2017-05-22, 10:10
Medlem
lasternassummas avatar
Sjövatten eller inte?
Om det SVT skriver är ett korrekt referat från obduktionsprotokollet så kan vi förvänta oss något som IMO liknar vittnesmålet om mobilmaster och signalstyrka. Det går att säga något om sannolikhet, men det är svårt att säga helt säkert.
Detta kräver IMO en analys med koppling till sannolikhetskalkyl och vad som menas med "rimligt tvivel".
Hoppas vi får tillfälle att återkomma till detta...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-22 kl. 10:17.
Citera
2017-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hoppet om att vi ska få höra vad druiden har att säga kvarstår.

Det kan ju bli en kioskvältare...

Haha, precis!

Frågan är väll också vem som ska vittna om det obefintliga skummet som verkar vara så viktigt att konstant fråga vittnen om.

Druid kanske svarar på det med? Hoppet är inte över än
Citera
2017-05-22, 10:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Haha, precis!

Frågan är väll också vem som ska vittna om det obefintliga skummet som verkar vara så viktigt att konstant fråga vittnen om.

Druid kanske svarar på det med? Hoppet är inte över än

Jag tolkar texten i Kallix inlägg ovan som att skummet ofta finns vid en normal drunkning.
Hoppas då att det inte är bakom stängda dörrar som det görs ett försök att tolka frånvaron av skum.

En hypotes: Kan frånvaron av skum tyda på svag andning som en följd av t.ex. någon "drogning"?
Kan de turkosa spår som fanns mellan Akis tänder också vara ett tecken på "drogning"?

Citera
2017-05-22, 10:24
Medlem
Så väldigt frustrerande detta är. Hade sett fram emot att få svar på några frågetecken. Men förstår beslutet.
Citera
2017-05-22, 10:28
Medlem
Är någon flashbackare på plats på rättegången?
Citera
2017-05-22, 10:29
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Hoppet om att vi ska få höra vad druiden har att säga kvarstår.

Det kan ju bli en kioskvältare...

Aaah.... du tänker grillkiosk (!).
En hastigt uppäten korv m pommes,à 80:-, inköpt på grillen i E-tuna, fm 7/8 2015....
A*i skulle ju bara ut till Granliden för att hämta tvillingarna enligt syskon o flamman från F**n.

Det framgår dock inte vilket transportmedel som varit aktuellt.

Nåväl, A*i´s, kanske sista måltid, gick att hitta i hans tolvfingertarm och i hans uppkastningar. Kanske fanns där spår av svårsmälta skaldjur, vad vet jag.....
Citera
2017-05-22, 10:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Aaah.... du tänker grillkiosk (!).
En hastigt uppäten korv m pommes,à 80:-, inköpt på grillen i E-tuna, fm 7/8 2015....
A*i skulle ju bara ut till Granliden för att hämta tvillingarna enligt syskon o flamman från F**n.

Det framgår dock inte vilket transportmedel som varit aktuellt.

Nåväl, A*i´s, kanske sista måltid, gick att hitta i hans tolvfingertarm och i hans uppkastningar. Kanske fanns där spår av svårsmälta skaldjur, vad vet jag.....

Tack för påminnelsen!
Tarminnehållet är intressant från två utgångspunkter:
– Vad hade Aki ätit och ungefär när?
– Fanns där något spår av något som hade gjort Aki "lätthanterlig"?
– Om sådant spår fanns, kan det vara något som reducerat andning och kan förklara frånvaro av skum?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-22 kl. 10:36. Anledning: Om sådant spår fanns...
Citera
2017-05-22, 10:36
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag har svårt att hitta information kring detta. Men en Google-träff går till en läkare (eller läkarstuderande?) kvinna som sammanställt en massa kompendier som stöd för andra studenter.
Under kapitlet RÄTTSMEDICIN - DRUNKNING, skriver hon:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=433&j=1

Jag läste i ditt inlägg ang drunkning; Vattenlik flyter ofta med bakhuvud och rumpa uppåt, Aki låg ju på rygg?!
Citera
2017-05-22, 10:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag läste i ditt inlägg ang drunkning; Vattenlik flyter ofta med bakhuvud och rumpa uppåt, Aki låg ju på rygg?!

Ja, men dom flyter upp först efter en viss tid, som en följd av jäsning i kroppen, som jag förstår.
Aki låg på botten och hade inte flutit upp.

Kan någon säga hur lång tid det tar, ungefär, innan en drunknad flyter upp? Beroende på vattentemperatur?

Citera
2017-05-22, 10:39
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag tolkar texten i Kallix inlägg ovan som att skummet ofta finns vid en normal drunkning.
Hoppas då att det inte är bakom stängda dörrar som det görs ett försök att tolka frånvaron av skum.

En hypotes: Kan frånvaron av skum tyda på svag andning som en följd av t.ex. någon "drogning"?
Kan de turkosa spår som fanns mellan Akis tänder också vara ett tecken på "drogning"?

Jag tolkar det jag länkat till tvärtom; att skum tränger ut vid ett inte "normalt" drunknande, dvs mord.

Man hittar texten under kapitlet RÄTTSMEDICIN - DRUNKNING.

"Fynd
ospecifika!
skum i luftvägarna, tränger ev ut ur näsa och mun"
Citera
2017-05-22, 10:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tolkar det jag länkat till tvärtom; att skum tränger ut vid ett inte "normalt" drunknande, dvs mord.

Man hittar texten under kapitlet RÄTTSMEDICIN - DRUNKNING.

"Fynd
ospecifika!
skum i luftvägarna, tränger ev ut ur näsa och mun"

OK, så kan det vara. Hoppas det kommer en bättre "skumförklaring"!

Citera
2017-05-22, 10:48
Medlem
Så kärringen fick alltså 3 milj i utdelning från sitt företag?? Varför i guds namn behövde hon dräpa folk till höger och vänster då liksom??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in