http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/QeAn8/svenska-cupen-final-har-redan-varit-riggad
Citat:
”Två allsvenska matcher och en final riggade”
När en händelse väl når upp till ytan är polisutredningarna sedan såväl komplicerade som tids- och resurskrävande.
– Därför är det så viktigt att fotbollsrörelsen redan från tidig ålder implementerar i unga spelares DNA att man måste slå larm direkt om man utsätts för minsta lilla försök att påverka matchen – om det så bara är ett gult kort som ska tas. Det är inte första gången det här händer i allsvenskan heller. Jag vet två matcher i allsvenskan och en Svenska cupen-final de senaste åren som varit uppgjorda. Sedan finns det ytterligare tre matcher där man varit överens om att göra upp men att det inte gått. Bara för att en match är riggad så är det ju inte säkert att resultatet blir det förväntade ändå. Det är elva spelare i varje lag och man får kanske bara med två-tre stycken.
Hur vet du att en Svenska cupen-final varit riggad?
– Jag vet det men exakt vilka lag och spelare är känsligt att peka ut utan bevis som skulle hålla i en eventuell förtalsrättegång. Det relevanta är att veta är att det har gjorts upp matcher i allsvenskan och en svenska cupen-final under 2010-talet, alltså i vår absoluta närtid. Men det kommer att komma fram, förr eller senare. Det gör det alltid.
Genomfördes det någon polisutredning kring den?
– Nej, mig veterligen var det aldrig någon polisutredning. Alternativt att den lades ner i ett tidigt skede då man ansåg att man inte hade bevis nog för fällande dom.
Detta har jag aldrig hört, vilken final gäller det?
Citat:
2010-talet[redigera | redigera wikitext]
2010 13 november 2010 Helsingborgs IF 1 – 0 Hammarby IF Söderstadion, Stockholm [Visa]
2011 5 oktober 2011 Helsingborgs IF 3 – 1 Kalmar FF Olympia, Helsingborg [Visa]
2012/13 26 maj 2013 IFK Göteborg 1 – 1 (e.f.) Djurgårdens IF Friends Arena, Stockholm [Visa]
2013/14 18 maj 2014 IF Elfsborg 1 – 0 Helsingborgs IF Friends Arena, Stockholm [Visa]
2014/15 17 maj 2015 IFK Göteborg 2 – 1 Örebro SK Gamla Ullevi, Göteborg [Visa]
2015/16 5 maj 2016 BK Häcken 2 – 2 (e.f.) Malmö FF Swedbank Stadion, Malmö [Visa]
2016/17 13 april 2017 Östersunds FK 4 – 1 IFK Norrköping Jämtkraft Arena, Östersund