2017-05-22, 14:55
Medlem
Soul_s avatar
https://streamable.com/r9pa0

HJÄÄÄLP!
Körde hem på motorvägen igår mellan två städer, mitt emellan dessa börjar oljelampan blinka vid inbromsningar och jag tänker "sticker förbi macken innan jag åker hem och fyller på innan något går snett". Sagt och gjort, något gick snett och nu låter bilen som en traktor.

Jag har fyllt på med motorolja, men vet inte om jag vågar köra bilen för att få runt oljan eller om jag ska lämna in den på verkstad direkt. Någon bilkunnig som kan hjälpa mig?
Citera
2017-05-22, 14:58
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul_
https://streamable.com/r9pa0

HJÄÄÄLP!
Körde hem på motorvägen igår mellan två städer, mitt emellan dessa börjar oljelampan blinka vid inbromsningar och jag tänker "sticker förbi macken innan jag åker hem och fyller på innan något går snett". Sagt och gjort, något gick snett och nu låter bilen som en traktor.

Jag har fyllt på med motorolja, men vet inte om jag vågar köra bilen för att få runt oljan eller om jag ska lämna in den på verkstad direkt. Någon bilkunnig som kan hjälpa mig?

Det låter nästan som att ett tändstift har lossnat, alternativt att du blåst grenrörspackningen.
Citera
2017-05-22, 14:59
Medlem
Soul_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av possum
Det låter nästan som att ett tändstift har lossnat, alternativt att du blåst grenrörspackningen.

Jag försökte backa med bilen lite och då kom ett stort gasmoln ut ifrån avgasröret. Avgränsar det något?
Citera
2017-05-22, 16:37
Medlem
gralehs avatar
Detta hände min bil efter att den varit på lagning, den lät som en traktor. Jag körde så ett tag för verkstan hävdade att de lämnat bilen lagad. Motorlampan tändes och den började verkligen låta traktor. Jag lämnade in den igen och då var det något fel på tändstiften. De bytte ut dem et voilá, bilen slutade låta traktor. Jag kan inte alla motorbegrepp men tror det var något att då fungerade inte alla cylindrarna (?) så därför lät den som en traktor.

När jag haft problem med svarta avgasmoln har det varit när det hällts på på tok för mkt olja i oljetanken.
Citera
2017-05-22, 16:39
Medlem
Soul_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Detta hände min bil efter att den varit på lagning, den lät som en traktor. Jag körde så ett tag för verkstan hävdade att de lämnat bilen lagad. Motorlampan tändes och den började verkligen låta traktor. Jag lämnade in den igen och då var det något fel på tändstiften. De bytte ut dem et voilá, bilen slutade låta traktor. Jag kan inte alla motorbegrepp men tror det var något att då fungerade inte alla cylindrarna (?) så därför lät den som en traktor.

När jag haft problem med svarta avgasmoln har det varit när det hällts på på tok för mkt olja i oljetanken.
Jag får väl be till gudarna att detta är felet då :/

För inte fan kan jag fixa det själv
Senast redigerad av Soul_ 2017-05-22 kl. 16:44.
Citera
2017-05-22, 16:48
Medlem
Låter som den inte går på alla cylindrar. Brukar vara småfel oftast, men ta den till verkstad för felsök
Citera
2017-05-22, 16:50
Medlem
Soul_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanlofvensmamma
Låter som den inte går på alla cylindrar. Brukar vara småfel oftast, men ta den till verkstad för felsök
Bra, sitter och väntar på att bärgaren ska ringa nu bara.

Tack för alla svar, får mig att känna mig liiiiiiiiiiiite lugnare
Citera
2017-05-22, 16:51
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul_
Bra, sitter och väntar på att bärgaren ska ringa nu bara.

Tack för alla svar, får mig att känna mig liiiiiiiiiiiite lugnare
Öppna motorhuven och känn efter så alla tändstift sitter som dom ska.
Citera
2017-05-22, 16:52
Medlem
Soul_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Öppna motorhuven och känn efter så alla tändstift sitter som dom ska.
Jag har INGEN aning om vad jag gör... Tro mig när jag säger att bilen är bättre om jag gör så lite som möjligt på den.

Skulle jättegärna lära mig genom att gå någon kurs eller nått, men finns fan inte :/
Citera
2017-05-22, 17:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jävla dåligt ljudklipp, verkar som du spelat in det inne i bilen istället för i motorrummet.

Troligen har du kört med för lite olja och fått lågt oljetryck med motorskador som följd.
Citera
2017-05-22, 18:15
Medlem
Soul_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jävla dåligt ljudklipp, verkar som du spelat in det inne i bilen istället för i motorrummet.

Troligen har du kört med för lite olja och fått lågt oljetryck med motorskador som följd.
Det är det jag befarar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in