2017-04-24, 07:45
Medlem
Ördögs avatar
Svetsarn får frågor på ett utländskt tungomål om ett begrepp han inte känner igen.

Stefan Löfven förstod inte norska – i Norge
http://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-forstod-inte-norska--i-norge/
Citat:
I Norge finns ett uttryck, "svenske tilstander", som används för att beskriva hur det kan gå i ett land som för en liberal invandrings- och flyktingpolitik. Uttrycket började användas efter att Fremskrittspartiets Sylvi Listhaug, invandrings- och integreringsminister i Norge, sa att "vi kan inte ta emot hundra tusen flyktingar" och att Norge inte vill ha "svenske tilstander".

Även Fremskrittspartiets vice partiordförande Per Sandberg brukar använda sig av uttrycket.

I Sverige är det dock inte särskilt känt, inte heller för statsminister Stefan Löfven, S.

Löfven besöker Norge för Arbeiderpartiets – alltså norska motsvarigheten till Socialdemokraterna – landsmöte. På norska tidningen Dagbladets fråga på hur han ser på att uttrycket används som ett skällsord bland norska politiker svarade han, förvirrat:

– Svenske … va?

Det finns en separat tråd om uttrycket svenske tilstander (norska) / tilstande (danska)

(FB) Svenske tilstander
Senast redigerad av Ördög 2017-04-24 kl. 07:47.
Citera
2017-04-24, 07:54
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Svetsarn får frågor på ett utländskt tungomål om ett begrepp han inte känner igen.

Stefan Löfven förstod inte norska – i Norge
http://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-forstod-inte-norska--i-norge/

Det finns en separat tråd om uttrycket svenske tilstander (norska) / tilstande (danska)

(FB) Svenske tilstander

Begreppet har använts längre än så. Exempelvis denna artikel som första gången publicrades november 2014 (artikeln uppdaterades förra veckan).

http://forskning.no/2014/11/slik-pavirker-nabolaget-de-unges-utdanning

I Norge har Sverige setts som skräckexempel på hur invandring inte skall skötas i åtminstone 10 år. Det är bara svenska politiker och journalsiter som tror att Sverige ses som ett föredömme.
Citera
2017-04-24, 17:26
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Att du menar att ISIS är en följd av Statsminister Löfven är både positivt och negativt. Till och med jag, som balanserad Socialdemokrat, är medveten om hans växande internationella ledarskap. Tror dock att det finns en lite risk att du tar i lite för mycket. Svårt att se hur han själv lett kampen mot den radikala Islamismen med ISIS som följd, med tanke att ISIS fanns innan han blev vald som Ordförande för partiet. Dock, vem är jag som säger emot, kanske hans rykte från LO föregått. Inget förvånar mig längre angående denne Statsman av rang.
Ja, han går från klarhet till klarhet. Svarade "god dag yxskaft" på enkel norsk fråga. Stor statsman...

Det finns otaligt många gånger i tv och andra forum han talat i nattmössan...

Hjulet snurrar men hamstern är död.
Citera
2017-05-04, 07:08
Medlem
Jag har beklagat mig om detta tidigare och gör det igen. Vår Steffe är så anonym så ingen orkar ens skriva om honom, eller har nåt att skriva om honom. Sista inlägget den 24,04 av Lt.Col.Kilgore. Ändå har vi haft hans största dag på året 1.05.
Totalt profillös Statsminister.
Citera
2017-05-06, 17:14
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vsk61
Jag har beklagat mig om detta tidigare och gör det igen. Vår Steffe är så anonym så ingen orkar ens skriva om honom, eller har nåt att skriva om honom. Sista inlägget den 24,04 av Lt.Col.Kilgore. Ändå har vi haft hans största dag på året 1.05.
Totalt profillös Statsminister.

Jag väljer Stefan Löfven över Reinfeldt alla dagar i veckan. Jag är glad att jag röstade på Löfven i förra valet och gjorde så Reinfeldt fick sparken.
Citera
2017-05-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag väljer Stefan Löfven över Reinfeldt alla dagar i veckan. Jag är glad att jag röstade på Löfven i förra valet och gjorde så Reinfeldt fick sparken.

Skön känsla när den man röstat på når upp till förväntningarna. Löfvén verkar också nöjd. Nöjdast är han när han får sola sig i glansen från gräddan.
Jag skulle vilja bevittna hans energi och storhet i EU.
Citera
2017-05-07, 17:57
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Skön känsla när den man röstat på når upp till förväntningarna. Löfvén verkar också nöjd. Nöjdast är han när han får sola sig i glansen från gräddan.
Jag skulle vilja bevittna hans energi och storhet i EU.
Ja verkligen, då skulle vi ju slippa honom här i landet, kunde vi sen gå ur eu när han vänt ryggen till och stänga gränsen, så skulle vi ju även slippa honom i framtiden
Citera
2017-05-10, 12:42
Medlem
Citat:
Löfven anmäls för att ha röjt hemliga uppgifter

Riksdagens andre vice talman Björn Söder (SD) har lämnat in en åtalsanmälan mot statsministern för brott mot tystnadsplikten.
Enligt Söder lämnade Stefan Löfven ut sekretessbelagda uppgifter under en tv-sänd utfrågning i konstitutionsutskottet i måndags.
– Han kan därmed ha begått ett brott mot tystnadsplikten, säger Björn Söder till Expressen.

Citat:
Under utfrågningen nämnde han plötsligt flera exempel på länder som var med på seminariet i Stockholm – trots att denna information ansetts vara sekretessbelagd av utrikesdepartementet.

Bland länderna som nämndes av Stefan Löfven fanns bland andra Malawi, Fiji, Trinidad-Tobago, Dominikanska Republiken, Gambia och Senegal.
Enligt UD kan ett offentliggörande av uppgifterna "störa Sveriges relationer till främmande makt".

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-anmals-for-att-ha-rojt-hemliga-uppgifter/
Citera
2017-05-10, 13:41
Medlem
Bigl-rips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/lofven-anmals-for-att-ha-rojt-hemliga-uppgifter/
Nu brinner det i knutarna. Vad kan bli resultatet av detta?
Citera
2017-05-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Nu brinner det i knutarna. Vad kan bli resultatet av detta?

Sen händer inget mer. Ingen uppföljning från media. Ingen hård grillning från Alliansen. Ingenting händer. Precis som när Ylva Johansson presenterade fake news i BBC eller Alice Bah Kuhnke inte hade en aning om vad som hände i hennes ansvarsområde.

"Det blev lite fel där" och sedan är allt glömt och förlåtet.

Det är min kvalificerade gissning efter andra ministrars och politikers snedsteg den senaste tiden.
Citera
2017-05-10, 14:36
Medlem
Man skiter ju inte direkt på sig när man läser i blaskan vad svetsaren berättade för hemligheter. Vad ska liksom paja i relationerna?
Citera
2017-05-22, 18:23
Medlem
8711s avatar
Utbuad vid firandet av Sveriges VM-guld i hockey på Sergels Torg.

"Nu dags för Sveriges statsminister Stefan Löfven"

Tydliga "Men, neeej" och "buuuuuuuuuuuuuuuuu".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in