Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Under en häktningsförhandling hur mycket får den anhållna höra om bevisen? Presenteras allt skriftligt och den anhållna vet inte vad som talar emot henne eller honom? Länns logiskt att den anhållne inte får veta än, men jag kanske tänker fel?

Processrätt är verkligen inte mitt bästa område men teoretiskt sett borde muntlighetsprincipen gälla även vid häktningsförhandling, dvs allt ska framföras muntligt i den utsträckning det är möjligt.
Det enda som krävs är dock att åklagare kan styrka misstanke och häktingsgrund (i detta fall torde kollusionsfara ligga nära till hands), de behöver alltså inte presentera särskilt mycket bevis.
Om jag inte missminner mig brukar det svåraste vara att styrka att en häktningsgrund ska vara tillämplig, kan dock ha helt fel rörande detta.
Citera
2017-05-18, 13:40
Medlem
Zebrauts avatar
Billy är över 21 år och därför kommer han dömmas efter det oxå ifall han är skyldig (vilket han nog är, det ska bara bevisas). Dessutom är det svårt att inte ha likgiktighetsuppsåt när man dumpar en kropp i vatten. Oavsett om Tova levde eller ej när hennes livlösa kropp dumpades så måste Billy förstått innnebörden av att lämna en kropp i vattnet.. speciellt denna årstid så klarar man sig inte länge även om man är levande.
Citera
2017-05-18, 13:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Att gömma undan liket måste väl anses vara en del i ett planlagt mord, han ljuger ju dessutom om taxi resan och har försvårat arbetet för polisen. Han har alltså redan nu två stora anledningar att åka dit för mord och inte dråp, den sista pusselbiten som fattas är väl DNA och vittnen.
Dock vet vi inte vad dom två andra misstänkta har sagt till polisen, min teori är att dom inte direkt vill skydda den häktade utan har pekat ut honom som gärningsman.

Både de som planerar mord och de som mördar i stundens hetta vill bli av med liket. De vill inte åka dit flr mordet, så då måste de göra sig av med kroppen. Om det här var planerat skulle han inte dumpat kroppen nära huset utan långt därifrån. Huset är nämligen sista platsen hon sågs på och det första ställe polisen skulle söka på.
Citera
2017-05-18, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Ja, hon hade lovat att höra av sig för att bli hämtad.

Om din dotter/syster/flickvän skulle sagt "jag hör av mig senare ikväll så kan du hämta mig" och du inget hört och inte kan få tag på henne, skulle inte du bli jävligt orolig?
Det beror på om det är första gången eller hänt ofta.

Det mest troliga är att pappan fått tag i någon från festen som kläckt ur sig att hon ljög och skulle bara med Billy, sedan vis av historien tidigare så blev han tokig och trodde att dom hade festat vilt och smullit av i huset därav att han bröt sig in för att ta henne hem med våld.

Jag tror faktiskt att pappan är väldigt bestämmande och där ligger en bit av hennes agerade och öde.
Citera
2017-05-18, 13:43
Medlem
Mord/dråp kommer inte generera några repressalier på kåken. Det där med hierarki på kåken och bråk är mer ett önsketänkande från de som sett för mycket på amerikanska serier. Var och en sitter av sin egen tid, alla har nåt de busat med och ingen tänker få förlängd egen strafftid. Så länge som Plyfa är ödmjuk och håller truten kommer ingen att störa han.
Citera
2017-05-18, 13:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
Billy är över 21 år och därför kommer han dömmas efter det oxå ifall han är skyldig (vilket han nog är, det ska bara bevisas). Dessutom är det svårt att inte ha likgiktighetsuppsåt när man dumpar en kropp i vatten. Oavsett om Tova levde eller ej när hennes livlösa kropp dumpades så måste Billy förstått innnebörden av att lämna en kropp i vattnet.. speciellt denna årstid så klarar man sig inte länge även om man är levande.

Om hon inte levde när hon dumpades i vattnet och han visste det, så kan det ju inte vara likgiltighetsuppsåt. Hon var ju redan död och kunde därför inte dö i vattnet. Däremot är det väl griftefridsbritt.
Citera
2017-05-18, 13:46
Medlem
Nån som har fått fram häknings protokollet?
När jag gick hem igår så såg jag bu*bo sitta i bilen med sina föräldrar..han såg lite skärrad ut och föräldrar lika så
Citera
2017-05-18, 13:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytaarrn
När jag gick hem igår så såg jag bu*bo sitta i bilen med sina föräldrar..han såg lite skärrad ut och föräldrar lika så

Åfan. Kan tänkas han var skärrad iofs. Ena stunden anhållen för mord och andra helt fri.

Protokollet finns i tråden men man blev inte så mycket klokare av det. Förutom att åklagaren vill häkta på sannolika skäl, den högre misstankenivån.
Citera
2017-05-18, 13:49
Medlem
sylvialikenss avatar
Citat:

Hur reagerar övriga i samhället på de två släppta?
Citera
2017-05-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Det jag inte kan släppa är ett vittne som sett tre personer komma upp från skogen vid den gården på söndagskvällen som betett sig konstigt. Vad är dina tankar runt det då?
Kan det ha varit så att MGM fått med de 2 andra ut och "letat" efter BO. Därav att de kom upp ur skogen? Snälla inga påhopp jag är ny 😘
Citera
2017-05-18, 13:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Filmklipp där den misstänkte anländer till förhandlingen:

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/misstankte-expojkvannen-begars-haktad-for-mordet-pa-tova-vi-sande-live-fran-tingsratten

Det som är intressant är att se om han hade rivsår, men jag såg inte några på armarna och händerna. Fast jag såg bara delar av dessa. Däremot gick det ju inte att se hals och ansikte.
Citera
2017-05-18, 13:51
Medlem
Citat:

Vem är bu*bo?

Häktningsframställan finns här:
(FB) Misstänkt mord på Tova Moberg, 19, från Njutånger hittad död 2017-05-16
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in