2017-05-22, 19:04
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack. Här framkommer en sak av betydelse:

"Det låga antalet påvisade kiselalger i lungorna och att det inte finns i vävnadsproverna talar emot drunkning i kiselalgrikt vatten, säger han."

Se där den saknade pusselbiten!

BAAAM!!!

Bra jobbat e-kuriren!
Imorgon blir det att floppa mellan svt o e-kuriren alltså!
Citera
2017-05-22, 19:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JJs motiv när han pratar med MR
Lite paustankar.
JB skrev vad som såg ut som dystra tankar dagen efter Akis död. JJ skrev om sitt livs misstag 1-2 månader senare. Ytterligare ett drygt halvår senare berättar JJ om Akis död för MR. Varför?

– Han vill av omtanke varna MR så att han flyttar ifrån JM innan han råkar illa ut?
– Han och JB vill inte ha MR hos JM?
Förmodligen en kombination; bägge alternativen överensstämmer med JJ:s intressen. - Men detta var högst medvetet agerat av JM: Hon spelade ut de båda landsmännen mot varandra för att vinna fördelar: MR vill hon använda som mordredskap och JJ tyckte hon kunde stämma ned både tonen och anspråken.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JJ uttryckte stark motvilja mot JM i samband med resan till Thailand efter mordet på Göran.

Jag tror inte att någon av dessa två kommer att spela någon nyckelroll i NASAs kommande bemannade färd till Mars, men är det inte tanklöst av JJ att tala om detta? Kan han tycka att faran är över eftersom det gått lång tid?
Mer troligt är att han då (i början av oktober) var j-t trött på att efter sin heroiska insats vänta på betalningen och därför sökte sätta press på JM. - Eller tror du han plötsligt hade drabbats av samvetsförebråelser..? Nix.
Citera
2017-05-22, 19:12
Medlem
Smhfs avatar
Jag tänkte på detta att JM lånade ut sin bil till MR och kanske flera som inte hade körkort, det är ju olagligt. Att inte JM har åkt dit för detta är mkt konstigt.

MR har ju blivit stoppad flera ggr, vad har han sagt då till polisen, polisen skiter i att ''pojkarna'' kör utan körkort, dem är 17 år allihopa, och alla handlingar har de ju slängt innan gränsen.

I JM.s liv har det handlat om mkt brottslighet.
Citera
2017-05-22, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Förlåt men nu tar du i. Åklagaren har inte haft möjlighet att höra de båda rättsläkarna föräns idag. Så att ny information kommit i dagen är inte så konstigt.

Mohammad var lugn och svarade på frågorna han fick. Hans vittnesmål var inte så detaljerat kanske, Men, det var trovärdigt. Han återberättade vad han tidigare hört vid restaurangbesöket. Ingen tvivlar på att samtalet ägt rum.

Du verkar vilja framhålla Hikes excillence, jag tycker att det enda hon försökte göra, precis som du nu gör, var att misskreditera vittnen. Detta får Hikes att framstå som substanlös.

Tvärtemot vad du tycker om dagen så tycker jag att den var väldigt informativ och förde åtalet framåt.
Du vet väl att åklagaren jobbar sida vid sida med rättsläkaren från första dag liket hittats? Har alla möjligheter i världen att ställa vilka frågor dom vill före, under och efter obduktion. Det är försvaret som inget får veta innan i sämsta fall slutdelgivningen. Det enda åk inte är beredd på när en rättsläkare sätter sig i båset är försvarets motfrågor. Rättsläkaren är endast åklagarens fram till huf.
Citera
2017-05-22, 19:27
Medlem
NEs definition av drunkning:

drunkning, dödsfall genom kvävning under vatten eller genom akuta följder av ett drunkningstillbud. Syrebrist kan orsakas av insugen vätska i lungorna (klassisk drunkning) eller kramp i struphuvudet utlöst av att vatten kommer i kontakt med detta (torrdrunkning).

drunkning - Uppslagsverk - NE
www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/drunkning
Citera
2017-05-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du vet väl att åklagaren jobbar sida vid sida med rättsläkaren från första dag liket hittats? Har alla möjligheter i världen att ställa vilka frågor dom vill före, under och efter obduktion. Det är försvaret som inget får veta innan i sämsta fall slutdelgivningen. Det enda åk inte är beredd på när en rättsläkare sätter sig i båset är försvarets motfrågor. Rättsläkaren är endast åklagarens fram till huf.

Du har rätt. Jag uttryckte mig otydligt. Jag försöker igen. Den informationen har inte tidigare varit offentlig. Så om det verkar motsägelsefullt med vissa uppgifter i fup så är det inte så konstigt.
Citera
2017-05-22, 19:35
Medlem
Jag har inte följt rättegången. Men just nu handlar den om det eventuella mordet på Aki, eller? Jag förstår inte vad MR skulle kunna tillföra när det gäller Aki. MR kände väl inte ens JM när Aki dog. Hördes han som ett karaktärsvittne när det gäller JM? Eller fick han frågor om huruvida JM hade berättat för honom att hon dödade Aki?
Citera
2017-05-22, 19:41
Medlem
blodgivarens avatar
Autismspektrumstörning och tvångssyndrom kan leda till " samlarbeteende " : " först var vi 3 men snart var vi 11" sa det 17 åriga vittnet alltså idag Har googlat lite och alltså funnit detta : då det gäller " tvångsmässigt ljugande " rekommenderas anafranil ( en träff på svenska ) De e ju en oldie men tydligen forskas det en del i området Det absolut snabbaste är anafranil i droppform vilket JM kan ges i häktet : de kan sätta in nämnda dropp ikväll och så kommer JM in med en " droppställning " : undrar varför försvarsadvokaten inte tryckt på angående detta , har JM kanske ätit anafranil eller dylikt i tablettform ett tag ? Med nämnda droppställning borde ju försvaret och JM få ökade sympatier : alla undrar faktiskt här i tråden om just JMs hälsa/ behandling = VAD vore så farligt med att ge henne t.ex. anafranildropp ? Kanske kan rättegången senareläggas några veckor när en behandling initieras ? Reflektioner i all ödmjukhet
Citera
2017-05-22, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Du har rätt. Jag uttryckte mig otydligt. Jag försöker igen. Den informationen har inte tidigare varit offentlig. Så om det verkar motsägelsefullt med vissa uppgifter i fup så är det inte så konstigt.
Nu gör du en pudel. Åklagarna har vetat om allt in i minsta detalj som Sickan brukade säga att sen offentligheten inget el mycket lite vet gör detsamma. Åklagarna garderade sig idag och breddade åtalet för att A. Hikes ställde rätt frågor. Finns flera sidor av ett mynt om rätt frågor ställs, ngt har givetvis Hikes fått träff på i sitt motförhör.
Citera
2017-05-22, 19:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpeas
Tjänade 3 miljoner bara på aktieutdelningen trots att deras flyktingboende var i så dåligt skick att det tvingades stänga. Ofattbart. Hon och kompanjonerna borde åtalas för ekonomisk brottslighet också.
Japp. Skatteverket ruvar säkert på en skatterevision med skönstaxering.
Citera
2017-05-22, 19:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag tänkte på detta att JM lånade ut sin bil till MR och kanske flera som inte hade körkort, det är ju olagligt. Att inte JM har åkt dit för detta är mkt konstigt.

MR har ju blivit stoppad flera ggr, vad har han sagt då till polisen, polisen skiter i att ''pojkarna'' kör utan körkort, dem är 17 år allihopa, och alla handlingar har de ju slängt innan gränsen.

I JM.s liv har det handlat om mkt brottslighet.

Tror inte det är straffbart att låna ut sin bil till någon som saknar körkort. Däremot att låna ut den till någon som är berusad eller narkotikapåverkad.
Citera
2017-05-22, 19:47
Medlem
Dessutom. Refraktor visade på referaten från vlt. Det är svårt när man är bunden till vad reportrarna väljer att referera. Tydligheten hos vlt var dock markant vad gäller kiselagerna och vart i vävnaderna dessa återfanns.

Fynden av kiselalger fanns bara i lungorna. Inte i de andra vävnaderna.

På fråga om det spelat någon roll om man letat efter dem vid första obduktionen med tanke på användadet av medel och verktyg, svarar han nej. Att de då isådana fall närmast då borde varit färre (typ 0-2).

För mig är detta svårt att greppa. Mannen har vatten i lungorna? Varför annars säga drunkning? Men inga alger, alltså inte sjövatten. Alltså annat vatten? Hur får man en kropp med vattenfyllda lungor ner till sjön utan att vattnet i lungorna åker ut?

Suck, tillbaka till vattenslangar och icke matchade droger.

Om inte en kompletterande fråga ställs av åklagaren om avspolade organ imorgon. Jag håller möjligheten öppen lite till men har full förståelse för de som inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in