2017-05-21, 21:39
Bannlyst
Mitt svar är definitivt nej. Det hinns inte med. Samtidigt anser jag inte att det äldre barnet bör gå full tid på förskolan.
Enligt mig krävs det två eller fler vuxna för att ta hand om två eller flera barn.
Vad tycker ni?
Citera
2017-05-21, 21:52
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Beror helt på hur mycket pli man har på det äldre barnet skulle jag säga.
Är det äldre barnet ovanligt väluppfostrat så kan det säkert gå väl.
Är det äldre barnet inte ovanligt väluppfostrat så kan det nog vara drygt som fan.
Citera
2017-05-21, 21:55
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Mitt svar är definitivt nej. Det hinns inte med. Samtidigt anser jag inte att det äldre barnet bör gå full tid på förskolan.
Enligt mig krävs det två eller fler vuxna för att ta hand om två eller flera barn.
Vad tycker ni?
Jag håller med i det fetade, och håller inte med i det kursiverade.
Barnen blir något lidande, när 1 förälder tar hand om 2 eller flera barn.

Nu pratar jag om egna erfarenheter, och inte andra föräldrar, barn, diverse undersökningar och annat piss.
Citera
2017-05-21, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Jag håller med i det fetade, och håller inte med i det kursiverade.
Barnen blir något lidande, när 1 förälder tar hand om 2 eller flera barn.

Nu pratar jag om egna erfarenheter, och inte andra föräldrar, barn, diverse undersökningar och annat piss.

Egna erfarenheter väger tungt.
Ser du ingen risk att det äldre barnet ska känna sig utanför och att familjebanden blir svagare?
Citera
2017-05-21, 22:13
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Egna erfarenheter väger tungt.
Ser du ingen risk att det äldre barnet ska känna sig utanför och att familjebanden blir svagare?
Ha ha på det fetade.

Nej. Finns ingen möjlighet att jag (man) skulle kunna aktivera det äldre barnet lika tillfredställande som dagiset, samtidigt som jag skall passa på en 1-åring.

De som skryter om sånt tror jag Ipad-passar det äldre barnet till stor del av tiden.

Allt såklart efter eget tyckande och erfarenheter.
Citera
2017-05-21, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ha ha på det fetade.

Nej. Finns ingen möjlighet att jag (man) skulle kunna aktivera det äldre barnet lika tillfredställande som dagiset, samtidigt som jag skall passa på en 1-åring.

De som skryter om sånt tror jag Ipad-passar det äldre barnet till stor del av tiden.

Allt såklart efter eget tyckande och erfarenheter.

Jag var seriös om egna erfarenheter. Har tröttnat på sk experter.

Håller med om det du skriver men undrar vad du tror om båda förändrarna eller två mammor som hjälps åt att passa.
Citera
2017-05-21, 22:29
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Jag var seriös om egna erfarenheter. Har tröttnat på sk experter.

Håller med om det du skriver men undrar vad du tror om båda förändrarna eller två mammor som hjälps åt att passa.
Ok på det fetade och jag med på det kursiva.

Kan du förklara lite bättre vad du menar med det andra?
Citera
2017-05-21, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ok på det fetade och jag med på det kursiva.

Kan du förklara lite bättre vad du menar med det andra?

Vad är alternativet om mamman ej bör passa ensam? I vår kommun har man endast rätt till 15h förskola för det äldre barnet.
Som jag ser det är det optimala att mammor umgås och hjälps åt att passa. I de fall där detta ej är möjligt bör pappan gå ned i arbetstid.
Citera
2017-05-21, 22:45
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Vad är alternativet om mamman ej bör passa ensam? I vår kommun har man endast rätt till 15h förskola för det äldre barnet.
Som jag ser det är det optimala att mammor umgås och hjälps åt att passa. I de fall där detta ej är möjligt bör pappan gå ned i arbetstid.
Jag vet att ni har det systemet i Sverige., och jag tycket att det är skit. Jag bor i Norge och där får vi ha det äldre barnet på dagis fulltid om vi vill när vi är mamma/pappalediga. Jag är pappaledig nu, och lämnar den äldsta på dagis vid 08.30 (Vi har fått besked från dagiset att vi inte bör levera hen senare, då hen har svårt att komma in i leken då), och hämtar ca. 16.00 (inte tidigare då hen blir arg, och vill leka mer med sina kompisar).

Det är precis som du säger väldigt bra om 2 väninnor som har mammaledigt samtidigt, hänger, och hjälper varandra. Samtidigt aktiverar ju barnen varandra och får viktig social träning.

2 mammor med 4 barn, är bättre än 1 mamma och 2 barn.

Än en gång efter eget tyckande och erfarenhet
Citera
2017-05-22, 00:15
Medlem
Det är tom ganska lätt att ta hand om bebis o syskon. Är mamman sjuk eller så blir det krångligare. De flesta friska o normalbegåvade vuxna kan tom ta hand om fler barn än två.
Citera
2017-05-22, 00:50
Medlem
kitschis avatar
Självklart att man kan! Jag blir så trött på dagens hjälplösa och samhällskrävande föräldrar. Hur tror du att vi klarade oss förr? När dagisplatsen för äldre syskon rök en vecka efter bebisen var född? Jo alla dog!
Citera
2017-05-22, 01:14
Medlem
Du har då frågor också. Förr i världen hade man normalt 5 till 10 barn (ibland fler). Innan medicinen gjort framsteg dog hälften. Men på 1800-talets senare hälft överlevde alla, och det blev ju riktigt stora familjer på den tiden.
Om man ser det i lite större perspektiv (tid och rum) - så är det säkert över fem.

Välstånd föder färre barn. Det är väl rätt märkligt, När man kan ha råd med fler - då föds det färre.
Man kan alltså dra den slutsatsen att barn är något som man helst undviker när man har råd. Antagligen är det en överlevnadsinstinkt att föda fler barn.

Ja du är ju inte inne på att skaffa många barn. Men äldre syskon har alltid fått hjälpa till. Och det gör dom bara gott att få känna på verkligheten. Och så hårt är det väl inte att passa ett småsyskon när man ändå bor hemma. (bättre än att bli curlad)

En förälder klarar inte två barn säger du. Det är ju en lustig tråd du startat där du redan på förhand har bestämt - blir väl ingen större vits med tråden då?

Du skriver Att ensam ta hand om två barn. Men sen har du även med någon rad om skola/förskola. Men obs då är ju inte föräldern ensam längre.

Det låter så märkligt att någon tror att man inte kan klara av två barn. (dessutom med skola/förskola som hjälp). Idag är ju utrymmet större, hygienen bättre, massa resurser finns för barn från samhällets sida.
Det låter som ett typiskt välfärdsproblem.

(jag är inte någon idiot, jag vet hur det ser ut för småbarnsföräldrar - men samtidigt som dom sliter som djur för att hinna med allt, så sitter ungarna och pillar på sina skärmar, och ska ha ALLT serverat tvättat diskat framplockat lagat skjutsat etc). Tro f-n att dom sliter ut sig. Det är väl ett val som dom gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in