2017-05-22, 22:50
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu bidde det mycket intressant att läsa ikapp (tack till den som uppmärksammade live ekuriren).
Sammanfattade ur liverapporterna för bättre översyn, slänger in det i tråden likaväl (egen rubricering)

KISELALGER

Henrik Druid, Professor i rättsmedicin vid Karolinska institutet, har arbetat inom rättsmedicin sen 1993. Enligt Svt live är han en av få experter på kiselalger i Sverige.

Kiselalger är encelliga växter med ett hårt skal av kiseldioxid som inte bryts ner - även om de inte är levande så finns de kvar. Kiselalger finns i alla sötvatten.
Vid drunkning inandas vatten, ofta flera liter, och vattnet fortsätter ut i blodet. De kan sen hittas i benmärg, njurar och andra organ.

Utvidgad rättsmedicinsk obduktion
Klockrent och ett stort tack för sammanställningen! (OT. Jag kommer förmodligen att drömma om kiselalger i natt!)
Citera
2017-05-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men alltså: denna 'problematik' måste man ju ha tänkt till om innan, parterna vet ju givetvis på förhand vilka som kallas som vittnen och de bör ju då i god tid innan huf påtala ev 'klagan' på vilka som kallats. Och alla vittnen skall väl godkännas av rätten, att de har något att tillföra målet och vilken relation de har till åtalade etc.. Känns mkt märkligt det hela.

Tippar på att de kommer fram till att han skall höras upplysningsvis.

Edit: var lite långsam.. han var alltså först där som vittne; någon som vet om han avlade vittnesed?
Antar att Hikes ville att M.R skulle vittna i egenskap av medåtalad,
hon markerar samtidigt att M.R har allt att vinna på anklaga J. M.
Att M.R,s beskrivning kanske inte är trovärdig.
Hikes ville förminska hans trovärdighet, men det sprack fullständigt för de två andra Afghanpojkar vittnade och förstärkte sanningshalten i l M. R,s berättelse om mordet på Aki.
Dessvärre så vet ingen av dessa tre grabbar något om detaljerna i dränkningen, eller om Aki redan varit död när han placerades i sjön. De kan bara vittna om vad J.J har anförtrott till M.R
(Hike laddar till del två-där hon kommer att gå hårt åt M.R .)Hon drar upp sina riktlinjer med Johanna-så det blir så motsägelsefullt.
Citera
2017-05-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Dessutom. Refraktor visade på referaten från vlt. Det är svårt när man är bunden till vad reportrarna väljer att referera. Tydligheten hos vlt var dock markant vad gäller kiselagerna och vart i vävnaderna dessa återfanns.

Fynden av kiselalger fanns bara i lungorna. Inte i de andra vävnaderna.

På fråga om det spelat någon roll om man letat efter dem vid första obduktionen med tanke på användadet av medel och verktyg, svarar han nej. Att de då isådana fall närmast då borde varit färre (typ 0-2).

För mig är detta svårt att greppa. Mannen har vatten i lungorna? Varför annars säga drunkning? Men inga alger, alltså inte sjövatten. Alltså annat vatten? Hur får man en kropp med vattenfyllda lungor ner till sjön utan att vattnet i lungorna åker ut?

Suck, tillbaka till vattenslangar och icke matchade droger.

Om inte en kompletterande fråga ställs av åklagaren om avspolade organ imorgon. Jag håller möjligheten öppen lite till men har full förståelse för de som inte gör det.
En medicinskt okunnig "ingenjörsfråga": Varför skulle inte vattnet i lungorna stanna kvar, speciellt om liket hanteras i ryggläge ? Han var ju död och kroppen livlös. Vid livräddning av en närapå drunknad är det väl en viss ansträngning med att tömma lungorna innan konstjord andning kan inledas.
Citera
2017-05-22, 23:00
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Samma inspelning men med rörlig bild på åklagaren.
Jag hade en länk till det, men klippet fanns inte kvar.

Det är inte så viktigt. När jag kan, lagrar jag ner klipp, men vissa källor har jag inget bra verktyg till. För YT kör jag 4K video downloader som jag tycker fungerar bra.

Ok. Det vill jag också minnas... Varför redigera bort det? (Du behöver inte svara, tänker bara högt.)
Citera
2017-05-22, 23:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nu leker du ordpolis så pass att du tappar tänket tillika som förståndet. MR förhördes inte som vittne under ed utan som medåtalad vilket betyder att hans vittnesmål skall tolkas med försiktighet. Det är vad som gäller. Stor skillnad på att vittna som vitten under ed mot som att vittna som medåtalad, släkting osv. Så jajamensan här talar vi NEDGARDERING av rang, Hikes trollade bort vittne under ed och spydde fram medåtalad till åklagarna.

Kort sagt: du svamlar igen. Eden tillmäts inte den betydelse som du påstår. Snarare värderar man vilka intressen den förhörda personen har av utgången i målet, där beroendeförhållanden givetvis är kritiskt.
Läs någon av alla uppsatser i ämnet t ex denna, med citat nedan.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:781426/FULLTEXT01.pdf
(Och återigen det är inte advokaten som bestämt att MR ska höras som medåtalad utan det beslutet fattade rätten. Försök till psykning av vittnet och käppar i hjulet? Absolut. Stor betydelse? Knappast.)

"Ett första konstaterande är att domstolen inte endast ger sin tillit till att personen avlagt ed för att betrakta utsagan som tillförlitlig. Istället för att förlita sig på eden som sanningsgarant ska rätten göra en noggrann utredning av målsägandeutsagans tillförlitlighet. Av praxis går det att utläsa att målsägandeutsagan ensamt kan användas som bevisning för en fällande dom. Eftersom domstolen inte sätter hela sin tilltro till eden som sanningens frambringare utan använder sig av andra bedömningsmallar för att bedöma tillförlitligheten i utsagan verkar eden inte ge någon större bevisverkan. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan användas som bevis vid fällande dom tycks dessutom ge uttryck för att eden är ett överflödigt medel för att frambringa sanningen. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan uppfylla beviskravet att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade bär skuld till brottet visar att edens verkan på utgången i målet är obefintlig."

Nu tänker jag inte käbbla mer med dig på denna punkt, så vill du ha sista ordet, var så god.
Citera
2017-05-22, 23:29
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kort sagt: du svamlar igen. Eden tillmäts inte den betydelse som du påstår. Snarare värderar man vilka intressen den förhörda personen har av utgången i målet, där beroendeförhållanden givetvis är kritiskt.
Läs någon av alla uppsatser i ämnet t ex denna, med citat nedan.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:781426/FULLTEXT01.pdf
(Och återigen det är inte advokaten som bestämt att MR ska höras som medåtalad utan det beslutet fattade rätten. Försök till psykning av vittnet och käppar i hjulet? Absolut. Stor betydelse? Knappast.)

"Ett första konstaterande är att domstolen inte endast ger sin tillit till att personen avlagt ed för att betrakta utsagan som tillförlitlig. Istället för att förlita sig på eden som sanningsgarant ska rätten göra en noggrann utredning av målsägandeutsagans tillförlitlighet. Av praxis går det att utläsa att målsägandeutsagan ensamt kan användas som bevisning för en fällande dom. Eftersom domstolen inte sätter hela sin tilltro till eden som sanningens frambringare utan använder sig av andra bedömningsmallar för att bedöma tillförlitligheten i utsagan verkar eden inte ge någon större bevisverkan. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan användas som bevis vid fällande dom tycks dessutom ge uttryck för att eden är ett överflödigt medel för att frambringa sanningen. Att målsägandeutsagan utan stödbevisning kan uppfylla beviskravet att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade bär skuld till brottet visar att edens verkan på utgången i målet är obefintlig."

Nu tänker jag inte käbbla mer med dig på denna punkt, så vill du ha sista ordet, var så god.
Beundransvärt att du bemödade dig så här långt
Citera
2017-05-22, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Klockrent och ett stort tack för sammanställningen! (OT. Jag kommer förmodligen att drömma om kiselalger i natt!)
Ja, vore det inte för morbid reflektion i sammanhanget så kan man säga att man fått kiselalger på hjärnan..

Det finns bedrägeri via relativt nyansökt livförsäkring på två mille och urkundsförfalskning.
Det finns indikationer på insyn i ett mord även om det kanske inte är aktiv delaktighet.
Det finns beställningar om att han skulle mördas och de facto ett mord (GM) med samma beställningsmönster.
Nu lutar det åt mord via kiselalgerna via sakkunnigutlåtande.
Frågan är vad som har hänt då kvävning även inkommer i bilden?

Jag tror jag tar mig en funderare igen kring silvertejp över munnen och huvudet nedtryckt i nåt kiselalgfattigt vatten. Det torde gå vatten in via snoken vid försök till inandning (drunkning) men måtte väl nästintill spränga lungorna om man även har aspiration i åtanke? Lär ju knappast bli bra kippande efter luft öht om huvudet råkar komma över vattenytan.
Senast redigerad av develi 2017-05-22 kl. 23:34.
Citera
2017-05-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nu leker du ordpolis så pass att du tappar tänket tillika som förståndet. MR förhördes inte som vittne under ed utan som medåtalad vilket betyder att hans vittnesmål skall tolkas med försiktighet. Det är vad som gäller. Stor skillnad på att vittna som vitten under ed mot som att vittna som medåtalad, släkting osv. Så jajamensan här talar vi NEDGARDERING av rang, Hikes trollade bort vittne under ed och spydde fram medåtalad till åklagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Skillnad? Milsvid. Denna skvaller-FUP och därtill skvaller-åtal kryddas ändå ibland av ett och annat vittne som får ed.

Mäklaren.

Han upplevde Aki som "obehaglig", drogpåverkad och tillsynes omgiven av massvis med tomma vinflaskor.

Jag undrar just vad åkl tänkte på när man går till rättegång mot JM för mord, nu medelst KVÄVNING också och vittnen som tillstår att det var JJ som utförde? en ny rättsskandal antar jag GW tänker. Fast han hör man icke ett pillkvitt av.

När det gäller MR har det ingen betydelse alls. Han kommer att dömas för mord och sedan spelar inget annan någon roll. Han skulle med stor säkerhet inte kunna överbevisas om mened ändå.
Citera
2017-05-22, 23:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Samma inspelning men med rörlig bild på åklagaren.
Jag hade en länk till det, men klippet fanns inte kvar.

Det är inte så viktigt. När jag kan, lagrar jag ner klipp, men vissa källor har jag inget bra verktyg till. För YT kör jag 4K video downloader som jag tycker fungerar bra.

Är det han med den obefintliga "utredningsresursen"?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Aam23/arbogakvinnans-valdslakejer-pekades-ut-fore-mordet--forhordes-aldrig
(16:55)
Citera
2017-05-22, 23:39
Medlem
lasternassummas avatar
Detaljer i stora drag
Även om det kan vara svårt att se skogen för träd så tycker jag att detaljerna bygger det här fallet i hög grad. En liten detalj i dag var att läkaren som kom till Granliden efter Akis död uppskattade att Aki varit död i "minst tio timmar" enligt förhör i FUP.

I dag sa han:

"Jag uppskattar att han varit död i 12-24 timmar, sa läkaren."

Om jag uppskattar läkarens ankomsttid till ca 11.00 så blir tidsintervallet för då döden inträffade
ca 11.00 till 23.00 på fredagen.

Kom ihåg att detta är en ungefärlig uppskattning.

Sista livstecknet från Aki, om det nu var från Aki, var när han spelade Jalat alta 21:19.

Med flera osäkerheter är 21:19 – 23:00 ett möjligt tidsintervall för när döden inträffade.

Citera
2017-05-22, 23:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det han med den obefintliga "utredningsresursen"?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Aam23/arbogakvinnans-valdslakejer-pekades-ut-fore-mordet--forhordes-aldrig
(16:55)

Visst är det han! Han ser rejält bekymrad ut. Med rätta. Jag kan ju ha fått en sådan där JM-stroke, men jag är rätt säker på att jag sett en video där åklagare Thomas Bergström rör på sig också.
Jag hade en länk till den, men den fungerade inte nu.

Varför utreds inte misshandeln? Kan det vara för att dom inte har tillräckligt på anstiftaren ännu?

Citera
2017-05-22, 23:58
Medlem
Det finns en liten osäkerhet i det som framkom i dag som kanske kan förvirra domstolen och exploateras av försvaret.

Om JM dränkts så var det inte i sjön enligt expertvittnet. Åklagaren öppnar nu för kvävning. Vi fick aldrig veta vad som sades av obducenten. Uppenbarligen har åk ingen förklaring till var han dränkts, om han dränkts. Om han kvävts, varför är vattnet i lungorna inte Hjälmarvatten?

Det här känns inte helgjutet men vi saknar en pusselbit och det är oklart hur AP kunde övermannas utan skador. Brister i gärningsbeskrivningen kan ju leda till rimligt tvivel. Försvaret är inte uträknat, kan komma en rallarsving från det hållet fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in