2017-05-20, 07:36
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad händer om Nordea flyttar huvudkontoret till ett annat land.
- Nordea är kvar på Stockholmsbörsen
- endast en liten del av personalen flyttas från Sverige
- med flytten av huvudkontoret flyttar även en del risk ut från Sverige och hamnar i det nya landet.

Vinstskatten på ca 10 miljarder per år försvinner väl från Sverige? Det är väl en ganska viktig punkt? Varför skulle de annars flytta?
Citera
2017-05-20, 07:52
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybernetics.Visor
litar inte på något men mindre banker mindre sionister är hur jag ser på saken.......kan ju även vara så att nordea är en genuin bank och att sionisterna sitter i regeringen....men jag vet inte....jag följer förfallet av västvärlden mycket noggrant...

Samma här. Sverige ligger i framkant av västvärldens nationer och blir först att falla, likt romerska riket kommer väst att falla.

Nordea kan gott sticka, helst skulle vi haft statens bank endast och inga giriga toppchefer som får miljonlöner och miljonbonusar samt miljoner i fallskärm när dom klantar till sig, det här systemet med siffror utan uppbackning av exempelvis guld kommer snart att falla som ett korthus i en tornado.

När bankerna är i kris blir det den arbetande skattebetalaren och kunden som förlorar medans vd'n får miljoner.

Tror med stor sannolikhet att det blir Danmark och helt ärligt skiter jag i den förlusten det blir. Staten som största aktieägare tidigare har ju ändå sålt den största delen av sitt innehav.
Citera
2017-05-20, 07:54
Medlem
Om man vill ha ett fungerande samhälle så är det en nödvändighet med etablerade, väl fungerande banker. Utan möjlighet till finansiering, betalning, sparande etc. så kan det inte startas några nya företag, sparas till ny bil, barnen osv.

Det här är alltså anledningen till att staten är tvungen att gå in och garantera finansiering vid extra ordinära händelser som finanskrisen. Och märkväl i den diskussionen, svenska skattebetalare tjänade 6 miljarder på det stödet (som var ett räntebaserat lån). https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2015/Sista-lanet-i-garantiprogrammet-for-banker-aterbetalt/

Utan den olja i maskineriet som banker innebär stannar samhället. Det är därför direkt dåligt när de kommer längre och längre bort från det samhället dvs. flyttar utomlands. Bättre att kunna prata med en svensk tjänsteman vid problem än att chatta med en utländsk bot (MiFID/psd2).

Hela den här cirkusen är drivet från ett ideologiskt perspektiv att det är fult att tjäna pengar. Regeringen paketerar det hela på ett väldigt fult sätt (som vanligt).

Finns det någon tänkande individ som tror att den här S/MP/V ideologin kan skapa något som helst långsiktigt värde för Sverige och de som bor där?
Citera
2017-05-20, 08:06
Medlem
Tur att vi har tagit in hundratusentals efterblivna svartskallar och niggermän. De betalar förvisso inte skatt men de är alla läkare och civilingenjörer. Det har judesvinen på DN sagt. Vad vore inte Sverige utan alla dessa råttliknande parasiter? Hur hade vår ekonomi överlevt utan alla pizzerior och taxibolag? Frågorna hopar sig. Tur att våra geniala journalister och politiker har koll på läget åt oss och leder oss till en miljövänlig, fobifri framtid fritt från storföretag, kapitalism och andra patriarkala förtryckande strukturer.
Senast redigerad av Qvirtex 2017-05-20 kl. 08:34.
Citera
2017-05-20, 08:16
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybernetics.Visor
litar inte på något men mindre banker mindre sionister är hur jag ser på saken.......kan ju även vara så att nordea är en genuin bank och att sionisterna sitter i regeringen....men jag vet inte....jag följer förfallet av västvärlden mycket noggrant...

Uppenbarligen inte. Jävla tomte.
Citera
2017-05-20, 08:19
Medlem
envackerblommas avatar
Känd gammal sosse i Umeå ryter till
http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2017/05/20/flyttar-nordea-fran-sverige-ar-inte-jag-kund/
Citera
2017-05-20, 08:46
Medlem
Greenskys avatar
Vad händer med spararnas pengar ifall Nordea flyttar ut och sedan går i konkurs? För då gäller inte svenska statens insättningsgaranti har jag förstått av tråden att döma.
Citera
2017-05-20, 08:47
Medlem
Salama-Blixts avatar
Danmarks största industri är banksektorn. Om Nordea flyttar till Danmark, så tror jag inte att Danmark kommer att klara sig speciellt bra vid nästa konjunkturnedgång, det vill massarbetslöshet, underskott med mera. Vid en lågkonjunktur så går det inte heller så bra för Mersk, kanske bättre för Nova (medicin) och Carlsberg (öl) i kombination med depression.

Nordea är Svarte Petter, det är ingenting man vill egentligen ha.
Citera
2017-05-20, 08:51
Medlem
Vad får det här för politiska konsekvenser?

Svar: Inga.

Kommer regeringen stå fast vid sin politik eller ändra sig i sista stund för att rädda kvar Nordea i Sverige?

Svar: Ja.

Vad tycker du om regeringens politik?

Svar: Tandlös. Det visar Nordeas juridiska flytt. Kunderna kommer inte märka av flytten. Däremot eliminerar Nordea en risk. Regeringen vann inget. Men det lät fint.
Citera
2017-05-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvirtex
Tur att vi har tagit in hundratusentals efterblivna svartskallar och niggermän. De betalar förvisso inte skatt men de är alla läkare och civilingenjörer. Det har judesvinen på DN sagt. Vad vore inte Sverige utan alla dessa råttliknande parasiter? Hur hade vår ekonomi överlevt utan alla pizzerior och taxibolag? Frågorna hopar sig. Tur att våra geniala journalister och politiker har koll på läget åt oss och leder oss till en miljövänlig, fobifri framtid fritt från storföretag, kapitalism och andra patriarkala förtryckande strukturer.

Hur fan talar du om människor? Det låter både elakt och obegåvat. Människor som uttrycker sig som du gör kan vi vara utan i vårt land enligt min mening. Fy fan för ett land med massor av din sort. Jag bor hellre i ett land med sämre ekonomi och fina människor än tvärtom.
Citera
2017-05-20, 08:56
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vad händer med spararnas pengar ifall Nordea flyttar ut och sedan går i konkurs? För då gäller inte svenska statens insättningsgaranti har jag förstått av tråden att döma.

Jag tänker på det som hände för några år sedan. Isländska banker gick i konkurs och bland annat engelska kunder. Island struntade att betala.
Citera
2017-05-20, 09:07
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Jag tänker på det som hände för några år sedan. Isländska banker gick i konkurs och bland annat engelska kunder. Island struntade att betala.

Detta låter som ngn form av kortslutning, vid en eventuell flytt utomlands måste då det nya landet 100% garantera spararnas pengar annars plockar givetvis spararna ut sina pengar.

Finns inte en chans att danskarna eller finnarna går med på en sådan risk. Inte vad jag tror i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in