2017-05-23, 01:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, som sagt, indiciekedjan är stark, men så länge händelseförloppet är oklart kan det fortfarande tänkas att Hikes kommer med ett förslag på ett sådant för att visa på rimligt tvivel. I vart fall lär hon sätta alla kreativa resurser hon har tillgång till på att åstadkomma detta, det är jag övertygad om. Återstår att se hur hon lyckas. Kanske kan hon styra rätten mot "brott mot griftefriden"?

Rätten måste ju dessutom, liksom jag, undra varför JJ inte är åtalad utan tvärtom släppts ur häktet. Vi förstår ju på vilken grund han häktades.

Åklagaren tycks ha ansett att MRs vittnesmål inte kunde styrkas, samma vittnesmål som nu används mot JM. Vad har JJ eller hans advokat sagt som fick åk att släppa ut honom och avstå från åtal? Det funderar nog Hikes på också om hon inte fått information av JJs advokat.
JJ är hot stuff. Däremot finns inte samma snara kring honom som JM. Det saknas givetvis bevisning, det kan vem som helst se, och därav inget åtal väckt (än...). Vore ju coolt om JM får nåt
ryck och vill hämnas. Typ dra med andra i fallet, man vet aldrig med denna dam, fullständigt opålitbar. Full rockärmen i ess som hon sparat på likt en morbid hobby, hehe.
Fan o äta sockerkaka hos denna.
Citera
2017-05-23, 02:08
Medlem
För en fällande dom i ett indiciemål krävs att det kan klarläggas att:
1) ett brott verkligen begåtts,
2) den misstänkte befunnit sig på platsen,
3) denne haft möjlighet att utföra brottet, och
4) någon annan gärningsman kan uteslutas.

(FB) Vad krävs för att bli fälld i ett sk. indiciemål?
Citera
2017-05-23, 02:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
När hon lät mörda sin make väntade inga tre millar i potten. Endast den tecknade livförsäkringen som han...ursäkta HON tecknat.
Sen höll Granliden på att rinna henne ur händerna också. Då är det bäst att mörda igen, jajamensan och Yes!!,
Det är nåt speciellt med Granliden, hon ter sig fixerad vid stället. Vid Akis frånfälle handlade det också om Granliden. Köpa stället eller köpa tomt, han vägrade.

Helt OT men det slog mig att jag läste nånstans att hennes far bodde där med den nya han träffade när det nu var.
Citera
2017-05-23, 02:49
Medlem
Watlocks avatar
Jag har följt tråden och läst det mesta samt vissa protokoll ingåendes i densamma.
Den mest intressanta personen att höra i AP s dödsfall torde den avlidne fadern (GM) ha varit om det vore möjligt men icke tyvärr. Som jag förstått det var det han som satt på lokala kontakter samt resurser att köpa lägenhet trots innevarande hus till dottern. Men trots det initiala antagandet av en olyckshändelse, är det konstaterat att husbilen var på väg mot Gotland eller redan där!? Detta är väl antagligen konstaterat men i en del av trådarna nämns att de möts på vägen utan uppmärksamhet av föräldrarna. Jaja kanske har jag läst tråden dåligt men då spekulationerna härjar fritt utan detta scenario framför jag den trots allt. Då scenariot i sådana fall kan ha tett sig på fler sätt än den gängse framförda uppfattningen.Samt även senare scenario et år senare.Dotterna poängterade likheten med sin far jämfört med systern och modern. Någon som har hårda stats på föräldrarnas position vid dödsfall nummer ett 2015!?
Citera
2017-05-23, 02:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Läkaren körde fel och anlände till platsen kring kl. 13.00. Han kryssade i sitt formulär 13.30. - Antag att AP avled 22.00. Han har då varit död i 15 - 15,5 h. - Men antag i stället att han varit död i ett dygn. I så fall avled han c:a kl. 13.00. Han har då precis hunnit SMS:a sin syster betr. blomvattning; nästa aktivitet från hans sida är ett SMS 13.19 - och det blir hans sista. - JM ringer honom (eller hans mobil) kl. 13.35 och pratar 21 sek. Sedan är det märkvärdigt tyst från AP:s sida - om man undantar de enligt NL "konstiga" chattmeddelanden hon fick motta.

Koden till AP:s mobil kunde JM. AP:s mobil med alla filmer och de massor av kort JM påstod att AP tagit med sin mobil har aldrig sett dagens ljus - och naturligtvis inte heller mobilen.

Skulle AP göra sig helt ren så när som på 36 kr (13 öre vid aug månads slut) utan att göra en överföring till sitt personkonto? - Det var vad som återstod när han slagit in sin betalkortskod för 3 kassar proppfulla med mat, blöjor, ljuslyktor, 1 kg kaffe mm. - Hur var det nu? - Skulle han - eller skulle han inte - frivilligt ha följt med till sommarstugan..?

Du har säker rätt om läkaren. Jag hade en minnesbild av han kontaktades när han var i Fagersta strax efter att Aki påträffats, men kom inte ihåg detaljerna om resten av han färd till Granliden.
Du har helt rätt att hypotesen att Aki är vid liv 21:19 är möjlig, men långt från säker. Han kan mycket väl ha varit död runt 13.30.
Om man ändå antar att det var han som spelade en finsk låt så blir intervallet ca 21:20 - 01:00.
När det gäller Akis telefon och koder så svarade JM i den när arbetsgivaren ringde och efterlyste Aki på måndagen. Den användes också för några andra aktiviteter. Jag har för mig att DB sagt att han lämnat in den för upplåsning, men inte visste vad som hänt med den sedan. Om uppgiften stämmer så talar den mot att JM visste koden. Man kan svara utan kod. Man kan ha telefonen olåst. Vad innebar DBs uttalande om inlämning? Var det sant eller var det en fejksanning á la JM?
Du har rätt om handlandet, men vad betyder det? Var Aki död eller hade bara han själv eller någon annan överlämnat hans kort och kod till någon? När JM tömde Akis konto på 100 000:- i början av mars så visste hon hans kod. Ändrade han kod sedan eller var det samma?

Jag blir snurrig av alla om och är tacksam över att du håller reda på uppgifterna som finns. Det är många frågetecken kvar även om det IMO är höjt över alla tvivel att JM bar ansvaret för Akis död.

Citera
2017-05-23, 03:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
För en fällande dom i ett indiciemål krävs att det kan klarläggas att:
1) ett brott verkligen begåtts,
2) den misstänkte befunnit sig på platsen,
3) denne haft möjlighet att utföra brottet, och
4) någon annan gärningsman kan uteslutas.

(FB) Vad krävs för att bli fälld i ett sk. indiciemål?

"Avvägningen mellan rättstrygghet och rättssäkerhet framstår dock som rimlig med hänsyn till rättsfallsstudien. Beviskravet är högt ställt och uppenbart svårt att uppnå, något som är fundamentalt för rättssäkerheten. Samtidigt konkurreras rättstryggheten inte bort genom möjligheten att kumulera indicier till en enhetlig och samverkande bevisstruktur som faktiskt gör det möjligt för indicier att ställa en tilltalads skuld utom rimligt tvivel."

Ur en uppsats om indiciebevisning i förhållande till beviskravet utom rimligt tvivel.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690

Högt ställda krav? Javisst! Kommer indiciekedjan att nå hela vägen innan rättegången är slut när det gäller mordet på Aki? Återstår att se.

Jag tror att det blir en fällande dom för mordet på Aki. Måndagens vittnesmål bidrog till att övertyga mig också om att en fällande dom är principiellt viktig. Det är mer som står på spel än "bara" det sammanlagda straffvärdet för JM som troligen blir livstid, oberoende av om Aki och hans anhöriga får upprättelse av rättsväsendet eller ej.

Citera
2017-05-23, 04:47
Medlem
Det här kommer troligen inte avgöras i tingsrätten. Någon av parterna kommer överklaga beroende på tingsrättens beslut. Det kommer gå vidare till hovrätten
Citera
2017-05-23, 06:35
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Vi vet inte vad som avhandlades bakom de lyckta dörrarna i dag, när AY förhördes. - Avled AP av drunkning/dränkning eller kvävning? - Hur mycket vatten fanns i hans lungor? Vad fanns mer än vatten? - Vad utvisar tarminnehållet? - Vilka hypoteser finns betr. någon blå (av)färgning mellan framtänderna i överkäken? - Vid andra obduktionen fanns inget vatten kvar, men hur mycket uppmättes vid den första? - Det behövs mer fakta i målet, men den undanhålls tills vidare: alla obduktionsfynd har inte redovisats.

Så mycket står dock klart: AP har inte drunknat i Hjälmaren. - Kan han ha kvävts av egna uppkastningar - och i så fall under vilka omständigheter?
En teori så god som någon : kvävd av sina egna spyor Jag har skrivit en kommentar i ämnet
Citera
2017-05-23, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kort sagt: du svamlar igen. Eden tillmäts inte den betydelse som du påstår. Snarare värderar man vilka intressen den förhörda personen har av utgången i målet, där beroendeförhållanden givetvis är kritiskt.
Läs någon av alla uppsatser i ämnet t ex denna, med citat nedan.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:781426/FULLTEXT01.pdf
(Och återigen det är inte advokaten som bestämt att MR ska höras som medåtalad utan det beslutet fattade rätten. Försök till psykning av vittnet och käppar i hjulet? Absolut. Stor betydelse? Knappast.)

"Ett första konstaterande är att domstolen inte endast ger sin tillit till att personen avlagt ed för att betrakta utsagan som tillförlitlig. Istället för att förlita sig på eden som sanningsgarant ska rätten göra en noggrann utredning av målsägandeutsagans tillförlitlighet. Av praxis går det att utläsa att målsägandeutsagan ensamt kan användas som bevisning för en fällande dom. Eftersom domstolen inte sätter hela sin tilltro till eden som sanningens frambringare utan använder sig av andra bedömningsmallar för att bedöma tillförlitligheten i utsagan verkar eden inte ge någon större bevisverkan. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan användas som bevis vid fällande dom tycks dessutom ge uttryck för att eden är ett överflödigt medel för att frambringa sanningen. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan uppfylla beviskravet att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade bär skuld till brottet visar att edens verkan på utgången i målet är obefintlig."

Nu tänker jag inte käbbla mer med dig på denna punkt, så vill du ha sista ordet, var så god.
Amanda Hikes ifågasatte under huf vad MR skulle vittna som, närstående? Rätten överlade en stund och talade om att MR ist skulle ses som medåtalad när han vittnade. Hikes hade givet en baktanke med detta, att sänka vittnet. Inte var det för att hon ville vara juridisk korrekt och hjälpa åklagarna att rätt skall vara rätt. Inte heller som du tror att Hikes skulle göra detta för att MR skulle banga ur och vägra vittna mot JM. Nej AH hade en baktanke då Åk försökte göra en fuling, försvaret var vaket och uppmärksammade rätten på de och drog vinst, MR nedgraderades till medåtalad. Att du säger tack och hej med en uppsats du inte förstår är inte konstigt, jag förstår dig.
Citera
2017-05-23, 07:13
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Läkaren körde fel och anlände till platsen kring kl. 13.00. Han kryssade i sitt formulär 13.30. - Antag att AP avled 22.00. Han har då varit död i 15 - 15,5 h. - Men antag i stället att han varit död i ett dygn. I så fall avled han c:a kl. 13.00. Han har då precis hunnit SMS:a sin syster betr. blomvattning; nästa aktivitet från hans sida är ett SMS 13.19 - och det blir hans sista. - JM ringer honom (eller hans mobil) kl. 13.35 och pratar 21 sek. Sedan är det märkvärdigt tyst från AP:s sida - om man undantar de enligt NL "konstiga" chattmeddelanden hon fick motta.

Koden till AP:s mobil kunde JM. AP:s mobil med alla filmer och de massor av kort JM påstod att AP tagit med sin mobil har aldrig sett dagens ljus - och naturligtvis inte heller mobilen.

Skulle AP göra sig helt ren så när som på 36 kr (13 öre vid aug månads slut) utan att göra en överföring till sitt personkonto? - Det var vad som återstod när han slagit in sin betalkortskod för 3 kassar proppfulla med mat, blöjor, ljuslyktor, 1 kg kaffe mm. - Hur var det nu? - Skulle han - eller skulle han inte - frivilligt ha följt med till sommarstugan..?

Om AP åkte till Granliden frivilligt eller ofrivilligt är väl en hypotetisk fråga. Han var ju död, eller....
Citera
2017-05-23, 07:53
Medlem
Citat:
Vi vet inte vad som avhandlades bakom de lyckta dörrarna i dag, när AY förhördes. - Avled AP av drunkning/dränkning eller kvävning? - Hur mycket vatten fanns i hans lungor? Vad fanns mer än vatten? - Vad utvisar tarminnehållet? - Vilka hypoteser finns betr. någon blå (av)färgning mellan framtänderna i överkäken? - Vid andra obduktionen fanns inget vatten kvar, men hur mycket uppmättes vid den första? - Det behövs mer fakta i målet, men den undanhålls tills vidare: alla obduktionsfynd har inte redovisats.

Så mycket står dock klart: AP har inte drunknat i Hjälmaren. - Kan han ha kvävts av egna uppkastningar - och i så fall under vilka omständigheter?
Verkligen inte undra på att JM inte rörde en min på hela dagen. Det var en tung fakta inledning för henne antar jag, även om vi inte fick reda på innehållet.
Citera
2017-05-23, 08:08
Medlem
Reimers avatar
Ny dag i paradiset!

Då kör vi då och vi får se om JM sitter som en lobotomerad sjögurka idag igen, det var en hård dag för henne igår och den här dagen lär ju inte bli bättre.

Åklagarna har sin plan klar och följer den väl, det börjar se bra ut även i den här delen gällande A*i,s död, det kommer att bli ännu bättre när mordet på GM och mordförsöket på AM ska avhandlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in