Citat:
Ursprungligen postat av
Sopaplayer
Maktmissbruk, på vilket sätt?
Maktmissbruk är ingen juridisk term, men jag uppfattar maktmissbruk som beslut/policy motiverade av privata och irrelevanta intressen utan hänsyn till nationens intressen av trygghet, rättighetsskydd, effektivitet, likabehandling, saklighet, meritokrati, m.m. En form av korruption med andra ord.
-Att avskeda nationens högst uppsatte polischef mitt i dennes ämbetsperiod på grund av privata/politiska skäl, d.v.s. utan saklig grund. Detta utgör möjligen inte endast maktmissbruk, utan med viss sannolikhet även kriminellt maktmissbruk (obstruction).
-Att utnämna en helt oerfaren och tydligt okvalificerad utbildningsminister (DeVos) på grund av hennes mångmiljondonationer till Trump, GOP och hundratals action PACs.
-Att utnämna en utpräglat politiskt orienterad partist, tillika ras-/klasskrigare till ett ämbete - Justitieminister - som ställer krav på helt andra egenskaper. +Att tolerera mened och överträdelser av egna jävsregler; Det tog bara ramträffen Sessions några veckor att tvingas jäva ut från Ryssland efter att ha ljugit under ed, varefter han trots jäv deltog i handläggningen av frågor med anknytning till Ryssland.
-Att utnämna sin ende svarte vän Ben Carson - en person utan några relevanta egenskaper eller kunskaper - till HUD secretary.
-Att 1) favorisera och uppmuntra regimtrogna verklighetsförnekande fringe-rags som t.ex. Breitbart, Drudge, InfoWars och RedState vilka alla vägrar att tillämpa de medie-/pressetiska principer som traditionella medier använder av omsorg för läsarna, källorna och ja, även föremålen för granskning. Samtidigt att 2) förtala, beljuga, svartmåla, hota och försöka marginalisera de medier som gör sina jobb genom att kritiskt granska presidenten, dennes underhuggare och deras praktiska politik.
-Att vägra debitera och utkräva de skatter som följer av gällande lag, tydligast ACAs sanktion mot att inte teckna sjukvårdsförsäkring, i syfte att sabotera ACAs incitamentsstruktur avsedd att hålla nere premierna. Jag upprepar: att minska (troligtvis budgeterade) skatteintäkter med flera miljarder USD årligen i syfte att skada ACA för att därefter åberopa skadorna som ett argument mot ACA.
M.m.