Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför jag undrar är att jag läst många förhör en bit fram i utredningen där den häktade inte vet vilka bevisen är och att bevisen läggs fram en efter en i förhöret. Den häktade får sedan ge sina tankar kring dessa bevis.

Man lägger inte fram allt. Och man ställer frågor under förhören till den nu häktade hur han kan förklara vissa saker som kommit fram under förundersökningen. Under tiden fram till åtal väcks kommer förundersökningen pågå. Man syr ihop mer och mer. Det finns en åklagare som för talan för målsägaren och advokaten skall då försöka få fram rimligt tvivel. Först när man är säker på att man har så mycket bevis man kan ha, så väcks åtal. Har man det inte så kommer han släppas fri. Det har hänt förr att en häktad släppts fri. Vi vet ju inte vad man har på honom. Så vi får vänta och se.
Citera
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det brukar ta runt ett halvår. Tekniska bevis ska analyseras plus alla prover som rör kroppen. Det tar tid. Dessutom ska förhör hållas med Billy, anhöriga till Tova, anhöriga till Billy, vänner till både GM och Tova samt alla andra som anses vara viktiga för målet - t ex de som kom först till brottsplatsen, de som hittade Tova etc.
Ok. Tack för ett vettigt svar 😊
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Undra vad det var för piller han köpte tillsammans med massa sprit...

Även de som håller på med sånt vet ju att blanda är det värsta man kan göra.

Och undra vem den anhöriga var som berättat detta som alltså visste att han också köpte piller?! Anhörig är ju inte vänner utan just anhörig.

Var det inte ett blått litet piller utan beteckning. Tror jag läste det någon stans.
Anhörig, kan ju vara en kusin... faderskapet kommer ju från trakten och har säkert släkt där.
Citera
2017-05-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Inte för att försöka sätta pris på ett liv men det borde vara någon nolla till där. Utöver detta så slår ju självklart eventuell livförsäkring in.

Jag tycker också att skadestånd i Sverige är väldigt lågt men vi har ett så trasigt system pga att annars hade alla tagit allt till rättegång. Ex en bil kanske inte var exakt som i beskrivningen och då hade man dragit det till rätten för att man kan få skadestånd för psykiskt lidande då reparationen kostade en månadshyra och man stressade hela den månaden.

Försäkringar ger väl en hel del utöver skadestånd tror jag men jag är osäker.
Citera
2017-05-18, 14:17
Medlem
Citat:
Nä hon sa väl aldrig att hon inte skulle på festen utan hon kom aldrig på festen. Telefonsamtalet var runt 21:30 så inte så sent.

Och vem har sagt att hon sagt att hon inte skulle gå på festen - inte jag i alla fall! Läs om, läs rätt.
Citera
2017-05-18, 14:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani646
Aaah du menar att de tillslut målar in sig i hörnet själva?

Ja, det är tämligen vanligt. Först får de veta ett bevis och berättar en förklaring till detta. När nästa bevis dyker upp passar det inte ihop med den första förklaringen. Då minns de plötsligt något och ändrar förklaringen. När tredje beviset läggs fram måste de återigen ändra på förklaringen.

Mitt intryck är att många mördare inte förstår vilka spår de lämnat efter sig och vilka resurser polisen har för att ta reda på saker och ting i form av tekniska bevis.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-18 kl. 14:21.
Citera
2017-05-18, 14:19
Medlem
fredus avatar
Citat:
Undra vad det var för piller han köpte tillsammans med massa sprit...

Även de som håller på med sånt vet ju att blanda är det värsta man kan göra.

Och undra vem den anhöriga var som berättat detta som alltså visste att han också köpte piller?! Anhörig är ju inte vänner utan just anhörig.
Troligen någon bensodiazepin.
Citera
2017-05-18, 14:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man lägger inte fram allt. Och man ställer frågor under förhören till den nu häktade hur han kan förklara vissa saker som kommit fram under förundersökningen. Under tiden fram till åtal väcks kommer förundersökningen pågå. Man syr ihop mer och mer. Det finns en åklagare som för talan för målsägaren och advokaten skall då försöka få fram rimligt tvivel. Först när man är säker på att man har så mycket bevis man kan ha, så väcks åtal. Har man det inte så kommer han släppas fri. Det har hänt förr att en häktad släppts fri. Vi vet ju inte vad man har på honom. Så vi får vänta och se.

Ja, jag är helt med på det du säger. Har läst många förhör. Det jag undrade över är hur mycket bevis den åtalade får veta vid varje häktning/omhäktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Och vem har sagt att hon sagt att hon inte skulle gå på festen - inte jag i alla fall! Läs om, läs rätt.

Alltså - nu var det ju så att Tova ringde sent på natten till en nära kompis och berättade då att hon var ute på gården och inte skulle gå på festen.

Läs om läs rätt själv
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sundsvallare
Varför just kumla? Är endast 13 mil till Härnösand.

Alla som får ett fängelsestraff längre än 4 år hamnar på en utredningsavdelning i kumla först innan dom blir placerade på en anstalt, man e där några veckor till några månader.
Citera
2017-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daigle
Ja, viktigt fråga. De är inte anhållna men har de helt avskrivits och isf ser jag gärna källa på det?

Har de det så ska de absolut tas bort men vad jag förstod formulerade sig polisen lite negativt till deras eventuella oskuld ?

Jag återkommer med källa på det.

Jag har också läst det. Så behövs ingen källa. Men jag trodde att alla uppfattat det som avskrivna ändå. Skitsamma om inte raderas, det är inte min sajt. Men trodde att man har lite heder och ansvar som en.
Citera
2017-05-18, 14:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nä hon sa väl aldrig att hon inte skulle på festen utan hon kom aldrig på festen. Telefonsamtalet var runt 21:30 så inte så sent.

Jag har inte någonstans läst tidslaget för telefonsamtalet bekräftat. Vi har ingen aning om när samtalet ägde rum. Det är en stoor mega detalj som vi ännu saknar. Det har pendlat från allt mellan 21 till midnatt men inget är bekräftat och polisen säger ingenting. Dom drog tillbaka att hon setts kl 21.30 någonstans som dom skrev i efterlysningen som kom ut i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in