Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Läkaren körde fel och anlände till platsen kring kl. 13.00. Han kryssade i sitt formulär 13.30. - Antag att AP avled 22.00. Han har då varit död i 15 - 15,5 h. - Men antag i stället att han varit död i ett dygn. I så fall avled han c:a kl. 13.00. Han har då precis hunnit SMS:a sin syster betr. blomvattning; nästa aktivitet från hans sida är ett SMS 13.19 - och det blir hans sista. - JM ringer honom (eller hans mobil) kl. 13.35 och pratar 21 sek. Sedan är det märkvärdigt tyst från AP:s sida - om man undantar de enligt NL "konstiga" chattmeddelanden hon fick motta.
Koden till AP:s mobil kunde JM. AP:s mobil med alla filmer och de massor av kort JM påstod att AP tagit med sin mobil har aldrig sett dagens ljus - och naturligtvis inte heller mobilen.
Skulle AP göra sig helt ren så när som på 36 kr (13 öre vid aug månads slut) utan att göra en överföring till sitt personkonto? - Det var vad som återstod när han slagit in sin betalkortskod för 3 kassar proppfulla med mat, blöjor, ljuslyktor, 1 kg kaffe mm. - Hur var det nu? - Skulle han - eller skulle han inte - frivilligt ha följt med till sommarstugan..?
Du har säker rätt om läkaren. Jag hade en minnesbild av han kontaktades när han var i Fagersta strax efter att Aki påträffats, men kom inte ihåg detaljerna om resten av han färd till Granliden.
Du har helt rätt att hypotesen att Aki är vid liv 21:19 är möjlig, men långt från säker. Han kan mycket väl ha varit död runt 13.30.
Om man ändå antar att det var han som spelade en finsk låt så blir intervallet ca 21:20 - 01:00.
När det gäller Akis telefon och koder så svarade JM i den när arbetsgivaren ringde och efterlyste Aki på måndagen. Den användes också för några andra aktiviteter. Jag har för mig att DB sagt att han lämnat in den för upplåsning, men inte visste vad som hänt med den sedan. Om uppgiften stämmer så talar den mot att JM visste koden. Man kan svara utan kod. Man kan ha telefonen olåst. Vad innebar DBs uttalande om inlämning? Var det sant eller var det en fejksanning á la JM?
Du har rätt om handlandet, men vad betyder det? Var Aki död eller hade bara han själv eller någon annan överlämnat hans kort och kod till någon? När JM tömde Akis konto på 100 000:- i början av mars så visste hon hans kod. Ändrade han kod sedan eller var det samma?
Jag blir snurrig av alla om och är tacksam över att du håller reda på uppgifterna som finns. Det är många frågetecken kvar även om det IMO är höjt över alla tvivel att JM bar ansvaret för Akis död.
–