2017-05-17, 23:20
Medlem
Vågar jag ta med denna referens?

Vi säger att jag har jobbat som längst med denna referens, men misstänker starkt att någon på detta företag kommer snacka skit eftersom man var halvt-mobbad och chefen var ganska arrogant men kunde ändå prata med mig på ett OK sätt men som sagt... Misstänker ändå starkt att han kommer snacka skit.

Ska jag ändå ta med företaget som referens MEN jag skriver inte dit telefonnumret? Det får i så fall min nya arbetsgivare ta reda på eftersom jag "inte vet".

Sedan har jag haft 3 andra sommarjobb som jag kommer skriva i detalj vad jag jobbade med dock har jag inga telefonnummer.
Senast redigerad av Okkkkk 2017-05-17 kl. 23:23.
Citera
2017-05-17, 23:28
Medlem
Ett hett tips är att du frågar vem du nu ska ange som referens om han/hon skulle kunna tänka sig vara din referens.
Citera
2017-05-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk

Vi säger att jag har jobbat som längst med denna referens, men misstänker starkt att någon på detta företag kommer snacka skit eftersom man var halvt-mobbad och chefen var ganska arrogant men kunde ändå prata med mig på ett OK sätt men som sagt... Misstänker ändå starkt att han kommer snacka skit.

Ska jag ändå ta med företaget som referens MEN jag skriver inte dit telefonnumret? Det får i så fall min nya arbetsgivare ta reda på eftersom jag "inte vet".

Sedan har jag haft 3 andra sommarjobb som jag kommer skriva i detalj vad jag jobbade med dock har jag inga telefonnummer.

jag undviker alla patrask. jag vill inte att de ska få insyn i var och när jag söker jobb så att jag har en handfull med folk som jag litar på, som inte snackar skit om folk och som är smarta. Man ska aldrig vara lojal och man ska byta jobb ofta i takt med att man skaffar sig erfarenhet så träffar man på bra folk med de brukar vara få.
Citera
2017-05-18, 01:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du har missförstått. En referens är någon som kan svara på hur du skött ett tidigare arbete. Det är inte samma sak som en av de du radar upp bland tidigare anställningar i ett CV.
Citera
2017-05-18, 07:20
Medlem
Du ska inte ange någon som referens utan att först ha frågat personen. Det kan vara svårt för vem som helst att ge en bra beskrivning av dig om personen är totalt oförberedd när det ringer och även det ger rekryteraren ett negativt intryck av dig, att du inte ens tagit kontakt med din referens.

Ett annat skäl att fråga innan - särskilt om du är osäker - är att personen ska få en chans att säga nej. En rakryggad person kommer att förklara vad denne har för bild eller kommer säga om dig, om det inte är till din fördel. Då får du ta ställning till om du ändå vill ha personen som referens. Det negativa kanske rentav är sant och/eller vägs upp av andra saker som personen kan berätta om dig. Just i Sverige finns det i och för sig inte så många rakryggade personer, utan det vanligaste är förmodligen att den som inte kommer tala väl om dig försöker slingra sig ur att ställa upp som referens. Den värsta sorten är de som säger ja och sedan sumpar dina chanser, men hoppas att du aldrig ska förstå att det var de.
Senast redigerad av Stahl1 2017-05-18 kl. 07:29.
Citera
2017-05-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har missförstått. En referens är någon som kan svara på hur du skött ett tidigare arbete. Det är inte samma sak som en av de du radar upp bland tidigare anställningar i ett CV.
Ja exakt som jag trodde, jag har egentligen ingen referens som kan snacka om mig men jag skriver ändå dit arbetsplatserna. Bättre än ingenting.
Citera
2017-05-18, 08:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Fråga först om ngn vill ställa upp som referens (om det har pågått sådan mobbning du beskriver vill de ju kanske inte).

Ge sedan en "testreferens" genom att du ger referensen till ett jobb som du tycker är halvintressant. Invänta sedan reaktionen från rekryteraren.
Citera
2017-05-18, 10:17
Medlem
Skulle jag vara du skulle jag antingen kontakta chefen och fråga om denne vill ställa upp som referens åt mig. Jag skulle försöka avläsa hur personen reagerar på frågan och göra så som någon annan här skrev, köra på en testreferens och lämna ut den för att sedan se vad f.d chefen sa. Skulle det vara en nackdel för dig så skulle jag utelämna den referensen i fortsatt jobbsök.
Så kontakta dem från sommarjobben också och fråga, en bra referens är bättre än flera halvtaskiga. Tänk på det.
Citera
2017-05-18, 10:20
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ja exakt som jag trodde, jag har egentligen ingen referens som kan snacka om mig men jag skriver ändå dit arbetsplatserna. Bättre än ingenting.

Om referenser står där och du går vidare i anställningsprocessen kommer de att fråga dig om kontaktuppgifter till dina listade referenser. Då blir det jävligt svårt för dig att svara och du har satt dig i skiten.

Tänkte du lite kortsiktigt nu?
Citera
2017-05-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Om referenser står där och du går vidare i anställningsprocessen kommer de att fråga dig om kontaktuppgifter till dina listade referenser. Då blir det jävligt svårt för dig att svara och du har satt dig i skiten.

Tänkte du lite kortsiktigt nu?
Ja, detta är bara ett sommarjobb, jag kommer studera i höst.

Huvudsaken är att jag får det första jobbet, sedan fixar jag fler jobb vid sidan av.
Citera
2017-05-18, 12:47
Medlem
För det första, i ditt cv skriver du "referenser lämnas gärna på begäran".
Då har du sedan tid att kontakta dina tidigare arbetsgivare och tala om att de eventuellt blir uppringda.

Men för ett sommarjobb. Nämn en kompis
Citera
2017-05-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ge sedan en "testreferens" genom att du ger referensen till ett jobb som du tycker är halvintressant. Invänta sedan reaktionen från rekryteraren.

Kan funka men om testreferensen är till ett jobb som inte är något vidare kan det också vara så att du får jobbet trots din referens, och inte tack vare den.

Vill man verkligen veta vad personen säger kan man ju låta en kompis ringa personen och låtsas vara en rekryterare.

Annars är det väl tyvärr så att vill man ha en bra referens från någon som man inte går ihop med så ska man ha denne som referens medan man fortfarande är anställd. Finns chefer som kan ge strålande vitsord bara för att bli av med någon och även locka personen med att man kommer ge goda referenser bara för att få slöfocken att sätta igång och söka sig därifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in