2017-05-18, 10:46
Medlem
schizophrenias avatar
Nu med ny ledtråd:
1. Låt den blå leda dig hit.
2. Ligger vid stor sjö.
3. Kan avslutas med en rolighet.
4. Är huvudstad i en republik.
5. Den stora sjön har väldigt många öar, och på en av dem återfinns ett av Unescos världsarv.
6. Under några få år under 1900-talet kontrollerades staden av ett långt mindre land än under resten av århundradet.
7. Staden fick sina stadsrättigheter under 1700-talet.
8. Sjön ifråga är större än Vänern både vad gäller ytarea och vattenvolym.

Notera att Vänern är världens 26:e största sjö om man går efter ytarea (reservoarer och laguner undantagna).
Citera
2017-05-18, 18:10
Medlem
tcfmogs avatar
Ulan-Ude vid Bajkalsjön?

Huvudstad i Burjatien, stadsrättigheter 1775.
Citera
2017-05-18, 19:58
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ulan-Ude vid Bajkalsjön?

Huvudstad i Burjatien, stadsrättigheter 1775.
Rätt land men fel stad. Ett försök till och du tar den!

1. Låt den blå leda dig hit.
2. Ligger vid stor sjö.
3. Kan avslutas med en rolighet.
4. Är huvudstad i en republik.
5. Den stora sjön har väldigt många öar, och på en av dem återfinns ett av Unescos världsarv.
6. Under några få år under 1900-talet kontrollerades staden av ett långt mindre land än under resten av århundradet.
7. Staden fick sina stadsrättigheter under 1700-talet.
8. Sjön ifråga är större än Vänern både vad gäller ytarea och vattenvolym.
9. Det finns en radiostation i staden, med namn från (åtminstone två olika) 1500-talskartor som visar en bosättning/fästning/stad/e.d. på en plats ungefär där den nuvarande staden återfinns. Namnet på bosättningen/fästningen/staden/e.d. kan möjligen tyda på en tidigare svensk närvaro här, men om det verkligen har varit fallet är jag inte alls säker på.
Senast redigerad av schizophrenia 2017-05-18 kl. 20:01.
Citera
2017-05-18, 20:02
Medlem
tcfmogs avatar
Petrozavodsk?
Citera
2017-05-18, 20:08
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Petrozavodsk?
Javisst! Förstod att du skulle ta den! Bra!

Några förklaringar:
1. Blå vägen leder hit.
2. Onega.
3. På svenska kan staden även heta Petroskoj.
4. Huvudstad i Karelska republiken.
5. Världsarvet är Kizji pogost.
6. Staden var i finländska händer i knappt tre år under Fortsättningskriget.
7. Stadsrättigheterna erhölls 1777.
8. Om man går efter ytarea är Onega världens 17:e största sjö (reservoarer och laguner undantagna).
9. Radiostationen heter Radio Onegaborg och har en hemsida på fyra språk, inklusive svenska. Femtonhundratalskartorna som placerar Onegaborg ungefär där dagens Petrozavodsk ligger var de av Abraham Ortelius respektive Gerardus Mercator.

Stafettpinnen är din!
Citera
2017-05-19, 13:39
Medlem
tcfmogs avatar
Ok, ny stad.

1. Landets valuta vilar här
2. Stadens nyckel koloniserade världen
3. Upprorsmans resa slutade här
Citera
2017-05-19, 17:09
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ok, ny stad.

1. Landets valuta vilar här
2. Stadens nyckel koloniserade världen
3. Upprorsmans resa slutade här
Regalskeppet Kronan och Calmare Nyckel tyder på Kalmar. Upprorsman = Dacke?
Senast redigerad av schizophrenia 2017-05-19 kl. 17:11.
Citera
2017-05-19, 17:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Regalskeppet Kronan och Calmare Nyckel tyder på Kalmar. Upprorsman = Dacke?

Hoppas verkligen du har fel.. Tråkigt när du bara kör totalt obskyra städer ingen jävel har hört talas om.. Det ger ingenting.

Sorry för OT men behövde få det ur mig
Citera
2017-05-19, 18:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hoppas verkligen du har fel.. Tråkigt när du bara kör totalt obskyra städer ingen jävel har hört talas om.. Det ger ingenting.

Sorry för OT men behövde få det ur mig
Obskyra städer som Stockholm, City of London, Tallinn, Söderhamn, o.s.v.

Men visst, några något mindre kända städer har jag haft.

Om jag nu skulle ha rätt överlåter jag gärna ledtrådeformulerandet för nästa stad till dig.
Senast redigerad av schizophrenia 2017-05-19 kl. 18:28.
Citera
2017-05-19, 19:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Obskyra städer som Stockholm, City of London, Tallinn, Söderhamn, o.s.v.

Men visst, några något mindre kända städer har jag haft.

Om jag nu skulle ha rätt överlåter jag gärna ledtrådeformulerandet för nästa stad till dig.

Nejnej det behöver du inte göra, jag bara ber dig om att navigera till en stad man eventuellt hört talas om och som inte kräver timtals av googling. Detta är naturligtvis bara ett önskemål, men jag känner ändå av trådens bristande intresse då det bär av till en egyptisk byhåla eller en rysk parentes.
Med det sagt bör jag ändå berömma dig för grundlig research och extremt luriga ledtrådar (och kanske jag inte alls är så berest som jag inbillar mig att jag är utan i själva verket en novis i denna förnäma tråd)
Citera
2017-05-19, 22:27
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Nejnej det behöver du inte göra, jag bara ber dig om att navigera till en stad man eventuellt hört talas om och som inte kräver timtals av googling. Detta är naturligtvis bara ett önskemål, men jag känner ändå av trådens bristande intresse då det bär av till en egyptisk byhåla eller en rysk parentes.
Med det sagt bör jag ändå berömma dig för grundlig research och extremt luriga ledtrådar (och kanske jag inte alls är så berest som jag inbillar mig att jag är utan i själva verket en novis i denna förnäma tråd)
I den "egyptiska byhålan" har Afrikas motsvarighet till UEFA sitt huvudkontor, flera av landets största företag har huvudkontor här, och här finns sju privata universitet, för att ta några exempel. Inte så illa för en byhåla.

Den "ryska parentesen" ligger mycket nära Norden, är större än Uppsala och ligger vid Europas näst största sjö.
Senast redigerad av schizophrenia 2017-05-19 kl. 22:34.
Citera
2017-05-19, 23:15
Medlem
atts avatar
Citat:

Jag gillar schizophrenias gåtor skarpt. De är supersvåra men inget fel i det.

Det som kanske framstår som "trådens bristande intresse" är snarare att man till en början inte har en aning och därför inte kan komma med några gissningar. Så är det för min del i alla fall. Det brukar behövas ett gäng ledtrådar innan jag anar vart schizophrenia skickat oss!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in