Citat:
Ursprungligen postat av
admin
(. .) först vill vi veta hur ni trivs med det nya formatet.
Trivs inte jättebra.
Kan förstå om ni av tekniska skäl behöver göra om, men designen har nu för låg läsvänlighet.
Instämmer i en hel del av det användaren sinewave skrivit här:
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter
framförallt angående färgval i olika fält.
Fixa gärna:
1. Ljusa upp inläggens text-fält.
Om jag inte tar fel så var text-fälten tidigare något ljusare, eller framförallt hade det mindre gult i sig,.
2. Justera även andra fälts färger, alldeles för mycket som stjäl fokus från inläggen nu.
sinewave har bra synpunkter där. Och det gäller inte bara fält/layout högst upp på sidan eller på sidorna, även färgen på fältet med inläggens tidpunkt: för mörkt.
- Topp-menyfältet: för mörk bakgrund, särskilt med färgen för texten (Aktuella ämnen, Nya ämnen etc)
- Fältet på inläggen, där tidpunkt anges: för mörkgrått, stjäl fokus från inläggs-text
- ogillas även: svart bakgrund i det dolda menyfältet med alla forumval (Dator och IT, Droger etc).
sån här layout (svart bakgrund med grå text) passar bättre som ev. extra layout-val i inloggat konto-läge - inte som grund-layout. Dålig läsbarhet.
Jämförelse: Ny layout till vänster. Gamla till höger:
http://i.imgur.com/Dmau0SA.jpg
Generellt: För många olika färger, snegla mer på gamla forum-designen som har mycket genomtänkta val av färger, i nästan alla fält. Nya layoten: ogenomtänkt, plottrigt, försämrar läsbarhet på flera olika punkter. Ljusa upp. Ta bort svara bakgrunder i meny-fält mm. Återskapa ljusare inläggs-textfält, minska störande intryck av övriga fält mm.
3. Byt gärna typsnitt, personligen tycker jag att t ex verdana är bättre än helvetica neue.
särskilt viktigt är typsnittet om ni har för mörk bakgrund i text-fälten (vilket jag tycker ni har nu).
Helvetica neue, eller vad det nu är för typsnitt ni har nu, gör att texten tar större plats. På samma utrymme som jag tidigare kunde läsa tre inlägg ryms nu ca två (webb i dator). Ögat/hjärnan uppfattar text snabbare om man slipper scrolla så mycket. Och särskilt i långa trådar - där många skriver snabbt - så är det bra att kunna läsa ikapp snabbt, ogillar då att ha massa luft i onödan.
EX:
http://i.imgur.com/Dmau0SA.jpg
Och ja, det är viktigt att forum-layouten som visas när man inte är inloggad har högst läsbarhet. Bra att kunna uppdatera sig snabbt när man sitter i publika miljöer, där man kanske inte vill behöva logga in.
4. Viktigt att i Aktuella ämnen kunna se tidpunkt för en ämnesstart, så jag snabbt kan avgöra om det är en nystartad eller gammal tråd.
(Något tveksam till fetstil (om det nu är det?) i ämnesrubrikerna i Aktuella ämnen) Bättre ha mer luft, rätt typsnitt och tillräckligt ljus bakgrund. Men de kritiken är inte så stark, fetstilen kan kanske accepteras, även om jag tycker det var lättare tidigare)
5. Sidnavigering är viktigt, särskilt i långa trådar.
6. Låt användare så långt som möjligt kunna välja den gamla designen.
Personligen föredrar jag, vilket framgår ovan, fler saker med den gamla designen.
Det var bra tidigare att slippa det extra klicket i meny för att välja delforum (t ex välja Aktuella brott och kriminalfall). Tidigare visades delforum med hover-drop-down, om jag fattade rätt. Nu behöver jag aktivt klicka på (först) ’samhälle’ för att sen kunna se alla delforum.
Slutsats: Läsbarheten (dator) har försämrats med den nya layouten.