2017-05-22, 23:57
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotkiw123
http://status.st/
Varför tar det så lång tid för resultaten av denna månaden att komma upp?

Han uppdaterar en gång i månaden just nu, men planerar att öka detta till valåret.

Han har sagt att han är öppen för hjälp med sidan, så det är bara att höra av sig till honom om någon är intresserad av siffror och uppdateringar av sidan.

Resultaten är uppe, kolla högst upp. Där kan du klicka på "Fler Nyheter" också så kommer alla resultat och nyheter upp i en lista.
Senast redigerad av 8711 2017-05-23 kl. 00:03.
2017-05-23, 00:09
Medlem
8711s avatar
Månadens månadssnitt jämfört med förra månadens, undantaget Ipsos som inte kommit ännu.

April: 21,23% efter sex mätningar.

Maj: 20,17% efter sex mätningar.

Det beror främst på att Sentio och Yougov tog ner SD från kraftigt höga nivåer förra månaden.

Om SD får samma siffra hos Ipsos som förra månaden skulle det innebära ett månadssnitt för maj på:

19,8% för maj månad.

Sen ska SCB in för maj också, den mätningen kommer i början av juni.
2017-05-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Påminner inte så lite om Honecker
Samma tanke slog mig också.
2017-05-23, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Månadens månadssnitt jämfört med förra månadens, undantaget Ipsos som inte kommit ännu.

April: 21,23% efter sex mätningar.

Maj: 20,17% efter sex mätningar.

Det beror främst på att Sentio och Yougov tog ner SD från kraftigt höga nivåer förra månaden.

Om SD får samma siffra hos Ipsos som förra månaden skulle det innebära ett månadssnitt för maj på:

19,8% för maj månad.

Sen ska SCB in för maj också, den mätningen kommer i början av juni.

Egentligen så är SD:s nuvarande siffror bara intressanta i ett avseende.
Nästa vecka håller regeringspartiet MP kongress, och deras miserabla resultat i OM kan mycket väl leda till uppbrott av den nuvarande regeringen?
2017-05-23, 02:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Herr Statsminister och indirekt socialdemokraterna fick sig en offentlig näsbränna idag. Löfven blev alltså utbuad av massorna när han steg upp på scenen inför hyllningarna av hockeyguldet.
En simpel händelse som detta är en opinionsundersökning så god som någon. De väluppfostrade svenskarna har fått nog och S är kraftigt överskattade i diverse mätningar. Fan vet om inte Åkesson hade klarat sig utan burop, killen är tio gånger folkligare än Löfven...märkligt nog.

Tror du har helt rätt, detta var en av de tydligare opinionsmätningarna hittills i år. Med tanke på att detta utspelade sig i centrala Stockholm också och inte i Sölvesborg eller Åstorp så väger ju dessa burop mycket tyngre... Kan det vara så att Stockholmarna på allvar börjar vakna och att de inser att massinvandringen har vissa oönskade konsekvenser? Denna djupa avsky och protest mot Löfven och det Socialdemokratiska partiet - som med stor sannolikhet kommer att öka i omfattning och styrka fram till den 9 september nästa år - vad kan detta betyda för SD i opinionsmätningarna? Visar en sådan här händelse inte att S är överskattade i opinionen och SD troligen underskattade? Vet att man inte ska, kan och bör dra för stora växlar av en enstaka händelse, men faktum är att Stefan "Mitt Europa Bygger Inga Murar" Löfven är mycket illa omtyckt för närvarande.
2017-05-23, 02:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jisses, är det sant? Påminner inte så lite om Honecker & Ceaușescu när verkligheten började komma ifatt.

Man hör hur de skriker "Sossesvin" och "Fel Tillfälle" vid 1:13 in i klippet, när Åke Unger inleder presentationen av statsministern... det lär dessutom ha hörts mer i verkligheten än i TV-sändningen. Har inte sett något liknande i Sverige vad jag kan minnas. Kan man tolka detta som en liten mini-opinionsmätning av det politiska läget i vår huvudstad? Löfven har det inte lätt just nu...

https://www.youtube.com/watch?v=3OV6V58laEg
2017-05-23, 05:59
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Valet 2014:

7 av SD:s 10 tyngsta fästen i kommunerna fanns Skåne.

1. Örkelljunga 24,0 procent
2. Ljusnarsberg 23,6 procent
3. Svalöv 23,5 procent
4. Burlöv 22,9 procent
5. Bromölla 22,8 procent
6. Hässleholm 23,7 procent
7. Åstorp 22,5 procent
8. Sölvesborg 22,3 procent
9. Tomelilla 22,1 procent
10. Falköping 21,2 procent

När hamnade Falköping i Skåne?
2017-05-23, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
När hamnade Falköping i Skåne?

Falköping hamnar utanför Skåne när du nyktrat till!
2017-05-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Dina försiktiga prognoser antyder att du tror att Sifo, Ipsos, Demoskop och Novus helt plötsligt blivit kompetenta och slutat underskatta SD, vad får dig att tro det?

Vet inte om det är kompetens egentligen. Blev faktiskt uppringd av SIFO igår när jag klippte gräset. Svarade eftersom samma nummer ringt ett par gånger tidigare men då hade jag struntat i att svara. När damen presenterade sig blev jag irriterad av att bli avbruten och berättade att jag är med i Nix just för att slippa sådant varefter damen fick förklara att just de var undantagna från Nix. Lade på efter ett rätt kort samtal...

Tycker ändå att jag är rätt tolerant mot undersökningar. Svarar på en del på nätet och sådana jag får på brev via jobbet. Det är irriterande att bli avbruten när man arbetar av något som man inte är intresserad av dock...
2017-05-23, 08:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Crispy kanske kan förklara varför (s)vt tog bort ljudet av buandet i svtplay-versionen :

Utan tvivel krävs minst ett orakel för att övertyga oss mindre utrustade...

2017-05-23, 08:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Man hör hur de skriker "Sossesvin" och "Fel Tillfälle" vid 1:13 in i klippet, när Åke Unger inleder presentationen av statsministern... det lär dessutom ha hörts mer i verkligheten än i TV-sändningen. Har inte sett något liknande i Sverige vad jag kan minnas. Kan man tolka detta som en liten mini-opinionsmätning av det politiska läget i vår huvudstad? Löfven har det inte lätt just nu...

En litet försiktigare tolkning är ju att idrottspubliken helt enkelt tyckte det VAR fel tillfälle att åka politisk kälke på VM-guldet. Man skulle förmodligen kunna buat ut vem som helst som så oblygt och politiskt närigt försökt glida med på idrottsframgången. (komplicerat, rent opinionsmässigt, men lika "rätt" att vara landsfader vid terrordåd, lika fel att vara "förbundskapten" vid en idrottsframgång.)

Varför Åkesson skulle fått frikort av publiken att göra samma sak kan man fråga sig. Troligen inte.
2017-05-23, 08:56
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Det som påminner mest om Honecker & Ceaușescu är SvT:s klumpiga redigering av sin "livesändning". Lövens tal hörs i bakgrunden innan han håller det. När han sedan skall visas i bild är det något fel på ljudet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in