2017-05-21, 22:07
Medlem
Jag hade tänkt köpa en ny systemkamera men vet verkligen inte var jag ska börja. Spelar pixlar stor roll? Vad är det man ska kolla på? Har kollat runt en del på internet men det finns så otroligt mycket att välja på! Det här vill jag att mina kamera ska ha:
• Väldigt bra kvalitet på bilderna
• Jag vill fotografera, filmning behövs inte (skulle dock inte skada om man kunde det)
• Vinkelbar/touchskärm
• Jag vill kunna fota från olika resor, landskap, djur, vänner, porträtt etc.
• Jag vill hålla mig på en budget på max 10 000 kr

Skulle vara jätteglad för svar och förslag samt motivering! Jag vill verkligen satsa på fotografering och en bra kamera är en början!
Citera
2017-05-21, 23:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenhogen
Jag hade tänkt köpa en ny systemkamera men vet verkligen inte var jag ska börja. Spelar pixlar stor roll? Vad är det man ska kolla på? Har kollat runt en del på internet men det finns så otroligt mycket att välja på! Det här vill jag att mina kamera ska ha:
• Väldigt bra kvalitet på bilderna
• Jag vill fotografera, filmning behövs inte (skulle dock inte skada om man kunde det)
• Vinkelbar/touchskärm
• Jag vill kunna fota från olika resor, landskap, djur, vänner, porträtt etc.
• Jag vill hålla mig på en budget på max 10 000 kr

Skulle vara jätteglad för svar och förslag samt motivering! Jag vill verkligen satsa på fotografering och en bra kamera är en början!
Jag säger spontant Nikon D3300.

Det är en så kallad instegskamera, alltså en nybörjarkamera men ändå avancerad. D3300 kostar runt 4-5000 kr. Den har 24 megapixlar, vilket är mycket, och det spelar roll.

Till D3300 finns det sen en uppsjö av objektiv för allt från nån tusenlapp tilltiotusentals kronor. Olika objektiv gör också stor skillnad, beroende på vad du ska fota; landskap, porträtt, fåglar, sport, osv osv.

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-nikon-d3300-presterande-instegskamera

Jag är amatör så fler får fylla på...
Citera
2017-05-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag säger spontant Nikon D3300.

Det är en så kallad instegskamera, alltså en nybörjarkamera men ändå avancerad. D3300 kostar runt 4-5000 kr. Den har 24 megapixlar, vilket är mycket, och det spelar roll.

Till D3300 finns det sen en uppsjö av objektiv för allt från nån tusenlapp tilltiotusentals kronor. Olika objektiv gör också stor skillnad, beroende på vad du ska fota; landskap, porträtt, fåglar, sport, osv osv.

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-nikon-d3300-presterande-instegskamera

Jag är amatör så fler får fylla på...

Tack! Ska kolla upp lite om den
Citera
2017-05-22, 20:49
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Besök typ Elgiganten, Scandinavian Photo eller någon annan större butik med lite utbud. Känn o kläm på olika fabrikat o modeller o välj den som känns bäst. Nikon eller Canon spelar ingen större roll. Själv är jag Canonist för jag trivs bättre med deras hus än Nikons men det är som sagt en smaksak. Lycka till!
Citera
2017-05-23, 19:15
Medlem
Det enda som spelar roll är vilka objektiv du har. Canon och Nikon har det största utbudet. Köp en begagnad Canon/Nikon för 3-4000 kr och lägg 4-6000 kr på ett riktigt bra objektiv. När du om några år växt ur ditt kamerahus kan du byta upp dig och behålla dina objektiv.
Citera
2018-03-26, 02:55
Medlem
mr.mafiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Det enda som spelar roll är vilka objektiv du har. Canon och Nikon har det största utbudet. Köp en begagnad Canon/Nikon för 3-4000 kr och lägg 4-6000 kr på ett riktigt bra objektiv. När du om några år växt ur ditt kamerahus kan du byta upp dig och behålla dina objektiv.

Skulle säga att detta stämmer då jag gjorde exakt så med min nikon.
Citera
2018-05-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mafioso
Skulle säga att detta stämmer då jag gjorde exakt så med min nikon.

Både ja och nej. Det beror lite på. Jämför man t.ex. Canons budget-50 mm (som kostar runt tusenlappen), med det något dyrare (som kostar ca 4 000 kr) och sedan flaggskeppet (som kostar ca 15 000 kr) så är bildresultatskillnaden... marginell. Visst finns det skillnader, och jag har varit den som alltid gått på L-serieoptiken som är snordyr - så jag är inte den som är den. Den stora skillnaden ligger i det fallet i fokus, byggkvalitet, vädertätning och hastighet. Visst, även en del annat, men det är väldigt marginellt som sagt.

Men ändå; läs på om optiken du tänker köpa. Många billiga kit-objektiv (t.ex. Canons EFS 18 - 55) är grymt dåliga, men det finns även mycket billig optik som presterar riktigt, riktigt bra.

Själv hade jag nog snarare gått på en fullformatare (vilket dock inte täcks av en budget på 10 000 kr) med Canons budget-50 mm än en 3 000 kr-Canon med L-seriens 50 mm. Just saying.
Citera
2018-05-17, 00:35
Medlem
Instämmer i att objektiv är det viktigaste.
Citera
2018-07-08, 11:37
Medlem
schtaans avatar
Har idag en 550d som börjar vara 8år, Dax att byta upp sig snart. Till vadå? En Canon då givetvis då jag har några objektiv och diverse tillbehör. Canon verkar ju ska släppa en system spegelfri framåt hösten, prislappen lär ju vara där efter, kan det vara nåt eller??
Citera
2018-07-08, 18:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Har idag en 550d som börjar vara 8år, Dax att byta upp sig snart. Till vadå? En Canon då givetvis då jag har några objektiv och diverse tillbehör. Canon verkar ju ska släppa en system spegelfri framåt hösten, prislappen lär ju vara där efter, kan det vara nåt eller??

Om du är intresserad av det spegelfria systemet, vänta tills det släpps, du har förmodligen inte mera bråttom än så.

Här har du några länkar att studera under väntetiden, alla länkarna har tester av Canon, om du söker.

http://www.canonrumors.com/canon-will-announce-their-first-full-frame-mirrorless-in-2018-cr3/

https://www.dpreview.com/products/canon/cameras?subcategoryId=cameras&page=1

https://kenrockwell.com/canon/

https://www.fotosidan.se/

https://www.kamerabild.se/
Senast redigerad av trottwell 2018-07-08 kl. 18:23.
Citera
2018-07-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan

Om nu Canon släpper en ny spegelfri snart lär den vara i fullformat, liksom Nikons kommande.
Vad jag förstår är din nuvarande kamera aps-C, såvida du inte har fullformats objektiv till den så lär du ändå få köpa nya objektiv. En adapter lär säkert behövas också om du skall köra nuvarande fullformatsobjektiv men det återstår att se.
Citera
2019-09-29, 10:57
Medlem
schtaans avatar
En Canon 6D eller 5D mark 4, med ett Tamron 16-300. Kan det vara nåt?? 6D är halva priset mot 5D.
Åsikter!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in