående färgval i olika fält.

Fixa gärna:
1. Ljusa upp inläggens text-fält.
Om jag inte tar fel så var text-fälten tidigare något ljusare, eller framförallt hade det mindre gult i sig,.

2. Justera även andra fälts färger, alldeles för mycket som stjäl fokus från inläggen nu.
sinewave har bra synpunkter där. Och det gäller inte bara fält/layout högst upp på sidan eller på sidorna, även färgen på fältet med inläggens tidpunkt: för mörkt.

- Topp-menyfältet: för mörk bakgrund, särskilt med färgen för texten (Aktuella ämnen, Nya ämnen etc)
- Fältet på inläggen, där tidpunkt anges: för mörkgrått, stjäl fokus från inläggs-text
- ogillas även: svart bakgrund i det dolda menyfältet med alla forumval (Dator och IT, Droger etc).
sån här layout (svart bakgrund med grå text) passar bättre som ev. extra layout-val i inloggat konto-läge - inte som grund-layout. Dålig läsbarhet.
Jämförelse: Ny layout till vänster. Gamla till höger: http://i.imgur.com/Dmau0SA.jpg

Generellt: För många olika färger, snegla mer på gamla forum-designen som har mycket genomtänkta val av färger, i nästan alla fält. Nya layoten: ogenomtänkt, plottrigt, försämrar läsbarhet på flera olika punkter. Ljusa upp. Ta bort svara bakgrunder i meny-fält mm. Återskapa ljusare inläggs-textfält, minska störande intryck av övriga fält mm.

3. Byt gärna typsnitt, personligen tycker jag att t ex verdana är bättre än helvetica neue.
särskilt viktigt är typsnittet om ni har för mörk bakgrund i text-fälten (vilket jag tycker ni har nu).
Helvetica neue, eller vad det nu är för typsnitt ni har nu, gör att texten tar större plats. På samma utrymme som jag tidigare kunde läsa tre inlägg ryms nu ca två (webb i dator). Ögat/hjärnan uppfattar text snabbare om man slipper scrolla så mycket. Och särskilt i långa trådar - där många skriver snabbt - så är det bra att kunna läsa ikapp snabbt, ogillar då att ha massa luft i onödan.
EX: http://i.imgur.com/Dmau0SA.jpg

Och ja, det är viktigt att forum-layouten som visas när man inte är inloggad har högst läsbarhet. Bra att kunna uppdatera sig snabbt när man sitter i publika miljöer, där man kanske inte vill behöva logga in.

4. Viktigt att i Aktuella ämnen kunna se tidpunkt för en ämnesstart, så jag snabbt kan avgöra om det är en nystartad eller gammal tråd.
(Något tveksam till fetstil (om det nu är det?) i ämnesrubrikerna i Aktuella ämnen) Bättre ha mer luft, rätt typsnitt och tillräckligt ljus bakgrund. Men de kritiken är inte så stark, fetstilen kan kanske accepteras, även om jag tycker det var lättare tidigare)

5. Sidnavigering är viktigt, särskilt i långa trådar.

6. Låt användare så långt som möjligt kunna välja den gamla designen.
Personligen föredrar jag, vilket framgår ovan, fler saker med den gamla designen.
Det var bra tidigare att slippa det extra klicket i meny för att välja delforum (t ex välja Aktuella brott och kriminalfall). Tidigare visades delforum med hover-drop-down, om jag fattade rätt. Nu behöver jag aktivt klicka på (först) ’samhälle’ för att sen kunna se alla delforum.

Slutsats: Läsbarheten (dator) har försämrats med den nya layouten.
Citera
Medlem
Använder PC. Synpunkter som jag inte sett någon annan ta upp:

1) I aktuella ämnen syntes tidigare antal sidor i tråden i nära anslutning till trådnamnet, vilket gjorde det väldigt lätt att få en uppfattning om hur lång tråden var vid en första anblick. Nu behöver jag kolla på högersidan för att få en antydan, men inte heller den är lika bra som innan. "1343 svar" säger mig mycket mindre om trådens omfattning än "50 sidor". Kanske är det något man lär sig med tiden, kanske är det inte någon annan än jag som bedömer om huruvida en tråd är intressant baserat på dess omfattning, men jag skulle i varje fall uppskatta om detta kom tillbaka.

2) I aktuella ämnen står det ingenting om när tråden skapats. Det ger mig en väldigt bra indikation om jag vill läsa en tråd eller inte. Ett gammalt ämne som plötsligt exploderat i popularitet är ofta extra intressant, medan jag gärna låter nya trådar lugna ner sig lite innan jag läser dem. Eller tvärtom i vissa fall, beroende på vad tråden handlar om.

3) Rubrikerna i aktuella ämnen är väldigt stora, jag skulle gärna se dem mindre så att mindre scrollande krävs.

Synpunkter som jag redan sett, och i vissa fall verkar bli åtgärdade (om de inte redan blivit det):

1) Att kunna navigera flera sidor än bara första, sista, föregående och nästa sida. Mycket saknat. Det skulle vara toppen att själv kunna mata in vilken sida man vill besöka. (Jag vet att jag kan uppnå exakt detta genom att mata in önskad sida i URL:en, men det känns inte lika genuint )

2) Användare utan avatarer har ett mellanrum mellan användarnamn och antal inlägg/registreringsdatum.

3) Jag skulle gärna se alla kategorier av aktuella ämnen på samma sida, som innan. När jag vill hitta intressanta trådar går jag alltid igenom alla kategorier, det vore skönt att slippa de extra klick som den nya designen innebär.

I övrigt hatar jag förändringar, men den nya designen verkar förvånansvärt överkomlig så länge de mest saknade funktionerna implementeras även här.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Gick in på avancerad sök och fyllde i "detta börjar ju bli LÖJLIGT" i nyckelordsrutan och sedan ditt användarnamn i rutan bredvid, fick fram denna tråden
Duktig idiot.

Försök nu få fram inlägget så som det ligger i tråden, är du snäll.
Citera
2017-05-23, 14:22
Medlem
Joomlas avatar
Kanonsnygg omdesign och skönt med bättre läsbarhet på AÄ. Enda jag saknar är, nu när loggan är högupplöst (retina-Mac) är att även faviconen på flikarna får bli högupplöst.

Edit: ikonen för ämnesverktyg, högst upp bredvid svara, borde vara någonting annat än tre prickar. Facebook- och twitterintegration tycker jag inte heller hör hemma här men det är väl en smaksak.

Går inte heller att command-klicka (ctrl-klick på PC) på kategorier i navigationsraden högst upp utan då får man både en ny flik och omdirigering av befintlig. Kanske en bekvämlighetsgrej, gäller Firefox.
Senast redigerad av Joomla 2017-05-23 kl. 14:24.
Citera
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men hur många gånger måste jag förklara, detta börjar ju bli LÖJLIGT!

Funktionen att kombinera en sökning med ord samt på användarnamn i en tråd är borta.

Det du säger vet jag redan, ok, visste inte från början, men det viktigaste för mig finns inte kvar.

DET DU SÄGER STÄMMER INTE, har testat, och träffen blir ALLA TRÅDAR SKAPADE av den personen, således inte alls vad jag är ute efter.
Du får nog förklara bättre. Vad exakt menar du med "ord samt på användarnamn"? Menar du att du i sökrutan vill kunna skriva a:[Username] [sökterm)? Det kan du fortfarande.

* Klicka på sökikonen
* Välj "Detta ämne" Det gör du genom att trycka på pilen som är till höger om sökfältet klickar där det står "Alla forum"
* Välj om du vill visa som ämnen eller inlägg
* Skriv in det du vill söka efter. Testa till exempel a:BigFatCone cmd
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
En grå penna bredvid de trådar man skrivit i är trist. Kör med en färg istället.

Ja, nu blir det större skillnad mellan varannan tråd vit, varannan grå, än mellan vilka man postat i eller inte.

Det där varannan tråd vit, varanann grå fattar jag överhuvudtaget inte vitsen med. Kan tas bort, stör bara.
Citera
2017-05-23, 14:23
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Sökfunktionen borde verkligen flyttas ned på sidan igen, med de olika alternativen (Detta ämne osv) direkt tillgängliga. Hela 5 klick krävs nu istället för 2...

"Det viktiga är inte hur forumet ser ut. Det viktiga är att forumet är användarvänligt." Hävdar Admin men jag tycker i princip varenda förändring tyder på motsatsen.

Flera har påpekat att sökfunktionen kan bli bättre.
Vi kommer titta närmare på detta, och se hur den kan förbättras.

admin
Citera
2017-05-23, 14:23
Medlem
freeriderXIIs avatar
Pricken som visar om man är inloggad på forumet eller ej (lyser grön eller rött) är rent estetiskt för liten.
Citera
2017-05-23, 14:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shorkulag
Använder PC. Synpunkter som jag inte sett någon annan ta upp:

1) I aktuella ämnen syntes tidigare antal sidor i tråden i nära anslutning till trådnamnet, vilket gjorde det väldigt lätt att få en uppfattning om hur lång tråden var vid en första anblick. Nu behöver jag kolla på högersidan för att få en antydan, men inte heller den är lika bra som innan. "1343 svar" säger mig mycket mindre om trådens omfattning än "50 sidor". Kanske är det något man lär sig med tiden, kanske är det inte någon annan än jag som bedömer om huruvida en tråd är intressant baserat på dess omfattning, men jag skulle i varje fall uppskatta om detta kom tillbaka.
Antal inlägg är betydligt mer talande än antalet sidor. Antalet sidor beror ju på hur många inlägg per sida man har. Antalet inlägg påverkas ju inte av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in