2017-05-21, 13:02
Medlem
Weltschmerzs avatar
Jag har läst på en del forum att man kan bli psykotisk av att blanda Voxra och alkohol, hur mycket krävs det? Måste man ha gått på Voxra ett tag eller räcker det med att dra i sig några tabletter och skölja med alkohol?
Citera
2017-05-21, 13:29
Medlem
Frixys avatar
Vaddå, vill du få ett rus av Voxra? Tror inte ens att det är möjligt.

Jag skulle skippa voxran på festdagen istället. Voxran kan dämpa effekten av alkohol så att man får "mindre kul".
Citera
2017-05-21, 13:33
Medlem
Ingen aning vilken mängd du måste ta för att bli psykotisk av Voxra och alkohol. Tror inte heller att det är möjligt.

Ätit voxra i någon månad nu och festat med jämna mellanrum men aldrig märkt någon större skillnad. Kanske lite mer känslig för mängden sprit men inte avsevärt mycket. Äter dock 300 mg så ingen aning om hur det blir om man äter mer.
Citera
2017-05-21, 14:54
Medlem
tjackifnatts avatar
jag fick alltid blackouts på voxra+alkohol..
Citera
2017-05-21, 17:01
Medlem
Asklords avatar
Testa att ta några öl hemma om du känner dig osäker. Sen om det gick bra så kan du supa te'att
Citera
2017-05-21, 17:45
Medlem
Decentralizeds avatar
Voxra är en så kallad SNRI-medicin som tillskillnad från SSRI-mediciner även frigör dopamin. För mycket dopamin kan leda till psykos, däremot tror jag inte att det föreligger någon större risk om du äter förskriven dos. Har aldrig hört talas om att alkohol i kombination med SNRI-mediciner heller ökar risken för utveckling av psykos.
Citera
2017-05-24, 21:44
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Voxra är en så kallad SNRI-medicin som tillskillnad från SSRI-mediciner även frigör dopamin. För mycket dopamin kan leda till psykos, däremot tror jag inte att det föreligger någon större risk om du äter förskriven dos. Har aldrig hört talas om att alkohol i kombination med SNRI-mediciner heller ökar risken för utveckling av psykos.

Bupropion (Voxra) är en NDRI - Noradrenalin och dopaminåterupptagshämmare.
Den hämmar alltså inte serotoninåterupptaget.
Citera
2017-05-24, 23:48
Medlem
Ingen höjdare att blanda med alkohol, framförallt starkare sorter. Sen är frågan hur mycket du egentligen ska hälla i dig om du försöker bättra på din hälsa. Släng heller inte i dig flera tabletter för helvete, över 300mg/dygn innebär kramprisk. Voxra kan ge ett rus, både tuggas, snortas och injiceras med allvarlig kramprisk (och vävnadsskador i senare fallet) som följd. FASS är väldigt efter här men räkna med att läkemedelsverket kommer uppmärksamma detta i framtiden.

Bupropion har ingen nämnvärd modulering av dopamin i terapeutiska doser.
Senast redigerad av Neurotypisk 2017-05-24 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in